Zöld Hotel minősítést kapott a Dráva Hotel – Egyre többeknek fontos a fenntarthatóság, az alacsony karbonlábnyom

Évek óta elkötelezett a fenntarthatóság, a környezetvédelem mellett a harkányi Dráva Hotel. Ez egy olyan értékrend, amellyel minden ott dolgozó egyetért. 7 évvel ezelőtt az egyik kolléga szakdolgozatot írt a nemzetközi zöld hotel minősítési rendszerekből, és annak kapcsán vizsgálták meg e szemszögből is a Dráva Hotelt. Mint Puch Eszter hoteligazgató mondja, döbbenetes volt számára, hogy szinte mindenben megfeleltek a rendszernek, csak a szelektív hulladékgyűjtést nem tudták biztosítani. Az idei év közepén sikerült elérniük, hogy a szolgáltató elszállítsa tőlük a szelektív hulladékot, így bátran pályáztak a Zöld Hotel minősítésre, amelyet meg is szereztek.

– Mit jelent, ha egy szálloda Zöld Hotelnek minősül? Milyen kritériumai vannak?

– Nagyon sok feltételnek kell megfelelni ahhoz, hogy egy hotel indulhasson a Zöld Hotel minősítési megmérettetésen, és még több kritériumban kell plusz pontokat szerezni az Arany minősítés megszerzéséhez. Például a hotel menedzsmentje és a dolgozók környezetvédelmi oktatást kapnak, tartunk energetikai és környezetvédelmi felülvizsgálatot, környezetbarát közlekedést ajánlunk a vendégeknek, de ennél több munkát igényel a fogyasztások napi mérése, az egy vendégéjszakára kiszámolt energiafogyasztás. Emellett fázisjavító berendezéseket alkalmazunk, a fűtő-hűtő csövek szigetelése ugyanannyira fontos, mint az ablakok és az épület szigetelése. A Dráva Hotelben évek óta energiatakarékos égőket használunk, folyamatosan állunk át LED-világításra. Ahogy több helyen, úgy nálunk is a szobai áramellátás a szobai kártyás kapcsolóval működik. Fontos volt az energiatakarékos eszközök használata, pl. a hűtőké, porszívóké és egyéb eszközöké.

Az idei évben modernizáltuk és bővítettük is a napelemparkot, így jelentősen megnőtt az általunk felhasználható megújuló energia mennyisége. Az épület gépészeti irányító rendszerét idén megújítjuk, ez a beruházás folyamatban van. Azzal is pontot lehetett szerezni, hogy természetes fény van mindenhol, de akár azzal is, hogy a wc-tartályok víztakarékosak. A kollégáim több hónapot átölelve dolgoztak az anyagon, amely igazán átfogó lett. Az ő sikerük ez a díj!

– Milyen többletértéke van a minősítésnek?

– Azt gondolom, hogy elsősorban azok számára van ennek értéke, akik hasonló értékrenddel rendelkeznek. Egyre többen figyelnek arra, hogy fenntartható, alacsony karbonlábnyom mellett utazzanak. A harkányi Dráva Hotel egy újabb lehetőséget biztosít ezen utazók részére. Számunkra az az érték, hogy összeszedtük, mit is tud a ház, mit tudnak a dolgozók. Rendszerbe kerültek a fenntarthatósággal kapcsolatos törekvéseink.

– A vendégek miként viszonyulnak e minősítés meglétéhez?

– Többen érdeklődnek iránta, de az ehhez kapcsolódó kampányunk a jövő év elején fog indulni, hiszen az MSZÉSZ a Zöld Hotel minősítést 2 évre, esetünkben 2025/26-ra adta meg. Remélem, hogy a jelenlegi vendégeink is olyan büszkék erre a díjra, mint amennyire én vagyok. A vendégeinket információs anyagokon keresztül tájékoztatjuk a minősítésről, nekik is lehetőségük van részt venni a fenntarthatósági törekvéseinkben. Lehetőségük van lemondani a napi szobatakarításról, de nem várjuk el tőlük. Támogatjuk, hogy közösségi közlekedéssel érkezzenek hozzánk, vagy esetleg elektromos gépjárművel. Törekszünk rá, hogy több zöldséget egyenek, de természetesen minden az ő választásuk.

– Szívesebben jönnek a vendégek egy ilyen hotelbe?

– Tudomásunk szerint egy utazós réteg számára egyre fontosabb, hogy egy szolgáltató foglalkozzon a bolygó és az emberek jövőjével. Felelősek vagyunk a jövőnkért, mi teszünk azért, hogy egy kicsit jobb hely legyen a Föld akár 100–300 év múlva is.

– Milyen működésbeli változtatásokat kellett bevezetni a minősítés megszerzése érdekében?

– Apróságokat. Több információs anyagot szerepeltetünk vagy jobban látható helyeken. Például a törölközőcsere rendjét, az ételpazarlás elleni tevékenységeket jobban kommunikáljuk a helyszínen a vendégekkel, infografikával és szöveges megjelenítéssel is. Talán az okozott egy kis kihívást, hogy az eddig ugyancsak jó gyakorlatot most láthatóvá tegyük.

– Miként hat a minősítés megléte a szálloda további működésére?

– Gördülékenyen megyünk tovább. Vannak terveink a fejlesztésekre. Reméljük, hogy a Zöld Hotel minősítés előmozdítja azon vendégeink fenntarthatóság iránti érdeklődését is, akik eddig nem nagyon foglalkoztak ezzel. Egyre érdeklődőbb vendégkörünk van, amely őszintén kíváncsi a környezetére. Az idei évben még nem annyira terjedt el a zöld konferencia, a zöld csapatépítés szervezése. Mi nyitottak vagyunk az együttműködésre, a Fenntarthatósági jelentésünket már a 2023-as évi jelentésünk részeként is publikáltuk.

K.T.