Országos, sőt európai probléma, hogy a személyszállítási munkakörben dolgozók száma évről-évre csökken, a szakma fokozatosan elöregszik, a helyzetet a nyugdíjba vonulók száma is nehezíti. A fiatalok közül esztendőről, esztendőre kevesebben vállaltak és vállalnak munkát a közösségi közlekedésben. A Tüke Busz Zrt. e kihívásra talált megoldásokat komplex humánpolitikai és következetes kommunikációs kampányával.
Lendület a karrierednek, lendület a városnak! Utat adunk a jövőnek! Tartsuk mozgásban Pécset! Egy csapatban, egy városban – együtt, Veled! – ezekkel a szlogenekkel indította el a Tüke Busz Zrt. az autóbusz-vezetőket toborzó kommunikációs kampányát még 2023 júliusában, ami azóta is tart.
– A toborzó kampánnyal az a célunk, hogy ösztönözzük a személyszállítási ágazatban már jelenleg is dolgozó kollégákat, váltsanak a Tüke Busz Zrt.-re, a biztos, hosszútávú, kiszámítható, tervezhető munkára, a bejelentett jövedelemre és a társaság által kínált további juttatásokra – kezdi beszélgetésünket Sas Viviána, a Tüke Busz Zrt. humánpolitikai és igazgatási vezetője. – A bejelentett munkaviszonyhoz minden hónapban pontosan, kiszámíthatóan érkező fizetéssel számolhatnak, ezen felül egyéb juttatásokban is részesülnek, évi nettó kettőszázötvenezer forint értékű cafeteriát és a Tüke Busz Zrt. járatain felül a Volánbusz járataira is érvényes dolgozói és családtagi bérletet is kapnak. Társaságunk abban bízik, hogy ezekkel a fizetésen felül nyújtott juttatásokkal hosszú távon a fiatalok számára is vonzó és stabil munkaadóként lehetünk jelen a munkaerőpiacon.
Humánpolitikai úgynevezett ajánló programuk a “Program 500” címet viseli. Ennek keretében a munkatársaik ajánlása alapján mind az ajánló, mind a leendő munkatárs pénzjutalomban részesül. Ez is sikeresnek tekinthető. Ezen felül, a saját autóbusz-vezetői képzésük keretében, a “B” kategóriás jogosítvánnyal, vagy a “C“ kategóriás, teherautóra szóló jogosítvánnyal rendelkező leendő kollégák, “D” kategóriás jogosítványt szerezhetnek, amellyel a társaság autóbusz-vezetői munkakörben tudja őket foglalkoztatni. Az első tanfolyam februárban indult. Vannak, akik már sikeres vizsgát tettek és munkába is álltak, de vannak olyanok is, akik jelenleg a forgalmi vizsgájukra készülnek.
A kommunikációs kampány nemcsak cégen belül zajlik. A nyomtatott és az online médiafelületeken, pécsi hírportálokon, közösségi média platformon, rádiós hirdetések útján, bannereken, a helyi autóbuszok külső járműreklám felületein és áruházi reklámfelületeken, reklámtornyon, LED falakon is. Egységes kreatív hirdetésekkel jelent meg a cég az autóbusz-vezetőket toborzó felületeken is. A célzott kampány a következő időszakban is folytatódik.
– Büszkék vagyunk arra, hogy toborzási célú filmjeinkben a cég jelenlegi és korábbi autóbusz-vezetői beszélnek arról, miért választották ezt a szakmát, miért szeretik, mi mindent nyújt nekik a tömegközlekedési cég és munkájuk miért fontos a Pécsett közlekedők számára – emeli ki Sas Viviána.
Kitért arra is, hogy más munkakörökben – logisztika, gépjárművek karbantartása, javítása -, saját maguk képezik ki a szakembereiket, mint duális képzőhely. A tanulóik a Baranya Vármegyei Szakképzési Centrum Radnóti Miklós Közgazdasági Technikumából, valamint az Angster József Technikum, Szakképző Iskola és Szakiskolából érkeznek.
– Jelenleg négy gépjármű mechatronikus és karosszérialakatos szakirányú oktatása folyik nálunk, mesterek irányítása mellett – folytatja tovább beszélgetésünket. – A dolgozóinkkal azonos juttatások illetik meg őket – cafeteria, szabadjegy – a fizetésükön felül. Utóbbi szakképző intézmény keresett meg bennünket, mint duális képzőhelyet azzal, hogy e két szakmában fogadnánk-e tanulókat. Örömmel tettünk eleget a kérésnek, ugyanis a szakember-utánpótlás ezen a módon már egy évtizedes múltra tekint vissza nálunk. A végzettek közül voltak, akik a cégnél maradtak, férj, a feleség, gyerek, de apa és fia is munkatársunk lett.
E toborzási kampány mellett, fejvadász cégen keresztül is keresik a leendő munkatársaikat. Az utóbbi időben egyre több jelentkezőből válogathatnak, azonban nem kis fejtörést okoz nekik az, hogy nagyon változatos szakmákból jönnek, a szakmunkástól egészen a diplomásig terjed a jelentkezők köre.
– Komoly felvételi rendszer működik a cégnél. Minden esetben mielőtt valakit felvennénk, teszteljük, mennyire képes elviselni a különböző forgalmi helyzeteket, mennyire tud kapcsolatot teremteni az utasokkal, az esetleges konfliktusokat képes-e kezelni. Ezt követően kezdődik csak meg a képzésük – zárja beszélgetésünket, hangsúlyozva, bíznak abban, hogy az összetett humánpolitikai és kommunikációs kampány hosszú távon is sikeres lesz.