Visszavonhatatlanul itt a tavasz, ezernyi jelből tetten érhető a kikelet a természetben: virágba borultak a fák, már ereje van a napsütésnek, és ilyenkor egyre inkább mehetnékje támad az embernek. A gondolat is ott mocorog folyamatosan az agyában, hogy lassan jó lenne elkezdeni a nyaralás megszervezését, hiszen egy-két rigófütty és itt a nyár. Az elmúlt éveket jellemző pandémia jelentősen átformálta az utazási kedvet, illetve a turisztikai szektort, de jó hír, hogy mostanra visszatért a vágy az új helyszínek felfedezésére, az önfeledt pihenésre. Igaz, az utazók jelentős része nem külföldi, hanem közelebbi úticélban gondolkodik, a belföldi turizmust a munkáltató által adható SZÉP-kártya juttatás is erősíti. Összeállításunkban Baranya megye három kedvelt turisztikai célpontján működő vendégfogadó vállalkozásokat kérdeztünk meg, hogy miként indul náluk a szezon, milyen kilátásaik vannak 2022-re.
Orfű: A Covid ellenére tavaly kiváló volt a szezon Orfűn
– A tavasz egy teljesen új élmény a turizmus szolgáltatói számára, hiszen tavaly és tavalyelőtt a Covid miatt nem volt tavaszi szezonunk. Az már most látszik, hogy a hosszú hétvégék iránt nagy az érdeklődés, a március 15-ei hosszú hétvégére a mi panziónk is teltházas volt, és úgy gondolom, hogy Orfű többi szállásadójának (amelyik már nyitva van) is volt vendége. Elsősorban az online foglalási rendszerek segítségével érkeznek a vendégek, akik már a húsvéti hétvégére is jócskán foglaltak szállást – tudtuk meg dr. Gonda Tibor turisztikai szakembertől, az orfűi Natúra Panzió és Apartmanház tulajdonosától. – Mindezek miatt is bizakodnak az orfűi turisztikai szolgáltatók, hogy ugyanolyan jó lesz az idei főszezon, mint tavaly meg a tavalyelőtt, amikor a Covid ellenére kiváló turisztikai forgalma volt Orfűnek. Az utazni vágyók nem mertek külföldre menni, inkább a belföldet választották. Ezért Orfűn (hasonlóan más népszerű vidéki desztinációhoz) nagyon erős volt a nyár és egész szép volt az őszi forgalom is. Ahhoz képest, hogy Orfű egy koncentráltan nyári üdülőhely, remek szeptembert és októbert tudott realizálni minden szállásadó. Tavasszal még nem jellemző az erőteljes foglalás, a fogyasztói szokások azért nem változnak meg egyik évről a másikra, így az emberek a szabadságot igénylő pihenésüket inkább a nyárra tartogatják.
– Mivel tud Orfű megújulni, bővíteni a szolgáltatásait, amellyel vendégeket vonzhat? Talán az aquapark léte is sokat számít.
– Nyilván jó lenne, ha lenne aquapark, bár a mi vendégeink közül még senki se reklamált ennek a hiánya miatt. Orfűn jó szabadstrandok vannak a nagy tó mellett, a kistónak is van egy fizetős strandja, öt km-re ott van Magyarhertelenden a termálstrand, így adott a strandolási lehetőség, a vízparti élmény. Orfű esetében gyönyörű a táji környezet, akik először járnak itt, általában azt mondják, hogy a maga nemében páratlan ez a térség. Sokat fejlődött a település gasztronómiája, kedves, jó színvonalú büfék vannak a tó körül, ahol kitűnő a választék. A mi vevői visszajelzéseink pozitívak, akik idejönnek, elégedetten távoznak, és viszik a település jó hírét. Ezt a sok visszatérő vendég is igazolja.
– Mire van igény a vendégek részéről, esetleg mit hiányolnak?
– Orfű egyik nagy előnye, hogy sok lelkes vállalkozó van, akik attrakciószerű programot is nyújtanak. Például a malomban élménysütéseket, meg különböző rendezvényeket szerveznek. A Medvehagyma Háznál is számos rendezvény van, és a sok aktív civil szervezetnek köszönhetően szinte minden hétvégén találnak programot az Orfűre érkező vendégek. A szezonon kívüli aktivitásra is nagy az igény, ilyenkor sok gyalogos és kerékpáros turista érkezik, akik azért választják ezt a települést, hogy onnan kiindulva napi kirándulásokat tegyenek a környéken. A gyalogos turizmus, a kerékpáros turizmus szerintem még feljövőben van, a családok hozzák magukkal a kerékpárokat, de helyben is vannak kölcsönzők. A vízi programok iránt is mind több az érdeklődés, így Orfű a strandolás mellett aktív turisztikai desztinációként is kezd megerősödni. Emellett érdemes megemlíteni a gasztrovonalat, hiszen ha már a tavaszról beszélünk, akkor ne feledkezzünk meg a medvehagyma fesztiválról mint egy Orfűhöz köthető helyi termékről és brandről. Illetve nyáron a Fishing on Orfű erősíti a hely népszerűségét és ismertségét, szerintem ez a fesztivál nagyban hozzájárul a település egész országban tapasztalható jó imázsához. Nekünk, helyi vállalkozóknak külön öröm, hogy lesz egy kis Fishing is augusztus végén, így az utolsó nyári hétvégén is teltházas lesz a település.
– Orfű sikere abban is rejlik, hogy kiváló a helyi vállalkozók közötti együttműködés.
– Az együttműködés példaértékű, vannak olyan rendezvények, amiket egymással közösen szervezünk. Mi személy szerint idén egy kicsit a minőségi gasztronómia felé szeretnénk nyitni, nyílt egy helyitermékbolt Orfűn kiváló kézműves termékekkel. Ezzel a bolttal együttműködve havonta slow food vacsoraestet rendezünk a vendégeink számára, hogy felhívjuk arra a figyelmet, mennyire fontos a helyi termékek turisztikai hasznosítása, a turisztikai kínálatba való beépítése. Ez is egy ilyen vállalkozók közötti együttműködés.
– A Natúra Panzió még milyen tervekkel indul neki a szezonnak?
– A helyi termékes slow food vacsoraestek minden hónapban más témát kapnak, márciusban a böjtös ételek álltak a fókuszban, áprilisban a medvehagyma fesztivál előtt lesz egy a medvehagyma szerepe az új gasztronómiában tematikájú rendezvény, ahová egy profi séfet hívunk. Emellett a reggeliztetésnél is erőteljesen építünk a helyi termékekre, megnyitjuk a panzió gasztronómiáját a többi orfűi vendég előtt is, és brunch jelleggel kínálunk étkezéseket. Ezenkívül kidolgozunk egy szén-dioxid-kompenzációs rendszert, mellyel egyrészt a vendégeinknek biztosítjuk, hogy csökkentsék az utazással járó környezeti lábnyomukat, másrészt panziónk szeretne a fenntartható turizmus érdekében tudatos és felelős vállalkozói magatartást tanúsítani. Orfű olyan csodálatos, hogy megérdemli azt, hogy vigyázzunk rá, és generációk múlva is a mai természeti szépségét élvezhessék az ide érkező vendégek.
Harkány, Xavin Hotel: Jók a kilátások az idei szezonra
– Vártuk, hogy vége legyen a pandémiás időszaknak, és örülünk, hogy a környező országokhoz képest enyhültek a korlátozások, így már beindulhatott, és nem is startolt rosszul a turizmus. A kilátások eddig kecsegtetők, bár egy kicsit tartunk az ukrán háborús helyzet következményeitől – foglalja össze röviden a harkányi Xavin Hotelt és a Divina Boutique Hotelt üzemeltető Xavin Kft. ügyvezetője, Végi Jánosné.
– Hogyan alakulnak a foglalások a szezonra?
– Mindkét szállodánk tele volt a március 15-ei hosszú hétvégére, de a február is kiválóan alakult. Össze sem lehet hasonlítani az előző évekkel az idei első két hónap foglaltságát, amit lehet, hogy a március sem fog túlszárnyalni. Itt volt a Valentin-nap, aztán a busójárás, ami olyan nagy idegenforgalmi látványossággá nőtte ki magát, hogy nálunk is érezhető volt a hatása. Reméljük, hogy az érdeklődés az év további részében is fennmarad, és a háborús események nem lesznek hatással a belföldi turizmusra.
– Mi a jellemző, hogy a belföldi vendégek vannak többségben vagy külföldről is jönnek?
– A májust és a júniust kitöltik a cseh utazási irodák által hozott csoportok, ebben a két hónapban szinte teljes a foglaltságunk. Június végétől érkeznek a belföldi vendégek, ők ugyanazzal az intenzitással foglalják a szobákat, mint az előző években, így a nyári hónapok, azaz a főszezon jónak ígérkezik.
– Mi a vonzó a vendégek számára? Említette a Valentin-napot, esetleg önök is szerveznek programokat?
– Alapvetően Harkány és térsége rengeteg programot kínál az idelátogatóknak, és nem csak évszakosan. Megemlíthetem a harkányi fürdő jelentős fejlesztését, szerintem ez nagyban befolyásolja azt, hogy a téli időszakban ilyen komoly vendéglétszámot tudhatunk magunkénak. Eddig a fürdőben nem volt fedett fürdőrész, amit használhattak volna a vendégek, így a szezon a melegebb évszakokra korlátozódott. Ugyan a szállodánkban van wellnessrészleg, ám azt az élményt nem tudjuk prezentálni, amit a nagy fürdő képes nyújtani. A fürdőben számos programot szerveznek, említhetem csak az éjjeli zenés fürdőzést, a szaunaszeánszokat, illetve a villányi, valamint pécsi kulturális programokat, fesztiválokat, amelyek vonzzák a turistákat, így ezekre mi is rá tudunk kapcsolódni egy-egy hétvégére foglalt szállással.
A programok mellett ugyanilyen fontos a színvonalas szállodai környezet és szolgáltatás. Folyamatosan fejlesztünk, most például a télikertet újítottuk föl a mai igényeknek megfelelően. Észrevettük, hogy már nem szeretnek egymás asztalához ülni a vendégek, ezért kis kétszemélyes asztalokat alakítottunk ki. Modernizáljuk a wellnessrészlegünket, épp egy teljesen új finn szaunát építünk be, melyet a húsvétra érkező vendégeink már ki is próbálhatnak. A másik szállodánk, a Divina Boutique Hotel még nincs teljesen kész, a befejezését erre az évre tervezzük plusz hat szoba, illetve egy wellnessrészleg kialakításával.
– Miként változnak a vendégigények?
– Amióta igénybe lehet venni a SZÉP-kártyát, sokkal intenzívebbé vált a belföldi turizmus. A belföldi turisták igazi élményvadászok, kész programmal érkeznek, tudják, hogy adott napon mit néznek meg, mit csinálnak, próbálják nagyon hasznosan eltölteni az itt tartózkodásukat. Már jó ideje tudatosan utaznak a belföldi turisták.
– Sokan fizetnek SZÉP-kártyával?
– Igen, ez generálja a belföldi turizmus egy nagyon jelentős részét. Szerintem a szállásadók nagyon komoly bevételt tudhatnak magukénak a SZÉP-kártyából, ez nálunk is így van mindkét szállodánkban.
Siklós, Hotel Castello: „Szépen telnek a foglalások az áprilisi és májusi hétvégékre”
– Jelenleg nincs okunk panaszra, mivel az év első harmadában a gazdasági és járványügyi viszonyok ellenére is 60% feletti foglaltságot tudtunk hozni. Az áprilisi és a májusi hétvégék szépen telnek, a hétköznapok esetében pedig bízunk abban, hogy last minute foglalásokkal ezen időszakok is megtelnek, legalább 60%-ig. A nyár egyelőre lassú ütemben, de folyamatosan telik, az előző covidévekhez hasonlóan a szokásos módon. Reméljük, hogy az előfoglalási akció és a jelenlegi nemzetközi helyzet továbbra is itthon tartja a potenciális vendégkörünket, mert így bízhatunk egy teltházas szezonban – tájékoztat Molnár-Nemeskéri Réka, a Hotel Castello Siklós értékesítési és marketingmenedzsere.
– Kikből áll a vendégkörük, vannak-e visszatérő vendégeik és miért jönnek el újra önökhöz?
– A vendégeink majdnem 100%-a belföldi és leginkább Pest megyéből érkeznek. Szerencsére sokan visszatérnek, javarészt családokról beszélhetünk. Leginkább a fürdővel való közvetlen összeköttetésünk és a gyermekbarát szolgáltatásaink tesznek vonzóvá minket.
– Hogyan készültek az idei szezonra? Vannak-e újdonságok a szolgáltatások között, egyáltalán mire van igényük a vendégeknek?
– Az idei szezonra nagyobb volumenű attrakcióval vagy újdonsággal nem készülünk, az utóbbi két évben célunk szállodánk állapotmegőrzése, hogy továbbra is ugyanazt a minőséget tudjuk nyújtani a vendégeinknek. Programokat rendszeresen szervezünk a nyári szezon alatt, heti két alkalommal gyermekfoglalkozásokat tartunk óvónőkkel és folyamatosak az élőzenés estéink is, a fürdőben pedig változatos szaunaszeánszokkal várjuk vendégeinket. Siklós történelmi múltjából adódóan alapvetően is vonzó turisztikai célpont. A Siklósi Várral folyamatosan kapcsolatban vagyunk és propagáljuk az éppen aktuális rendezvényeiket. Illetve sokat tesz hozzá a mi vendégéjszakáinkhoz is, hogy Villány országosan az egyik legvonzóbb turisztikai desztináció.
Kis Tünde