Tudományos módszereket is bevetnek a működés érdekében a Mecsek Travelnél

Egy piaci rést felismerve 2016-ban alapította kollégájával, dr. Raffay Zoltánnal a személyszállítással foglalkozó Mecsek Travel Kft.-t dr. Marton Gergely. Mindketten turizmussal és gazdasággal kapcsolatos tárgyakat oktatnak a Pécsi Tudományegyetemen, emellett pedig gazdasági kutatásokat is végeznek, így vették észre, hogy Pécsett és környékén nincs olyan rugalmas személyszállítási szolgáltatás, amely a különböző igények magas szintű kielégítése mellett kellően dinamikusan tud igazodni a folyamatos piaci kihívásokhoz. Így jött létre a Mecsek Travel.

 

– Amikor értékeltük a piacot, azt láttuk, hogy a különböző szolgáltatóknál nem tudták megoldani, hogy elkerüljék a sok órás várakozást, vagy hogy rugalmasan igazodjanak a különböző légitársaságok menetrendjeihez. Az utasoknak számos esetben problémát okozott a hazautazás, ha késtek a repülőgépek, vagy ha a légitársaságok módosítottak egy járatot. Mi e problémák kiküszöbölésére kerestünk megoldást, és kidolgoztunk egy olyan egyedi logisztikai modellt, amely a gyakorlatban már több mint 8 éve működik. Ugyan ma is a repülőtérre való szállítás jelenti cégünk fő profilját, de emellett számos cég vagy üzletember számára végzünk többfajta személyszállítási tevékenységet. Ha valaki Bécsbe megy tárgyalni vagy a családjával nyaralni az Adriára, mi éppúgy meg tudjuk oldani az utazását.

– Az elmúlt évtizedben több, a gazdaságot alapjaiban megrázó körülmény is előállt, ezekre milyen megoldásokat találtak?

– A Covid szinte ellehetetlenítette az ágazatot. Ha nincs utazás, akkor sajnálatos, de a mi munkánkra sincs szükség. Ez egy módfelett nehéz időszak volt, ráadásul amint feloldották a korlátozásokat, abban a pillanatban megjelent egy túlfogyasztás a piacon, ez más egy típusú probléma volt. Így akkor arra kellett reflektálni, a vonatkozó időszakban hosszú ideig a kapacitásmaximum környékén működtünk. Az energetikai kérdések már nagyobb kihívást jelentettek, mert azok a teljes gazdaságot megváltoztatták. Magunk is éreztük a piacvesztést a tekintetben, hogy számos olyan partnerünk, aki hetente/havonta utazott, áttért az online meetingekre vagy éppen ritkultak az utazásai. A reflexiónk egy új üzleti modell bevezetése volt. Nemzetközi modellek adaptálásával kidolgoztunk egy még rugalmasabb, bizonyos tekintetben még személyre szabottabb logisztikai struktúrát, amit azóta is sikerrel alkalmazunk. Továbbá újragondoltuk, újratárgyaltuk sok partneri kapcsolatunkat, igyekeztünk magunk és a partnereink számára is előnyös megállapodásokat kötni.

– A vállalkozás neve alapján beazonosítható az a térség, amelyben működik. A Mecsek szó milyen érzést kelt Baranyán kívül a partnereikben, az utasokban?

– A vállalkozás székhelye eredetileg Pécsre és annak 30–50 km-es körzetére részben determinálta a fogyasztói kört. Ma már elértük, hogy ez az eredetileg tervezett 30–50 km-es sugarú kör jelentősen növekedett, napjainkban Barcs, Kaposvár, Szekszárd, Baja vonzáskörzet határozza meg működési területünket. Ez pedig nyilvánvalóan már egy régiós szint, de természetesen Pécs és az eredeti vonzáskörzet dominál. Azt gondolom, hogy bármely ágazat bármilyen vállalkozása segíti Pécs brandértékének erősítését, amely megbízható, magas minőségben végzi tevékenységét és amelyet szeretnek, megbecsülnek a fogyasztók.

– Sokszereplős a piac, az Oszkártól a tömegközlekedésig vannak versenytársaik. Hogyan lehet kitűnni közülük?

– A működésünk második évétől kezdve megkezdtük a piaci specifikálódást, kiválasztottunk olyan piaci részterületeket, amelyekben erősek voltunk, és azokra kezdtünk el fókuszálni. Azonosítottuk azokat a keresleti szegmenseket, amelyek számára cégünk szolgáltatásai a leginkább megfelelőek és célzott marketingtevékenység révén értük el őket, ezzel jelentősen hatékonyabban léptünk a piacra, mintha szegmentálatlanul tettük volna, így versenyezve egyszerre minden szereplővel. Természetesen ma is folyamatosan végzünk versenytárselemzést, nyomon követjük a piacot, annak folyamatait, így hamar jutunk információhoz, amire gyorsan tudunk reflektálni, előbb, mint a versenytársaink.

– Miként látható a Mecsek Travel jövője, milyen terveik vannak?

– Nagyon szeretnénk elindulni a fenntarthatóság útján, már jó ideje keressük a lehetőségét, hogy elektromos gépparkkal kezdjünk el dolgozni. A jövőt mindenképpen abban látjuk, hogy kisebb környezetterheléssel tegyünk a zöldebb holnapért. Szakmailag a jövőképünk pedig, hogy továbbra is szeretnénk megmaradni specializálódott szolgáltatónak és a saját területünkön a legjobbak lenni. Nem vállalunk több munkát, mint amit a legmagasabb minőségben el tudunk végezni. Ez teszi lehetővé a rugalmasságunkat, ami ma már a Mecsek Travel védjegye.

K.T.