A Magyarországi Coach-szervezetek Szövetségének elnökévé választották két évre Dobos Elvirát, a MyPro Solutions Kft. ügyvezetőjét. A diplomás üzleti coach, a Magyar Coach Egyesület elnöke eddig alelnökként dolgozott a szövetségben, új megbízatásával a coach szakma minőségbiztosításának megreformálására kapott lehetőséget. Új lendületet hozott a szervezetfejlesztéssel, coachinggal foglalkozó cég munkájába a közelmúltban kifejlesztett MyPro Analytics rendszer, amely egy egységes rendszerbe foglalta a vállalkozás szervezetdiagnosztikai eszközeit – tudtuk meg a cégvezető Mi újság? kérdésre adott válaszából.
– Magyarországon több coachszervezet működik egyesületi vagy szövetségi formában, ezek hozták létre 2012-ben a Magyarországi Coach-szervezetek Szövetségét, hogy legyen egy olyan széles körű szakmai összefogás, ami képviselni tudja a coachszakma érdekeit, illetve közös alapokat létrehozva fejleszteni tudja a minőségbiztosítást. A szakmai munka koordinálása lesz a feladatom, már most rengeteg tervünk van. Ezek közül a legnagyobb a minőségbiztosítás megreformálása. Már az elmúlt két évben is sokat dolgoztunk a képzések kapcsán azon, hogy jöjjön létre egy olyan közös alapokon nyugvó program és követelményrendszer, ami az egyes modulok, a megfelelő óraszámok és a gyakorlat elvégzése után biztosítaná a coachok számára az ügyfeleik támogatásához szükséges tudásszintet. Szeretnénk egyfajta egyéni felelősséget belevinni a képzésbe, hogy mindenki tudjon tájékozódni arról, milyen témakörökben kell elmélyülnie, milyen kompetenciákban kell fejlődnie a kiváló színvonal eléréséhez, így egyénileg is össze tudja majd gyűjteni a szükséges óraszámokat, akár különböző képzésekből, akár hosszabb idő alatt – mondja Dobos Elvira.
– A szakmai szervezetben elért siker mellett a saját vállalkozásukban is van mit ünnepelni.
– Igen, nemrégiben fejeztünk be egy fejlesztést, MyPro Analytics néven egy egységes rendszerbe foglaltuk a szervezetdiagnosztikai eszközeinket. Ez az online elérhető szoftver széles körűen képes felmérni mind az egyént, mind a (munkahelyi) szervezetet különböző szinteken. Az egyéni kompetenciák mentén az egyént, illetve a szervezetben a kapcsolódásokat, a folyamatokat, a bizalom szintjét, az elégedettséget, a motivációt detektálhatjuk, és az is a rendszer sajátossága, hogy nemcsak egyszeri alkalomról van szó, hanem folyamatos nyomon követést is lehetővé tesz. A munkaerő-megtartás szempontjából is fontos, hogy a vezető szinte minden percben képben legyen a szervezet működésével, és képes legyen minden rezdülést észlelni. A program egyik része egy heti rendszeres jelzés arról, hogy a cég munkatársai miként érzik magukat, milyenek az együttműködések, és hogyan tekintenek a jövő hétre. A szoftver összegyűjti az adatokat, és grafikonok, kimutatások segítségével ad tájékoztatást a vezető számára. Ezt egészíti ki egy saját fejlesztésű teljesítményértékelő rendszer, ami az elismerési kultúra megerősítését is támogatja.
– Milyen igényre reagálva hozták létre ezt a szoftvert?
– A rendszer a tízéves szakmai tapasztalatainkon, tudásunkon alapul. Mindennapi munkánk során azt érzékeltük, hogy a vezetők részéről jelentős igény mutatkozik arra, hogy mindig pontos képet lássanak a cégük állapotáról. Ha egyszer megcsinálunk egy felmérést, az csak egy alkalomra szól, ennél viszont többre van szükség. A MyPro Analytics-et úgy kell elképzelni, mint egy ügyviteli rendszert, amely folyamatosan naprakész adatokat szolgáltat, és ez segíti a működési mechanizmusokat a cégnél. Ebben az esetben az emberi erőforrásra koncentrál a rendszer, a kompetenciákra, a munkatársak jóllétére. Tapasztalatom szerint ez a legfontosabb, ami képes előrevinni egy vállalkozást.
– Használnak ilyen eszközöket a vállalkozások?
– Úgy látom, nyitottak rá, mert meglátták a hasznosságát. Talán azért is aratott sikert, mert az igényeikre reagáltunk, ez pedig megkönnyíti a munkájukat. Nincs tudomásunk arról, hogy hasonlóan komplex szoftver lenne a magyar piacon.
– Mi lesz a következő lépés a MyPro-nál? Milyen célok teljesítésén dolgoznak?
– Szeretnénk továbbfejleszteni a rendszert, hogy ne csak felméréseket és elemzéseket tartalmazzon, hanem a tréningjeinkhez, coaching folyamatainkhoz, tanácsadói folyamatainkhoz megszületett eszközöket is be akarjuk építeni. Ezek használata arra ad lehetőséget, hogy ha valakiről a személyes kompetenciák felmérése során kiderül, hogy valamilyen területen érdemes lenne fejlődnie, akkor azt az online minitanfolyamok segítségével megtehesse. Ezenkívül a coaching továbbra is roppant fontos lába a cégünknek, szeretnénk minél inkább bevinni a köztudatba, hogy mennyi előnye van annak, ha minden cégnél rendelkezésre áll egy ilyen támogató szakember.
K.T.