Okoshomokozó, mesterséges intelligencia – ezek is hozzájárulnak a vendégforgalom növekedéséhez a Bikali Puchner Birtokon

Emelkedő tendenciát mutat a 2023-as évhez viszonyítva idén a bikali Puchner Birtokon eltöltött vendégéjszakák száma, 2024-ben mintegy 12%-kal többen szálltak meg a dél-dunántúli régió aktív kikapcsolódást és feltöltődést, egyedi élményeket nyújtó pihenőkomplexumában. Mint Kollár László tulajdonos-ügyvezető mondja, ez a kedvező adat a szolgáltatások frissítésének is köszönhető, több mint 25 ezer törzsvendégüknek és az újonnan érkezőknek igyekeznek személyre szabott ajánlatot adni. Bár a vendégkönyvben szépen mutatnak a számok, a gazdasági körülmények erőteljesen árnyalják a kedvező képet.

– A 12%-os vendégéjszaka-emelkedéssel szemben áll a 18–20%-kal megnőtt költségünk, amely mögött az aránytalanul elszaladt energiaárak, valamint bér- és járulékköltségek állnak, ilyen gazdasági körülmények között nem lehet pozitívan előrelépni, mert az árainkat képtelenség ebben a mértékben emelni. Érdekes képet mutatnak a vendégeink egyéni költései is, igen nagy a kontraszt a július–augusztusi főszezoni és a maradék tíz hónap vendégköltési hajlandósága között ugyanannál a célcsoportnál: a magyar vendégeknél. A forgalmunkat elemezve azt tapasztaljuk, hogy jelentős visszalépés van a céges foglalások és az esküvők számában, ami a jelenlegi gazdasági helyzetet tükrözi, mert a cégek akkor tartanak eseményeket, rendezvényeket, amikor van rá anyagi forrásuk. De ez a tendencia nemcsak nálunk tapasztalható, számos vezető vendégházban ugyanez a helyzet.

– Mégis mivel sikerült több mint 10%-kal emelniük a vendégéjszakák számát?

– Sokkal erősebbek lettünk az egyéni vendégoldalon, mint korábban, ezzel tudtuk kompenzálni a kieső céges és családi rendezvényeket. Ebben nagyon jelentős szerepet játszik a célcsoportképzésünk. Több mint 25 ezer törzsvendégünk van, az ő igényeiket más szállodákhoz képest aránytalanul sok szolgáltatással elégítjük ki. Többfajta célcsoportot képezünk, számukra pedig számos egyedi ajánlatot állítunk össze. Minden időszakhoz hozzárendelünk speciális szolgáltatáscsomagot, ehhez konkrétan tudnunk kell, hogy mi történik az egyes ajánlott napokon.

– Miként bővítették, fejlesztették a szolgáltatásaikat?

– Az Élménybirtokon belül van egy 800 m2-es épületünk, az apródképző, amelynek az egyharmada egy színházterem, a kétharmada pedig egy közösségi foglalkoztató. Ebben térben új játékokat és szolgáltatásokat hoztunk létre. Az okoshomokozónk egy speciális homokkal működik, a megformázott alakzatokat egy projektorral rávetített kép élővé teszi. Ezzel az interaktív terepasztallal nagyon szeretnek játszani a gyerekek. Az okosfalra vetített képek segítségével aktív mozgásra bírjuk a gyerekeket, mivel ugrálással, ügyességi feladatok elvégzésével kell teljesíteniük a kihívásokat. Emellett újraszerveztük a kézműves foglalkozásainkat, a vendégeink az év kiemelt napjaihoz kapcsolódóan készíthetnek ajándéktárgyakat, dísztárgyakat. Ez példátlan módon megmozdította a látogatóinkat. Nagy népszerűségnek örvendenek a színházi előadásaink, amelyek folyamatosan megújulnak, most éppen a Kis herceg bemutatóját tartottuk a Bikali Élményszínházban. Az interaktivitással, a résztvevők erőteljesebb bevonásával új lendületet vettek a programjaink. Nyáron beindítottunk a lurkótábort, amely voltaképpen egy egynapos tábor, amikor foglalkoztatjuk a gyerekeket, a szülők pedig saját programot szervezhetnek. Erre még a nyaralóvendégeken kívül is élénk érdeklődés mutatkozott.

– Ezeket az új szolgáltatásokat a vendégek kérése alapján alakítják ki, vagy pedig próbálnak elébe menni az igényeknek?

– Mindig mi megyünk elébe az igényeknek. Folyamatosan kommunikálunk a vendégeinkkel, közvélemény-kutatásokon teszteljük az ötleteinket, és ezek alapján alakítjuk ki az új szolgáltatásokat, amelyeket a további igényekhez igazítunk. Tavaly nyáron elkezdtünk a mesterséges intelligencia felé nyitni, egy céges együttműködés keretében indítottuk el a specifikus célcsoportképzést, ami, ahogy említettem, a korábbinál sokkal testhezállóbb, vonzóbb kínálattal közelít a vendégekhez.

– Közeledik az év vége, ami a vendégfogadásban, a vendéglátásban egy felfokozott időszak.

– Nálunk az utóbbi 15–20 évben december 23-ától január 7-éig folyamatosan teltház van, sokan Bikalon töltik a karácsonyt. Idén például 25 szobába kell beállítanunk feldíszített karácsonyfát. Viszont a szilveszter már korántsem olyan népszerű, mint évekkel ezelőtt, sokkal kevesebben búcsúztatják az óévet nyilvános helyen. Ehhez valószínűleg az is hozzájárul, hogy az eredetileg szállásra, vendéglátásra és kikapcsolódásra létrehozott SZÉP-kártyával már élelmiszert is lehet vásárolni, ami a szállodai szektortól vonja el a költéseket. Nálunk például a tavalyi évhez képest a felére csökkent a SZÉP-kártya-elfogadás aránya. Sajnos ez a tendencia, ha az élelmiszer-vásárlási lehetőség megmarad, jelentősen visszaveti a belföldi vendégforgalmat.

K.T.