A sörfogyasztás fő szezonja a nyár, amikor a forróságban felüdít egy jéghideg habos ital. Az „egyensörök” ideje már régen lejárt, a sörfogyasztási kultúra a minőségi sörök irányába tolódott el. Hogyan készül az idei nyárra a Pécsi Sörfőzde, amelynek termékei már külföldön is kaphatók? – erről is kérdeztük Molnár Károly kereskedelmi vezetőt.
– A nyár számunkra igazi ünnep, hiszen ekkor jelentkezik a legnagyobb érdeklődés a termékeink iránt. Magyarország legrégebbi sörfőzdéjeként a tisztán malátából, komlóból és vízből készült termékeink széles skáláját kínáljuk a fogyasztóknak. Igazi nyári szomjoltóink az ízesített, alkoholmentes söreink, a Radlerek, citromos Radlerünk tavaly a Nagy citromos Radler-teszten első helyen végzett. Büszkén ajánljuk a speciális igényekkel rendelkező vásárlóknak a kiváló minőségű és ízvilágú gluténmentes és bio söreinket.
– Miként változik a fogyasztói ízlés, a fogyasztói szokások?
– A fogyasztók Magyarországon nagyon széles skálából választhatnak sört, sör tartalmú terméket. Az utóbbi időben megnőtt a minőségi sörök iránti kereslet, ez egyaránt köszönhető a kisüzemi és nagyüzemi főzdéknek. Hazánkban azokat a sörtípusokat, amelyek kisüzemi szinten népszerűnek bizonyulnak, szívesen veszik be a nagyüzemek is a portfóliójukba, elérhetővé téve ezeket a sörtípusokat egy szélesebb réteg számára, ami ugyanakkor reklámot is jelent ezeknek az újhullámos sörfajtáknak. A Pécsi Sörfőzde igyekszik különlegességeket alkotni a KRAFT sörök területén, azonban emellett célunk trendeket is teremteni, pl. az elsősorban gluténérzékenyek számára készített gluténmentes söreinkkel, vagy a fenntarthatóságot, az ökológiai lábnyom csökkentését célzó bio/organikus termékeinkkel.
– Milyen kihívásokkal szembesül a „sörágazat”, és erre milyen megoldásai vannak a Pécsi Sörfőzdének?
– Az ágazatot nagymértékben sújtotta a pandémia, ami a fogyasztás visszaesését, ugyanakkor a termékstruktúra átgondolását tette szükségessé. Érdekeltté tett bennünket a minőségi sörök gyártásával kapcsolatban az „újhullámos” irányzat meglovaglására, amelynek keretében izgalmas, új ízvilágú, divatos termékekkel jelenhetünk meg a piacon. A napjainkban bekövetkezett és még beláthatatlan mértékű alapanyag- és energia-árrobbanás újabb kihívások elé állítja a sörfőzdét. A sörök előállításánál az alapanyag tekintetében nem kívánunk változtatni, nem ezen szeretnénk „spórolni”, a költségek csökkentését az energiafelhasználás racionalizálásával látjuk megoldhatónak.
– A termékek eladhatóságát a csomagolás minősége, és egyre inkább a környezetvédelmi szempontok is befolyásolják. Erre miként reagál a vállalat?
– A csomagolás, ami napjainkban a palackozott, dobozos és hordós kiszerelést jelenti, egyaránt meghatározó a sör fogyasztásával kapcsolatban. A palackozott sörök a legelegánsabbak, ezeket a termékeket szépen díszítik a címkék, és egy ünnepség vagy színvonalas vacsora kellékeként is megállják a helyüket. A dobozos termékek viszont praktikusak, a könnyű csomagolás népszerűvé teszi ezeket a söröket a hétköznapi fogyasztásnál. A hordós kiszerelésű sörök közösségi terekben fogyaszthatók, így valamennyi csomagolási fajta helyet kap a piacon.
Környezetvédelmi szempontból nehéz állást foglalni. A hordós kiszerelésnél a csomagolóanyag könnyen visszaszállítható a gyárba, újrafelhasználásuk a legkisebb ökológiai lábnyomot hagyja. A palackozott és dobozos termékeknél egyaránt a visszagyűjtés a megoldás, aminek érdekében Pécsett több helyen is felállítottunk dobozvisszaváltó automatát.
– A sörmennyiség jelentős része vendéglátóhelyeken keresztül jut el a fogyasztókhoz. Ma milyen elvárásoknak kell megfelelni ezen a téren?
– A fogyasztók részéről a vendéglátóhelyeken is egyre inkább elvárás a magas minőség, illetve mind többen kíváncsiak arra, hogy kedvenc söreik miből és hogyan készülnek. Szívesen kóstolnak új termékeket, elvárás részükről a széles választék, ezért folyamatosan fejlesztjük a prémium szegmensünket, keressük az új, izgalmas ízeket. Termékeink a legmagasabb minőségi elvárásoknak és a legváltozatosabb fogyasztói igényeknek is megfelelnek. Terveink szerint a vendéglátóhelyeken is megjelenő Prémium márkáink már a közeli jövőben kizárólag ökológiai alapanyagok felhasználásával fognak készülni.
– A Pécsi Sörfőzde már exportra is termel. Hová jutnak el és milyen termékekkel?
– Külpiaci tevékenységünket elsősorban a speciális bio és gluténmentes termékeinkre, a nyári hónapokban pedig a Radlerekre építjük. Évről évre bővülnek exportpiacaink az EU-n belül, és idén söreink már a Távol-Keleten is megjelentek.
K.T.