Éppen most fejeztek be egy csarnokberuházást – ami a jövőbe vetett bizalmat is jelképezheti –, bár az alapanyag-drágulás, a gyógynövényekhez és a csomagolóanyagokhoz való hozzáférés nehézsége, az árfolyamváltozás a pécsváradi Mecsek teát előállító Mecsek Drog Kft.-t is elérte az utóbbi években. Azonban ahogy Kakas Sándor ügyvezető mondja, a Covid alatt a fogyasztók felfedezték a gyógynövényekben rejlő erőt, ami az ő teáik elfogadottságát is növeli. Mégis napi kihívást jelent számukra a folyamatos változásokhoz való alkalmazkodás.
– Cégünk új kereskedelmi vezető alkalmazásával több teát értékesített. Munkája eredményeként hatékonyabb alapanyag-beszerzést tudunk megvalósítani. Az árak a gyógy- és fűszernövény piacon is jelentősen emelkedtek, részben azért, mert Magyarországon szinte megszűnt a korábbi gyűjtőrendszer. Azok, akik értettek a gyógynövényekhez, kiöregedtek. A fiatal generáció már nem foglalkozik gyűjtéssel. A gyógy- és fűszernövény termesztése radikálisan lecsökkent hazánkban, mert itthon csak néhány részesül támogatásban. A szomszéd országokban, illetve Németországban, Lengyelországban, Bulgáriában, Albániában azonban hatékonyan támogatják a termelőket, így a magyarországi gyógynövényforgalom egy része külföldről származik. A gyűjtőterületek magánkézbe kerülésével az elmúlt 20 év alatt harmadára esett vissza a gyűjtött gyógynövények mennyisége hazánkban.
– A papírárak drasztikus emelkedése bizonyára a csomagolóanyagokra is hatással volt.
– Az elmúlt öt évben két és félszeresére emelkedett a papír csomagolóanyagok árai. Magyarországon nincs filterpapír- és cérnagyártó sem, ezeket is más országokból kell behoznunk. A külföldi beszerzésért devizában kell fizetni, így az árfolyam-ingadozásokkal is kalkulálnunk kell.
– Üzletileg hogyan lehet ezekhez a változásokhoz viszonyulni?
– Az eddigiektől eltérő piaci szegmenseket keresünk, próbálunk így terjeszkedni. A Covid ideje alatt több teát értékesítettünk, a fogyasztók rájöttek, hogy tényleg ez a legegyszerűbb, legolcsóbb immunerősítő. Érzékelhető, hogy a fogyasztók egyre jobban hisznek a gyógynövények hatásában. A változó kereslethez pedig alkalmazkodni kell. A biztonságos alapanyag-ellátás, a gyártás érdekében fogtunk fejlesztésbe és építettünk egy 280 m2-es csarnokot, ezt most kezdjük belakni. Új gépeket is vásároltunk: celofánozót, tasaktöltőt és filterezőgépet. Ezzel a beruházással igyekszünk megtartani a teapiac országos élmezőnyében a helyünket.
– Hogyan alakulnak a fogyasztói szokások, és ezek miként befolyásolják a cég működését?
– Néhány hónap óta – az élelmiszerárak drasztikus változása következtében – tapasztaljuk, hogy kevesebbet fogyasztanak a vásárlók teából is. A Mecsek Tea név kötelez. 1986. óta vagyunk a piacon, ahhoz, hogy megtartsuk elismert helyünket, még inkább törekszünk a minőségre, illetve termékkínálatunk bővítésére. Kizárólag minősített szállítóktól származó alapanyagokat dolgozunk fel. Létrehoztunk egy belső ellenőrző rendszert, amely a teljes gyártási folyamatot felügyeli, ez biztosítja vevőink számára a Mecsek Tea család állandó kiváló minőségét. A vásárlói visszajelzések, a piaci igények elemzése kapcsán folyamatos fejlesztésekkel bővítjük termékpalettánkat. Évtizedek óta egy megbízható termékrendszerrel dolgozunk, így mára már 170-re emelkedett a teáink száma. Nagyon kedveltek a monoteák, mások a keverékteáinkat szeretik. A Covid ideje alatt még keresettebbek lettek immunerősítő teáink. Az üzemünkben előállított gyógyteák alapanyagainak zömét a környékben termelt gyógynövények szolgáltatják. Azért is kedveltek a termékeink, mert egyre többen fordulnak a gyógynövények felé, hiszen ezek a háziszerek az egészség megőrzésére, betegségek enyhe tüneteinek gyógyítására is alkalmasak. Keverékteáinkat úgy készítjük el, hogy több gyógynövény egymást erősítő és kiegészítő hatását egyesítik egy állandó összetételben. Azt is akceptálják fogyasztóink, hogy termékeink kizárólag természetes alapanyagokból, mesterséges aroma és tartósítószerek felhasználása nélkül készülnek. Sikerünk népi megfigyeléseken és szakembereink szaktudásán, a gyógynövények világában való jártasságukon múlik. A minőség mellett meg kell tartani az ismertségünket is, ezért újabb és újabb reklámfelületeken jelenünk meg.
– Nem gondolkodnak külföldi piacra lépésben?
– Külföldön a helyzet évtizedek óta nem változik: a saját piacaikat a saját termékekkel látják el. Számunkra marad a hazai piac, itt igyekszünk az élmezőnyben maradni.
K.T.