Gépipar, elektronika, építőipar, járműgyártás és vendéglátás. 2022-ben minden pályaválasztás előtt álló iskolás megtalálhatta a számára érdekes területet és a gyakorlatban ki is próbálhatta. 2 év pandémia okozta kihagyás után teljes erővel indultak 2022-ben a kamara által szervezett szakmaismereti versenyek. A tapasztalatokról, sikerekről, támogatókról Purger Valéria, a kamara pályaorientációs tanácsadója számol be.
A kihagyott évek alatt a versenyek megújításán, bővítésén dolgoztunk a Pályaválasztás Baranya csapatában, így idén minden idők legnépszerűbb pályaorientációs versenyeit zártuk. Híre ment a pedagógusok és a szülők között, hogy ebben a versenyben játszva tapasztal a gyerek. Alapanyagokhoz jut, megfoghatja, elhajlíthatja, feldarabolhatja, ütheti. Annyira megnövekedett a népszerűsége a versenynek, hogy az idén közel 600 Baranya megyei általános iskolás indult a versenyen, 195 csapatban.
Az első forduló február elején kezdődött és továbbra is szakmaismereti kérdőívet kellett kitölteniük a versenyzőknek az online térben, azonban itt is sok újdonságot vezettünk be: összetett, színes, játékos fejtörőket tartalmazó kérdőívet állítottunk össze számukra, a kérdésekkel arra ösztönöztük a gyerekeket, hogy kutassanak az interneten, sőt egy-egy kérdés megválaszolásához biztosan kellett nagyobb testvér, szaktanár, szülő segítségét is kérni.
Néhány éve vezettük be, hogy a második fordulóban egy pályamunkát kell készíteniük a gyermekeknek iskolai/otthoni körülmények között. Ez az újdonság nagy sikert aratott, hiszen minőségi alapanyagokkal, izgalmas és interaktív módon kell gyakorlati tudásukat próbára tenni a versenyzőknek. A feladat megoldásához a csapattagoknak fúrni, fűrészelni, csavarni, ragasztani, vágni, mérni, számolni kell, közben megismerkednek az elektronika, a gépészet működésének elveivel, az építőiparban és a vendéglátás területén használt alapanyagokkal, szabályokkal, sőt több, a jövőben nagyon fontos skillt is megtapasztalhatnak: a csapatmunkát és a kreatív gondolkodást.
A Gép-ésszel versenyen fogaskerék meghajtású körhintát, az Épít-ésszel versenyen kis házikót, építményt, a Villany-Ász versenyen elektronikus ugráló békát kellett összeszerelniük, az Autómánia verseny pályamunkája pedig egy kanalas markológép volt. Az idei újdonságunkon, az Ide-süss! vendéglátás versenyünkön Baranya megye gasztronómiájában kellett elmélyedniük a versenyzőknek és egy menüsort kellett összeállítani.
A 3. fordulóban kértük és hívtuk, csatlakozzanak és álljanak mellénk a megyei cégek, akiknek szívügye a pályaorientáció. 43 cégtől, valamint a kisebb és nagyobb céget összefogó klaszterektől, mint a Dél-Dunántúli Gépipari Klasztertől, az Építőipari Klasztertől és a Baranyai Gasztronómiai Klaszterektől példaértékű szakmai és anyagi támogatást kaptunk, melyek nélkül nem tudtuk volna ilyen magas színvonalon megrendezni a versenyeket.
A verseny leglátványosabb része a cégekkel közösen megrendezett döntő, ahol semmi más nem történik, csak a tapasztalás. Milyen az adott eszköz, alapanyag tapintása, súlya, állaga, mérete. Látja, hogy eldől, vág, görbül, törik, melegedik, szúr. Közben mér, mértékegységet vált, számol. Mindezt a tankönyvekben ugyan olvashatják, de sajnos sok esetben az iskolában nincs idő, sem eszköz mindezt kipróbálni, megtapasztalni. Itt igen. Miközben tapasztal, egyben tanul is. Itt nem kap osztályzatot, nem számít bele a felvételibe, nincs tét, nincs vesztenivaló, nem egymással versengenek, hanem csapatban dolgoznak, együttműködnek, összetartanak, megtanulja miként és hogyan kell segítséged kérni és adni. Csendben önmagának adja a visszacsatolást „igen, ebben jó vagyok, ebben nem” Nem a felnőtt mondja meg, hanem saját maga fogalmazza meg. Pedagógusok visszajelzéseiből tudjuk, hogy azok a gyermekek, akik részt tudnak venni egy-egy ilyen versenyen a sok valós tapasztalás mellett talpraesettséggel, probléma megoldó képességgel is gazdagodnak…és ez nagyon is a hasznukra válik a mai online világba szorított gyerekeknek.
Nyilván való, hogy a pályaorientációs munkánk során nem feltétlenül egy szakmára kell irányítani a gyereket. Meg kell inkább tanítani Őket arra, hogy rugalmasan gondolkodjanak, vágjanak bele mindig az „újba”, legyenek tájékozottak, kezdeményezők, kritikus gondolkodásúak. Arra kell felkészíteni Őket, hogy néhány évente nyitnia kell újabb szakmák felé, ha „versenyképes” akarnak maradni. Élethosszig kell tanulnia. Bátorítanunk kell Őket, hogy legyenek tisztába saját erőforrásaikkal, önmagukkal, határaikkal, képességeikkel. Ez nem kizárólag az iskola feladata. Ez a gazdasági környezetben dolgozó vezetők, felelős szakemberek, cégek, civil szervezetek, pályaorientációval foglalkozó tanácsadók és a szülő feladata.
Kérem a tisztelt olvasót, adjon még egy percet e cikknek és olvassa el, mely baranyai cégek, szervezetek és iskolák tekintik szívügyüknek a pályaorientációt és egész évben támogatják az iparkamara pályaorientációs munkáját és törekvéseit. Köszönjük!
Aquacut Kft, AutoCity Zrt, B.G.W. Kft, Bőközi Mini – Molnár Balázs e.v, Büttner Kft, Dipolvill-96 Kft, Dunavölgyi Alarm-Vill Kft, E.ON Zrt, Elefántos Étterem és Pizzéria – All’ Elefante Kft, Faludi és Társa Kft, FX Autóház, Focivilág, GLT Delta Kft, Honsa Kft, HVS-Bau Kft, IMG Építő Kft, Kontakt Elektro Kft, Kőház Zrt, Körber Hungária Kft, Kresz&Fiedler Kft, Magnus Aircraft Zrt, Matro Kft, MB-Bau Kft, Melio-Start Kft, Mischler Cakes, Mischler Cukrászda & Bisztró – MM-Catering Kft, Nork Kft, Nyári-Terv Kft, Nyitrai Csoport, Organik Tojás Kft, PBGSZ Nonprofit Kft, Pécsi Sörfőzde Zrt, Reggeli – Király-Nappali Kft, Schneider Autóház, Spitzer Silo Pécs Kft, Strauss Metál Kft, Suzi-Car Kft, Szega Books Kft, Teleky Bistro, ROOM Bistro – Zoba Trend Kft, Teleky Catering – Zoba Trend Kft, Tettye Forrásház Zrt, Tóth Dánel tanműhelye – Pécs, Treszner Villamosipari Kft, T-Survey Kft, Tüke-Busz Zrt, Vörös Bau Kft, Ziehl-Abegg Kft.
Baranyai Gasztronómiai Klaszter, Dél-Dunántúli Gépipari Klaszter, Építőipari Technológiai Klaszter
BMSZC Angster József Szakképző Iskola, BMSZC Simonyi Károly Technikum, BMSZC Zipernowsky Károly Technikum, BMSZC Zsolnay Vilmos Technikum, BMSZC Pollack Mihály Technikum
A Villany-Ász versenyen figyelt fel a későbbi tanulójára
Számos dolog határozhatja meg, hogy ki milyen szakmát választ. Vannak, akik családi indíttatás alapján döntenek, míg mások egy érdekes vetélkedőn vettek részt általános iskolásként. A Baranya Megyei Szakképzési Centrum Angster József Szakképző Iskola és Szakiskola tanulója, az idén villanyszerelőként végző Balassa Bálint döntésében mind a kettő szerepet játszott.
Az iskolai gyakorlati képzőközpont villamossági szakmák oktatására kialakított műhelyében már üresek a munkapadok, véget ért a tanítás. Balassa Bálinttal és Dunavölgyi János villanyszerelő-mesterrel itt ülünk le beszélgetni.
– Négy évvel ezelőtt vettem részt a Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara által szervezett Villany-Ász versenyen – kezdi beszélgetésünket Balassa Bálint. – A Kanizsai Dorottya Általános Iskolába jártam Siklóson és a tanáraim hívták fel a figyelmemet erre a versenyre. Az édesapám villanyszerelő, s már gyerekként is sok mindent megtanultam tőle, amikor csak lehetett menten vele, figyeltem, hogy miként dolgozik. A tanáraim közül, a fizikát tanító az órai teljesítményem alapján úgy látta, ez a szakma biztosan tetszene nekem.
Mint mondja, hárman voltak egy csapatban. Az elődöntő online zajlott, a középdöntőnek a pécsi hőerőmű adott helyet, ott egy prezentációt kellett készíteni, a döntőben már voltak gyakorlati feladatok is. A csapatukkal a negyedik helyen végeztek.
– Tetszett a verseny hangulata, meg a feladatok is érdekesek voltak – folytatja tovább. – A döntőn találkoztam Dunavölgyi Jánossal, aki a cégét képviselete. Nagyon megtetszett neki az általam nyújtott teljesítmény és felajánlotta, ha a villanyszerelő szakmát választom, jöhetek hozzájuk, lehetek a tanulójuk. Nekem is szimpatikus volt, örültem az ajánlatának. A szakiskolában 9. osztálytól ő a szakoktatónk.
– Hamar kiderült, hogy nem csaltak meg az ösztöneim, Bálint valóban erre a szakmára termett, mind emberileg, mind szakmailag. A Villany-Ász versenyen is brillírozott – veszi át a szót Dunavölgyi János. – Idén végez, s szeretném, ha a cégünknél helyezkedne el. Kapott – egy szerintem jó ajánlatot – ha három évig nálunk marad, akkor álljuk a B kategóriás jogosítványának a költségeit.
Kitért arra is, hogy ezek az általános iskolásoknak szervezett szakmai versenyek, mint például a Villany-Ász, jó alkalmat teremtenek arra, hogy a gyerekek az egyes szakmákkal a gyakorlatban ismerkedjenek meg, ugyanis kevés lehetőségük van rá. Azok a gyerekek, akik részt vesznek ezeken a különböző ágazatokban megrendezett versenyeken átélhetik azt az élményt, hogy a kezük által értéket teremtenek. Az egyes cégek, mint például a miénk is, támogatóként vesznek részt ezekben a versenyekben. Feladatokat állítunk össze, amelyeket igyekszünk úgy kitalálni, hogy gondolat ébresztőek, de egyben játékosak is legyenek. Minket idén a tanulónk, Balassa Bálint képviselt, aki a Szakma Kiváló Tanulója megyei döntőjében a harmadik helyen végzett.
Dunavölgyi János villanyszerelő-mester szintén családi hagyományt folytatott tovább, amikor e mesterséget választotta élethivatásaként. Édesapja villanyszerelőként dolgozott a Mecseki Ércbányász Vállalatnál, az egyik nagybátyja pedig villamosmérnökként egy tengerjáró hajón dolgozott. Gyerekként nagyon vonzotta ez a lehetőség, ugyanis a nagybátyja, nemcsak jól keresett, de a munkájának köszönhetően a világot is bejárta. Vígh György villanyszerelő mesternél volt tanuló, aki sokat követelt, de ekkor jött rá arra is, magának tanul, s csak akkor tud megélni az általa választott szakmából, ha azt magas színvonalon műveli.
Három évtizeddel ezelőtt önállósította magát. Egyéni vállalkozóként kezdte, amiből kinőtte magát a Dunavölgyi Alarm-Vill Kft. 2008-ban. Szinte a kezdetek óta szerelési, javítási, valamint karbantartási munkákat vállal el munkatársaival közösen, akikkel az összes villamos szakvizsgával rendelkeznek. E mellett vagyonvédelemmel is foglalkoznak, a mechanikus biztonsági záraktól, a diszpécser szolgálaton jelzést adó riasztóberendezésekig fogadják a megbízásokat. Eleinte egy alkalmazottja volt, majd tanulói is lettek. Nemcsak a szakember-utánpótlás lebegett a szeme előtt, hanem az is, hogy továbbadja az évek alatt felhalmozott tudását, amit ma már nemcsak a cégénél, de iskolai keretek között, szakoktatóként is megtesz, ami számára a legnagyobb elismerés, mert egykori iskolája kérte fel erre a feladatra.
A szakma népszerűsítését is mindig szívügyének tartotta. Évek óta a megye általános iskoláiban a felső tagozatosoknak osztályfőnöki óra keretében mutatja be a villanyszerelés szépségeit. Több szakma képviselőjével összefogva pedig tartottak már egész napos rendezvényt is, a Szakmák Napján a villanyszerelés mellett még hat szakmával ismerkedhettek meg a diákok és szüleik.