Open4Business 2024 – nyiss az üzletre Pécsett!

A Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara Enterprise Europe Network irodája 2016 óta szervezi Pécsett az Open4Business nemzetközi üzletember találkozót. A 2-3 napos események az előre szervezett tárgyalásokon kívül a kapcsolatok elmélyítésére networkingvacsorát, az alkalmazott technológia, géppark, szakképzett munkaerő megismerése céljából helyi vállalkozóknál tett céglátogatásokat is magukban foglaltak.

Idén először kapcsolódik a Pécsi Tudományegyetem Műszaki és Informatikai Kara által 18. alkalommal szervezett Pollack Expo szakmai kiállításhoz a B2B esemény a tárgyalásokkal, mely így tematikájában is illeszkedik: gépipar, gépgyártás, fémfeldolgozás, elektronika, mérnöki tevékenységek, automatizálás, klaszter-együttműködés – és mindezen szakterületek felhasználói.

 

Rabb Szabolcs: Az Open4Business-sel Baranya nemzetközi és hazai nyitottságát is megteremtjük

– Gazdasági önkormányzatként a kamara nemcsak a vállalkozók érdekeinek képviseletéért felel, hanem a helyi gazdaság fejlesztésének ügyében is elszántak vagyunk. A már ismert vállalati problémák, mint a tőke- vagy a szakemberhiány mellett igen nagy kihívást jelent a vállalkozások számára a belföldi és a nemzetközi piacokon való megjelenés. A mindenkori kormány a rendszerváltás óta mindig a zászlójára tűzi a hazai kkv-k fejlesztését, az elmúlt 15 évben pedig a szakpolitika is egyre többször hangoztatja, hogy megteremtődött az első olyan hazai tulajdonú vállalkozói kör, amely a nemzetközi piacon, egy globális piacon is megállja a helyét. Hogy minél több cég ilyen módon is érvényesülhessen, szükség van arra, hogy a kkv-k is lehetőséget kapjanak.

Baranya vármegye sváb gyökerei okán nagyon sok cégnek van német, osztrák szakmai, üzleti és fejlesztési kapcsolatrendszere. Ők már szereztek ebben gyakorlatot. De ez a kapcsolódás valamilyen tekintetben egyirányú, hiszen létezik az észak-amerikai vagy az ázsiai piac, a balkáni piac, a globális, a török, a közel-keleti és még számtalan piac – ezek is nyitva állhatnak előttük. Tehát mindenkinek van tanulnivalója a különböző piaci lehetőségek kihasználásában, és az Open4Business erre kitűnő alkalmat teremt.

– Hogyan illeszkedik a rendezvény a kamara üzletfejlesztési tevékenységéhez?

– A rendezvény a baranyai vállalkozások számára helybe hozza a potenciális üzletfeleket, tehát nem kell elutazni egy nemzetközi vásárra, ahol számos céget egyenként tudnának végiglátogatni több nap alatt. Az Open4Business-en igen rövid idő alatt jónéhány partnert elérhetnek a vállalkozások úgy, hogy megtakarítják az utazással járó többletidőt és -költséget. Az ide érkező cégeket elsősorban Európából várjuk, ehhez kiváló támogatást nyújt az Enterprise Europe Network, a világ legnagyobb üzletfejlesztési hálózata. Emellett a PBKIK is kiterjedt nemzetközi kapcsolatrendszerrel rendelkezik, elég csak a számos nemzetközi projektben való részvételünkre gondolni, ezek szintén mozgósíthatók üzletfejlesztés céljából. Mintegy 300 intézménnyel van szakmai kapcsolatunk, ügynökségekkel, nemzetközi kamarákkal, cégekkel, tartományokkal, egyetemekkel, amelyek szerepet kaphatnak az Open4Business szervezésében. A rendezvény is hozzájárul ahhoz, hogy úgymond „kitermeljük” helyben azt a tudatos családi vállalkozói kört, amely nyitott a nemzetközi piacra, és van olyan terméke, szolgáltatása, szellemi tőkéje, ami ott érdekes lehet. Célunk, hogy fejlesszük és támogassuk őket, hogy az árbevételük minél nagyobb része nemzetközi üzletekből származzon.

A kamara ebbéli ambícióját erősíti az a napokban tett bejelentés, miszerint a pécs-pogányi repülőtérről menetrend szerinti járat indul Münchenbe és Máltára. Ez mindenképpen oldja majd a vármegye elzártságát, ami részben infrastrukturális okokra vezethető vissza. Az M6-os még mindig nem nyitott se a horvát határ, se Kaposvár felé, a vasúti közlekedés is sok kívánnivalót hagy maga után, úgyhogy az Open4Business üzletember-találkozón Baranya nemzetközi és hazai nyitottságát is megteremtjük. Ehhez a helyszín is hozzájárul, mivel idén a rendezvény a Pollack Expo keretében valósul meg. Így a nemzetközi cégek képviselői az expo kiállításán megismerkedhetnek a térség legjobb, mérvadó cégeivel is.

– Mit mutatnak a tapasztalatok, a megyében működő vállalkozások felkészültek a nemzetközi piacra lépésre?

– Még mindig meglepő, hogy milyen jelentős mértékű a legalább egy idegen nyelvet jól beszélő, a szakmát vagy az adott cég tevékenységét értő szakemberek hiánya. Sokan nem látják át, hogy globális piacok működnek, azokon pedig az elsődleges kommunikációs nyelv az angol. Emellett azt is tudni kell, hogy a társadalmi változásokat tekintve a Covid utáni években nem a legkönnyebb időszakban vagyunk, ami megnehezíti a személyes kapcsolatok szervezését. Sokan elszoktak a személyes találkozástól, az elsődleges kommunikációs csatornát az online platformok jelentik. Természetesen a magunk részéről mindent megteszünk a rendezvény sikerességéért, amennyiben a jelentkező vállalkozásoknak a részvételt illetően segítségre van szükségük, bátran forduljanak a szervezést végző kamarai kollégákhoz.

 

Schmidt Enikőt:  Az itthon végzett fiatalok számára, akik külföldre mentek dolgozni, a kiállításon és üzletember-találkozón való részvétel nagyszerű lehetőséget kínál arra, hogy visszatérjenek és kapcsolatot teremtsenek a hazai vállalkozásokkal

– Miért érdemes egy itthon szervezett nemzetközi üzletember-találkozón részt venniük a hazai kis- és középvállalkozásoknak?

– Egy itthon – Pécsett – szervezett nemzetközi üzletember-találkozón való részvétel rengeteg előnnyel jár a hazai kis- és középvállalkozások számára – mondja a kamara Nemzetközi és Idegenforgalmi Projektiroda vezetője, az esemény egyik főszervezője. – Ezek az események lehetőséget teremtenek arra, hogy a helyi vállalkozások közvetlenül kapcsolatba léphessenek tapasztalt és befolyásos nemzetközi üzletemberekkel. Ezáltal kiterjeszthetik üzleti hálójukat, új piacokra léphetnek, és bevonhatnak olyan partnereket, akik segíthetnek növelni vállalkozásuk hatékonyságát és versenyképességét. Emellett ezek a találkozók lehetőséget biztosítanak az innovatív ötletek megosztására és a világ különböző részeiről a legfrissebb trendek megismerésére. A személyes kapcsolatépítés lehetősége nemcsak üzleti előnyöket hoz, hanem inspirációt és motivációt is ad a hazai vállalkozásoknak. Ráadásul a nemzetközi tapasztalatok átvétele és az együttműködés lehetősége a globalizált világban elengedhetetlen a sikeres vállalkozások számára. Ezért érdemes kihasználni ezeket az alkalmakat, hogy a hazai kis- és középvállalkozások versenyképesebbé váljanak a nemzetközi piacon.

– Milyen kiaknázható lehetőségek rejlenek abban, hogy fiatalok, akik itt végeztek Pécsett és külföldre mentek dolgozni, most a külföldi cég képviseletében visszajönnek a Pollack Expora kiállítóként, tárgyalópartnerként?

– Az itthon végzett fiatalok számára, akik külföldre mentek dolgozni, a kiállításon és üzletember-találkozón való részvétel nagyszerű lehetőséget kínál arra, hogy visszatérjenek és kapcsolatot teremtsenek a hazai vállalkozásokkal. Először is, mint a külföldi cég képviselői, hitelességet és tapasztalatot hoznak magukkal, ami vonzó lehet a hazai kis- és középvállalkozások számára. Ők olyan emberek, akik már jártak azon a pályán, amit a hazai vállalkozások most kezdenek bejárni, így értékes tanácsokkal és útmutatással szolgálhatnak.

Másodszor, az expók lehetőséget kínálnak arra, hogy személyesen találkozzanak a hazai vállalkozásokkal, ami sokkal hatékonyabb kommunikációt tesz lehetővé, mint a távoli e-mailezések vagy telefonbeszélgetések. Ez a személyes kapcsolatépítés lehetővé teszi az erős üzleti kapcsolatok kialakítását és a bizalom megerősítését mind a fiatalok, mind a hazai vállalkozások részéről. Arra is alkalmat teremt az esemény, hogy közösen megmutassák az iparág jövőképét, ahol a munkavállalóknak tizenöt–húsz év múlva is van munkahelyük és fejlődési lehetőségük.

Harmadszor, a kiállítás és konferencia alkalmas arra, hogy a fiatalok bemutassák azokat az új trendeket, technológiákat vagy módszereket, amelyeket külföldön tanultak vagy alkalmaztak. Ezáltal inspirációt és új perspektívákat hozhatnak a hazai vállalkozások számára, és segíthetnek nekik innovatívabbá és versenyképesebbé válni a globális piacon. Összességében az ilyen események lehetőséget kínálnak a hazai és külföldi tapasztalatok összekapcsolására, ami mindkét fél számára előnyös lehet az üzleti kapcsolatok és az innováció terén. Meg kell ragadni ezt az alkalmat arra, hogy megmutassuk, már itt is vannak világszínvonalú cégek, amelyek akár megfelelő munkahelyet is tudnak számukra biztosítani. Az export és a nemzetközi üzleti kapcsolatrendszer szempontjából nagyon fontos, hogy a hazai cégek megismerkedjenek a külföldi cégekkel, ahol magyar mérnökök is dolgoznak. A nyelv- és a helyismeret, az üzleti kultúra ismerete nagy segítség lehet a magyar cégek számára, hiszen sajnos még mindig sok vállalkozásnál nem beszélnek nyelveket.

 

Miért hasznos a Pollack Expo kiállítóinak a szervezett üzletember-találkozón való részvétel?

A kiállítóknak a szervezett üzletember-találkozón való részvétel számos előnnyel jár:

Üzleti kapcsolatok kiépítése és bővítése: Az ilyen találkozók lehetővé teszik a kiállítók számára, hogy közvetlenül kapcsolatba lépjenek más vállalkozókkal, potenciális ügyfelekkel és partnerségi lehetőségekkel. Ez kiváló alkalmat teremt az üzleti kapcsolatok kiépítésére és bővítésére, amelyek hosszú távon növelhetik a vállalkozások számára elérhető lehetőségeket.

Termékek és szolgáltatások bemutatása: A kiállítóknak lehetőségük van bemutatni a termékeiket és a szolgáltatásaikat egy szélesebb közönségnek. Ez segít az ismertség növelésében és az értékesítési potenciál generálásában.

Versenyképesség növelése: A szervezett találkozókon való részvétel lehetővé teszi a kiállítók számára, hogy tanuljanak a versenytársak tevékenységéről és megoldásaikról. Ez segíthet a versenyképességük növelésében, valamint azonosítani azokat a területeket, ahol javítaniuk kell.

Piackutatás és trendek felismerése: Az ilyen találkozók lehetőséget kínálnak a piackutatásra és az aktuális trendek felismerésére. Ez segíthet a vállalkozásoknak abban, hogy lépést tartsanak az iparágukban bekövetkező változásokkal, és időben reagáljanak rájuk.

Kapcsolatépítés a média és a befektetők felé: A szervezett üzletember-találkozókon való részvétel lehetőséget kínál a kiállítóknak arra, hogy kapcsolatba lépjenek a média képviselőivel és befektetőkkel. Ez segíthet az üzleti hírnevük és láthatóságuk növelésében, valamint új üzleti lehetőségek megnyitásában.

Összességében tehát a szervezett üzletember-találkozókon való részvétel segíti a kiállítókat abban, hogy kapcsolatokat építsenek, termékeiket és szolgáltatásaikat promotálják, versenyképesebbé váljanak, piackutatást végezzenek, és kapcsolatokat építsenek a média, valamint a befektetők felé. Ezáltal elősegíthetik vállalkozásuk növekedését és fejlődését.

 

Hirth Olivér: A minőség és a szállítási határidő a legfontosabb a német megrendelők számára

– A múlt év végén a kamara főtitkárával, Rabb Szabolccsal a németországi Baden-Württemberg tartományban jártunk, ott jelentkezett német vállalatok részéről az ötlet, illetve az igény beszállítókra, mivel jelenleg rengeteg változás zajlik az európai gazdaságban. A német partnerek az olcsóbb, de minőségi és hatékony beszállítókat keresik, ezért azt gondoltuk, hogy a 2024-es Open4Business-en teremtsük meg a leendő üzletfeleknek a lehetőséget az egymásra találásra. Régiónkban nem túl erős az ipar, szükség van iparfejlesztésre, sok kkv nem látja, hogy miként tudna újabb munkákhoz, újabb partneri kapcsolatokhoz jutni, nekik jelenthet perspektívát az Open4Business, amely által az új üzleti kapcsolatokon túl akár újabb befektetők is érkezhetnek a régióba. A látogatáson megismerkedtünk a stuttgarti kamara elnökével, ő jelezte, hogy több német cég érdeklődik magyar beszállítók iránt, az ottani tárgyalások is hozzájárultak az üzletember-találkozó megszervezéséhez – mondja Hirth Olivér, a KONTAKT-Elektro Kft. ügyvezetője.

– A KONTAKT-Elektro Kft.-nek évtizedek óta erős németországi partnerkapcsolatai vannak. Ha most szeretne egy baranyai vállalkozás német cég beszállítójává válni, akár az Open4Business-en kezdené kiépíteni a kapcsolatot, mit tanácsolna, mire figyeljen, hogyan készüljön fel az üzleti tárgyalásra?

– A német gépipart ismerem közelebbről, ott azt tapasztalom, hogy elsődleges a minőség és a megfelelő szállítási határidő, és a jelenlegi gazdasági helyzetben csak a harmadik tényező az ár. Azt látom az utóbbi időben, hogy az új partnerekkel azért lehet felgyorsítani a tárgyalásokat, mert égetően szükségük van kapacitásokra. Stuttgartban például soha nem láttunk még olyat, hogy álláshirdetéseket tesznek közzé a neves nagy cégek a saját autóikon, a takarítónőtől kezdve a mérnökökig mindent keresnek. Korábban a cégek a saját brandjüket reklámozták, most pedig munkatársat keresnek. Ezért is vélekedek úgy, hogy el lehet adni a magyarországi kapacitásokat, és itt az is a cél, hogy ne vigyék el külföldre a szakembereinket, maradjanak Magyarországon és a cégek szállítsanak be Németországnak.

Egy német partnerrel kapcsolatos üzleti tárgyaláson elengedhetetlen a nyelvtudás. Német vagy angol, mert ugyan respektálják a némettudást, de sok cégnél az angol a hivatalos nyelv. Szeretik, ha gyorsan kapnak választ, egy-két napon belül kell tudni ajánlatot adni a felkérésükre. Ha üzleti tárgyalásra megyünk egy leendő német partnerhez, mindenképpen vigyünk magunkkal névjegyet és egy egyoldalas cégbemutatót, hogy a személyes benyomás után a cégről is megmaradjanak a fontosabb információk. Mi a félórás bemutatkozókra össze szoktunk állítani egy 5-6 diából álló prezentációt, amit vagy tableten vagy laptopon vetítünk le. Ebben bemutatjuk, hogy mivel foglalkozunk, hogyan épül fel a vállalkozásunk, de nem biztos, hogy minden témát tudunk érinteni abban a 20–30 percben. Ezzel a bemutatóval kiválóan mederben lehet tartani a beszélgetést és el lehet ültetni a partnerben a bizalmat. Ha ez sikerült, akkor akár az online térben, akár személyesen folytatódik az ismerkedés levelezés, ajánlatkérés vagy személyes látogatás formájában. Eljönnek a telephelyünkre, és megnézik, hogy rendelkezünk-e a szükséges minősítésekkel, az ESG nyilatkozattétellel, amiknek ma már a nagyobb cégeknél szinte kötelezően meg kell lenniük. Ha megteremtődik a bizalom és minden rendben van, akkor el tud indulni az exporttevékenység.

– A németek részéről megvan a bizalom a magyar vállalkozások iránt?

– Tapasztalataim szerint igen. Az üzleti életben az a lényeg, hogy ki tud minőségben határidőre szállítani, és kevésbé érdekes, hogy az adott vállalkozás milyen nemzetiségű. Van egyfajta gazdasági kényszer, amire válaszokat és megoldást kell nyújtani. Az autóiparban csökken a megrendelések száma, de vannak más piaci lehetőségek is, amivel érdemes foglalkozni. Mi is folyamatosan szondázzuk a nyugat-európai piacainkat, de már elkezdtünk más területek felé is fordulni. Bízom benne, hogy az Open4Business-re nem csak német cégek érkeznek, hanem jönnek mondjuk a balkáni régióból is.

 

Csirke Balázs: A piaci átrendeződés miatt a DDGK tagjainak is fontos megtalálniuk az új piacokat

– Az Open4Business-en a Dél-dunántúli Gépipari Klaszter (DDGK) tagvállalatai egyénileg vesznek részt, ez az üzletember-találkozó kiváló partnerkeresésre, így mindenki a saját igényeinek megfelelő üzletfelet tudja kiválasztani. A klasztertagok olyan potenciális partnereket jelölhetnek be találkozóra, amelyekkel el tudják képzelni a lehetséges együttműködést, vagy amelyek az ő működési területük iránt érdeklődnek. A rendezvény a klaszter számára is érdekes és fontos, a tagságunk körében promotáljuk a megrendezését, erre a találkozóinkon is felhívjuk a figyelmet és ösztönözzük a tagságot arra, hogy vegyenek részt rajta – mondja Csirke Balázs, a kamara által menedzselt Dél-dunántúli Gépipari Klaszter elnöke.

– Miért lehet hasznos a klasztertagoknak ez az esemény?

– A recessziós időszak, a drasztikus infláció és a megfékezésére bevezetett intézkedések forrásszűkülést, valamint keresletcsökkenést hoztak a piacon. Amikor a vevők kevesebbet rendelnek, vagy kevesebb vevő rendel, és csökken a kereslet, akkor mindenki fokozottabban keresi az új lehetőségeket, ezért egyre fontosabbak lesznek az olyan alkalmak, mint amilyen az Open4Business. Egyfajta piaci átrendeződésnek vagyunk tanúi, érezhetően erősödik a Távol-Kelet pozíciója, emiatt is fontos megtalálni azokat a piacokat, ahol versenyképesek vagyunk. Emellett a vállalkozásoknak törekedniük kell a hatékonyságuk fokozására is, ez a két tényező azonos súllyal esik a latba, ezek figyelembevételével meg kell találniuk azokat a területeket, ahol a jelenlegi állapotunkban is van versenyelőnyük – ehhez szintén kiváló lehetőséget teremt az üzletember-találkozó.

– A klasztertagokban van-e hajlandóság az ilyen eseményeken való részvételre? Látják-e benne a potenciált?

– Éppen az egyik klasztervállalat vezetője volt az üzletember-találkozó megszervezésének kezdeményezője a 2010-es évek második felében, hogy az Európában tartott hasonló események mintájára Pécsett is meg lehetne rendezni, ne mindig mi utazzunk a külföldi partnerhez. Az eddigi tapasztalatok alapján elmondható, hogy igen, abszolút van rá kereslet és érdeklődés, főleg egy olyan időszakban, mint a mostani, amikor úgy változik meg a világ, hogy az egyes tagvállalatok saját piaca is átrendeződik. Az utóbbi években látni, miként alakulnak át, részben azért, mert a világ is mozgásban van, részben az egyedi, sokkhatásszerű események következtében, mint amilyen a Covid vagy az annak folytán fellépő alapanyaghiány, infláció, illetve a háború. A „nagy játékosok” – mint amilyen a Távol-Kelet – és azon belül főleg Kína – helyzete is változik a világban, sokkal intenzívebb a jelenlétük, sokkal erősebb a verseny, amiben az utóbbi időben az Európai Unió egy kicsit hátrébb szorul. Ezért minden olyan lehetőség fölértékelődik, amikor újabb partnerekhez tudunk jutni. Azt gondolom, a DDGK tagjai is tisztában vannak ezekkel a folyamatokkal.

Klaszterünk is kilépett az Európai Unió területéről és Afrikában, valamint Ázsiában képviseltük a tagvállalatokat a 2023-as üzletember-találkozókon. Mi magunk is keressük azokat a fórumokat, amelyek potenciális lehetőséget rejtenek a tagvállalatoknak. Ehhez helybe kell menni, és olyan új partnereket kell megszólítani, akikkel korábban még nem beszéltünk, vagy meg kell nézni olyan területeket, ahol korábban nem kerestünk lehetőségeket. Fel kell kutatni, hogy hol van még potenciál, hova lehet terjeszkedni vagy kitekinteni. Tehát egy kicsit ki kell mozdulni a komfortzónából, az üzletember-találkozók erre tökéletes alkalmat jelentenek.

– Az üzlet szempontjából milyen többletértéket ad a személyes találkozás, amire az Open4Business-en is lehetőség kínálkozik?

– A gépipar egy tradicionális terület, azzal együtt is, hogy rengeteg innováció születik itt és számos új eszközt használ. Ebben a szegmensben fokozottan van jelentősége annak, hogy egymással szemben foglalunk helyet, hogy kezet fogunk egymással, egymás szemébe nézünk és beszélgetünk. Egy ilyen tradicionális iparágban sokkal nagyobb fókuszt kap a személyes találkozás, ami szintén megerősíti az Open4Business létjogosultságát.

K.T.