Indiában várhatóan egy éven belül, később pedig Vietnámban egy saját fejlesztésű, a rizs bakteriális levélfoltossága ellen létrehozott készítményt fog forgalmazni a pécsi székhelyű Biopeszticid Kft. A természetes hatóanyagot tartalmazó biológiai növényvédőszer rendkívül környezetbarát, semmi mást nem pusztít el a területen, kizárólag csak az adott kórokozót, így a hasznos talajbaktériumok érintetlenül maradnak. A készítmény regisztráció és engedélyeztetés alatt áll mindkét országban, de mint ahogy a Biopeszticid Kft. ügyvezetője, dr. Kovács Tamás mondja, ez az eredmény több év kitartó munkájának köszönhető. Néha még a szerencse is közrejátszott a sikerben.
– India hatalmas rizstermelő ország, ahol mintegy 40 millió hektáron folyik rizstermesztés, így igen komoly gazdasági veszteséget okoz a bakteriális levélfoltosság betegség. Nem létezik teljesen hatásos védekezés ellene, pláne környezetbarát megoldás. Az indiai farmerek szokásáról ismert, hogy minden növényvédőszert, ami csak elérhető, kipermeteznek ellene, és általában az ajánlott mennyiség háromszorosát juttatják a környezetbe. Ennek következtében jelentős mértékben elszennyezték a felszíni és a felszín alatti vízbázisokat. A mi általunk kifejlesztett szer amellett, hogy hatásos, rendkívül környezetbarát és akár az ökológiai termesztésben is alkalmazható.
– Hogyan került India az önök látókörébe?
– Delhiben rendezték meg a Global Bio-India kiállítást, ahol a különböző biológiai – akár az orvosi, a növényvédelmi, az agrár, az állattenyésztési stb. – szektorokban érdekelt startupok is kiállítottak, és lehetőségük volt indiai befektetőket meggyőzni arról, hogy mennyire jó a készítményük, miért érdemes velük együttműködni, befektetni a vállalkozásukba. Ezen a fórumon mi is jelen voltunk, és vállalkozásunk a legjobb 65 külföldi vállalkozás közül nyerte el a legjobb nemzetközi startup díját.
– Miként váltható üzletre ez a siker?
– Még az indiai tartózkodásom alatt személyesen benyújtottam a szer regisztrációs dossziéját, ami szükséges ahhoz, hogy a készítményt forgalomba hozzuk. Ezenkívül a kiállításon több gyártó- és forgalmazócég felvette velünk a kapcsolatot, hogy szívesen együttműködnének velünk. Olyan vállalat is van közöttük, amely későbbi befektetést is kilátásba helyezett.
– India és Magyarország, tágabban Európa más kultúrkör, miként lehetett elnyerni a keletiek bizalmát?
– Rengeteg buktatóval és jelentős bürokráciával kell számolni Indiában. A bizalom elnyerése az igények felmérésével kezdődött, magam mintegy 30 rizsföldet látogattam meg India-szerte és 50-60 farmerrel beszélgettem. Egy egyszerű farmer számára egy dolog a fontos, hogy lássa: hatásos a készítmény. Mi eddig hét szabadföldi kísérleten vagyunk túl, mindenhol nagyon szépen bizonyított a készítmény. Jelenleg még abban a fázisban vagyunk, hogy szakértőket kell meggyőznünk a szer hatásosságáról. Az egyszerűbb farmerek esetében pedig a későbbiekben nemcsak egy megfelelő marketingmunkát kell kifejtenünk, hanem egy olyan csomagban kell gondolkoznunk, amely a termék mellett tudást is biztosít számukra. A termékünk ugyanis egy prémium termék, amely esetében a kezelés időzítésétől kezdve sok mindent meg kell tanítanunk a felhasználóknak.
– Miért vágtak bele a termék fejlesztésébe, forgalmazásába, hiszen a befektetett pénz és energia csak évek alatt térül meg?
– Ennek a betegségnek a jelenléte hatalmas probléma a rizstermesztők számára, és India Kína után a második legnagyobb rizstermesztő ország a Földön. Kínával nem boldogultunk, nagyon sok időbe telt a kommunikáció, Indiában viszont fogadtatásra talált az elgondolásunk. Annak ellenére, hogy nagyon lassú felfutással számolunk, várhatóan néhány éven belül megtérül a befektetés. India hatalmas piac.
– Kitől kérhet, kaphat támogatást, segítséget egy vállalkozás, ha indiai piacra akar lépni?
– Ehhez némi szerencsére is szükség van. Egy másik kutatás-fejlesztési projekt révén jártam először Indiában, és egy kutató úriember bekéredzkedett abba a taxiba, amivel a reptérre mentem. Kiderült, hogy a családja igen nagy méretekben termeszt rizst, így már volt egy kontaktom, amivel el tudtam indulni. Ma ez a férfi az indiai leányvállalatunk egyik igazgatója. De a magyar Külügyminisztériumtól is rengeteg segítséget kaptam és kapok a mai napig. Egy delegációval el tudtam látogatni egy üzleti fórumra Delhibe, ahol értékes üzleti kapcsolatokat építettem ki. Emellett pedig van egy kiváló tanácsadónk, egy szakértő hölgy, aki a regisztrációs folyamatokban van segítségünkre. Mielőtt létrehoztam az indiai leányvállalatot, tanulmányoztam a hindu filozófiát. Amikor Indiában befejezünk egy megbeszélést, összefoglaljuk, hogy mik hangzottak el, miért hasznos ez számunkra, de minden esetben azt is kiemelik, hogy miért hasznos a közösség számára. Ez egy fontos és őszinte motiváció a részükről, amit nekünk is tiszteletben kell tartanunk.
K.T.