A sikeres marketing alapja: merj kockáztatni!

Aki ma nincs az interneten, az a vevői számára láthatatlan – sokszor hangzik el ez a mondat a marketingszakemberek körében, és nem alaptalanul. Az utóbbi években egyre több kis- és közepes vállalkozás érzi az online marketing szükségességét, ezért vagy maga kezd ebbe a tevékenységbe, vagy szakértői segítséget kér hozzá. A világhálón való folyamatos jelenlét mindenképpen kell a sikerhez, azonban ez önmagában nem elég. Ahhoz, hogy egy-egy onlinemarketing-kampány elérje a célját, elengedhetetlen a speciális, naprakész ismeret – ez pedig azoknál a marketingszakembereknél koncentrálódik, akik nap mint nap ezen a területen dolgoznak. A folyamatos tanulás, az új eszközök, köztük a mesterséges intelligencia alkalmazása a marketing területén is elkerülhetetlen – véli Győrfi Attila Zoltán, a pécsi székhelyű G2A Marketing Bt. tulajdonos-ügyvezetője.

– A partnereink többsége kkv, és azt tapasztaljuk, hogy ennek a szektornak a digitalizációt és a modern technika használatát tekintve segítségre van szüksége a fejlődéshez – mi ebben igyekszünk partnerük lenni. A tevékenységünk teljesen az online térben zajlik, ahol minden mérhető, a számokból pedig következtetéseket lehet levonni. Az adatok mellett nem hagyhatjuk figyelmen kívül az emberi tényezőket, az iparágak jellemzőit, így a munkánk nagyfokú kreativitást is igényel.

– Ma még kérdés a kkv-k számára, hogy foglalkozzanak-e marketinggel vagy pedig már evidens, hogy ez elengedhetetlen?

– 2020-ban igen nagy változás állt be a digitális világban. Korábban is működtek webshopok, dolgoztak csak az online térben jelen lévő szolgáltatók, kereskedők, azonban ebben az évben számos fizikai üzlet zárt be, így rendkívül sok vállalkozás próbált helyet találni az interneten. A vállalkozások egy része már évekkel korábban nagy hangsúlyt fektetett az online megjelenésre, mások csak akkor próbáltak lépni, amikor drasztikusan csökkent az eladásuk. Rájöttek, hogy a versenytársakat, akik nem biztos, hogy jobb vagy olcsóbb terméket árulnak, az interneten könnyebben megtalálják, mint őket. De nem elég egy weboldallal vagy egy Facebook-oldallal jelen lenni a világhálón, ugyanis ha ezekkel nem foglalkoznak folyamatosan, a vásárlók nem fogják megtalálni őket. Tapasztalatunk szerint a vállalkozások a nehezebb gazdasági időszakokban igyekeznek meghúzni a nadrágszíjat, és ilyenkor általában a marketingköltéseiket veszik vissza. Azonban amikor csökken a kereslet, éppen akkor lenne szükséges növelni a megjelenést és a márkaismertséget – akár az online jelenlét fokozásával.

– A vállalkozások egy része saját maga végez marketingtevékenységet, mások az ügynökségekkel való együttműködésben hisznek.

– A kisvállalkozások többsége nem tud külön szakembert allokálni a marketingfeladatokra, így azzal egy ott dolgozó kolléga foglalkozik, akinek nem ez az elsődleges érdeklődési köre. Természetesen érthető ez a megoldás, azonban érdemes tisztában kell lenni az eredményességével is. Ha egy kisvállalkozás nem engedheti meg magának egy állandó marketingszakember foglalkoztatását, érdemes átmeneti jelleggel megbízni egy külsős szakembert, aki pályára állítja ezt a területet. Azonban azt is fontos tudni, hogy egy ügynökség nem tudja teljes egészében átvenni a marketingtevékenységet, elsősorban a termékek, szolgáltatások, illetve az üzenetek továbbításában és a javításában tud segíteni. Ugyanis a legjobban a vállalkozás ismeri saját magát, így mindenképpen szükséges egy olyan munkatárs jelenléte, akivel az ügynökség tarthatja a kapcsolatot. Ha nincs input a vállalkozás részéről, amivel az ügynökség el tud indulni és különböző dolgokat kitalálni, akkor nem fog működni közös munka.

– Milyen szempontokat érdemes szem előtt tartaniuk a vállalkozásoknak a marketingtevékenységgel kapcsolatban?

– Merjenek kockáztatni! Többségük a már meglévő szokások, játékszabályok szerint akar „játszani”, azzal azonban csak beállnak a sorba, és nem tűnnek ki a versenytársak közül. Merjenek különbözni, használjanak a megszokottól eltérő kifejezéseket a termékeikre, szolgáltatásaikra, amivel egyedivé válhatnak.

– Vannak-e trendek, irányvonalak, amiket ma érdemes érvényesíteni a marketingben?

– Egyre többen használják a mesterséges intelligenciát, ami bizonyos dolgokat leegyszerűsít, másokat viszont leront vagy megbonyolít. Mi is dolgozunk az AI-jal, rengeteg lehetőség rejlik benne szöveg- és képgenerálásra. Azonban nem szabad elfelejteni, hogy ha az ember nem tudja, hogy pontosan mit csinál, akkor nem feltétlenül lesz jó az eredmény. Átgondolás és kritika nélkül nem szabad felhasználni az AI generálta tartalmat. A mesterséges intelligencia nagy valószínűséggel dominálni fogja az elkövetkezendő éveket, hatalmas segítség lehet a kkv-k számára, ha jól alkalmazzák.