VIZA a szálláshelyeken – tudnivalók az okmányolvasó bevezetéséről

2021. január 1-jén hatályba lépett a turisztikai térségek fejlesztésének állami feladatairól szóló 2016. évi CLVI. törvény módosítása, amely kötelezi a szálláshely-szolgálatót, hogy a szálláshely-szolgáltatást igénybe vevők törvényben meghatározott adatait a Kormány által kijelölt tárhelyszolgáltató által biztosított tárhelyen rögzítse a törvényben meghatározott célból.

A Kormány által kijelölt tárhelyszolgáltató a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ). A törvénymódosítással bevezetett tárhely feladatait a Vendég Információs Zárt Adatbázis (VIZA) rendszer látja el.

A digitális okmányolvasók használatát és az adatok továbbítását többszörös módosítás után 2021. szeptember 1-jétől rendeli el a jogszabály. Szerdától tehát a hazai szálláshelyek kötelesek korra való tekintet nélkül az összes vendégtől fényképes okmányt kérni, és a bejelentkezési folyamat részeként használni az okmányolvasót, valamint az adatok továbbítására alkalmas szálláshelykezelő szoftvert. A vendégek személyi igazolvánnyal, útlevéllel vagy jogosítvánnyal igazolhatják személyazonosságukat.

A vendégadatok okmányolvasóval történő rögzítése, ami lényegében szkennelést jelent, minden magyarországi szálláshelyen kötelező, annak típusától és férőhelyszámától függetlenül.

A VIZA célja a biztonság

A digitális okmányolvasókon keresztül a szálláshelykezelő szoftverbe berögzített vendégadatok a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ (NTAK) mellett ugyanis a tárhely feladatait ellátó Vendég Információs Zárt Adatbázisba (VIZA) is bekerülnek. Az adatbázis tárhelyszolgáltatója a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ).

Az MTÜ korábban kiadott közleményében leszögezte, hogy a VIZA rendszer mindannyiunk közös érdekét és biztonságát szolgáló, szigorúan zárt és védett adattár, amelyre a jogszabályok által elrendelt, különlegesen szigorú biztonsági előírások vonatkoznak. A rendőrség a rendszert a bűnüldözés és a bűnmegelőzés, a közrend, a közbiztonság, az államhatár rendjének, az érintett és mások jogainak, biztonságának és tulajdonának védelme, valamint körözési eljárások lefolytatása érdekében, kizárólag konkrét adat keresésére használhatja majd. A VIZA rendszer kizárólag titkosított adatot képes befogadni, és adatállományában csak a jogszabályban meghatározott esetekben és módon végezhet keresést az erre feljogosított rendvédelmi szerv.

A rendszer csak hazánkban újkeletű, a bejelentkezés és a vendégazonosítás módja Európa számos országában (Nagy-Britanniában, Spanyolországban, Olaszországban, Németországban és Franciaországban) hasonló módon zajlik – olvasható a vizainfo.hu oldalon, ahol minden szükséges információ megtalálható a VIZA-ról.

Idő kell a bevezetéshez

„A jogszabály-változásnak való megfelelés ugyan jelenleg anyagi értelemben és munkaterhelésben egyaránt többletterhet ró a vállalkozásokra, idővel – éppen a személyes okmányok digitális beolvasása révén – egyszerűbbé és gyorsabbá teszi a szálláshelyekre történő bejelentkezést, csökkenti a recepciós munkáját, kiküszöböli a pontatlan adatbevitelt” – nyilatkozta Baldauf Csaba, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének elnöke.

Mint minden nagy, komplex rendszer indulásánál, a VIZA bevezetésénél is voltak, vannak lassító tényezők, úgymint az üzemben lévő szoftverek fejlesztéséhez, telepítéséhez szükséges idő, a rendszerek összehangolása, az eszközbeszerzés nehézségei, a szálláshelyek nyári telítettsége, munkaerőgondjai. Miközben a szálláshelyek igyekeznek betartani a törvényi szabályokat, lehetőségeik szerint törekednek az okmányolvasó-készülékek beszerzésére, integrálására, a szükséges szoftverfejlesztések végrehajtására, a rendszer gördülékeny működéséhez még heteknek el kell telnie – hangsúlyozta Baldauf Csaba. Addig, amíg ezt elérik, a szálláshely-szolgáltatóknak a jogszabály szerint manuálisan kell bevinni az adatokat a VIZA-ba.

A legfeljebb 8 szobát és 16 férőhelyet kínáló szálláshely-szolgáltatók számára könnyebbséget jelent, hogy a feladatot az MTÜ térítésmentesen biztosított VENDÉGEM alkalmazással el tudják majd látni.

A vendégek tájékoztatása a legfontosabb

Az MSZÉSZ elnöke szerint a rendszer zökkenőmentes beüzemelése mellett közös erőfeszítéseket kell tenni a potenciális utazók tájékoztatására is. A vendégek többsége ugyanis nem tud a jogszabály változásáról, sokukat érkezés után, hidegzuhanyként éri a hír, hogy a bejelentkezéshez a család összes tagjának, így a 14 éven aluli gyerekeknek is hivatalos okmányra van szüksége. Sok, az őszi hónapokra már foglalással rendelkező családban a kisebb gyerekeknek egyáltalán nincs igazolványa, az okmányirodákban pedig több hónapos lehet a várakozás – mutatott rá. A jogszabály szerint személyazonosító okmány hiányában a szálláshely-szolgáltató nem fogadhatja a vendéget, és nincs kivétel. Ebben az esetben a szálláshelynek meg kell tagadni a szolgáltatást és vissza kell fizetnie a már beérkezett előleget, szállásdíjat. Az MSZÉSZ éppen ezért felkérte a szövetség tagjait, hogy mind a közösségi média felületeiken, mind a foglalási feltételeknél és a visszaigazolásokban hívják fel a jogszabály-változásra a vendégek figyelmét. Emellett szükség lenne arra is, hogy a közszolgálati csatornákon keresztül minél nagyobb és intenzívebb kampány folyjon annak érdekében, hogy az információ mindenkihez eljusson.

A szakmai szervezet mindemellett türelmi időszak bevezetését szorgalmazza, valamint felülvizsgálná a magyar gyermekek okmányellenőrzésének szükségességét, hiszen szerintük ennek eltörlése nagymértékben nem csökkentené a rendszer létrehozásának célját.

Forrás: turizmus.com

További információ: Vendég Információs Zárt Adatbázis