Telt házzal üzemelt az év végén a pécsi Hotel Laterum, és számos céges, valamint családi rendezvénynek is otthont adott. Keresettek voltak az ünnepi bőségtálak, sokan évek óta itt rendelik meg a karácsonyi menüt, mert a minőség mellett az ár-érték arány is fontos számukra. Aktív hónapokon van túl a Gyenis Lászlóné által irányított szakmai csapat, és bár az év eleje nem kifejezetten erős a szálláshely-szolgáltató szektorban, most is aktívan telnek a hétköznapok. Azonban a Laterum tulajdonos-ügyvezetője szerint minden évben egyre nehezebb megteremteni a feltételeket a stabil működéshez.
– December 23-ától január 5-éig telt házzal működtünk, a vendégeink 80%-át a három–hattagú családok tették ki. A visszajelzéseik alapján azért szeretnek hozzánk jönni, mert figyelmes kiszolgálást, az egész házban kellemes ünnepi hangulatot, az étkezéseket illetően pedig bőséges ellátást kapnak. Kedvelik a tágas, kényelmes szobáinkat és a tisztaságot, a kulturált környezetet mindig megemlítik a visszajelzéseikben. Nemcsak karácsonykor, de szilveszterkor is szeretettel vettük körbe őket. Már több mint tíz éve nem tartunk szilveszteri rendezvényt, de a vendégeink éppen azért választanak bennünket – voltak, akik már a 3. szilveszterüket töltötték nálunk –, mert nem kedvelik a zajos, táncos rendezvényeket, az alkoholt, így csendben tudtak pihenni, kikapcsolódni. A vendégeinket mindig ellátjuk programajánlóval, így új élmények is érik őket.
– Hogyan lehet kezelni a hol telített, máskor pedig a kevésbé forgalmas időszakokat?
– A telt házas időszakokban nagyon sokat dolgozunk, de tudjuk, hogy amikor itt a vendég, nem szabad foglalkozni az idővel, el kell látni őket. Mert jön majd olyan időszak, amikor üres lesz a szálloda, mint általában január első felében. Ezért a bevételünk egy részét félre kell tenni azokra a hónapokra, amikor kisebb a kihasználtság, hiszen a munkabéreket, az adókat, a rezsit akkor is fizetni kell. Számolni kell a minden januárban esedékes béremeléssel, a megnövekedett járulékokkal, ami jelentős többletterhet jelent a vállalkozásoknak. Ezért mindenképpen fegyelmezett és előrelátó gazdálkodást kell folytatnunk.
– Mivel tudják csökkenteni a költségeiket?
– Amit a rezsiköltség-csökkentéssel kapcsolatosan meg lehetett teremteni, azt már mind megléptük. Saját hőközpontunk van, a szállodatetőn napkollektorok állítják elő a meleg vizet. Napelem termeli a villamos energiát – a lehetőségeinket kihasználtuk ezen a téren. Ezek nélkül talán nyitva se tudnánk maradni a téli hónapokban. Fontos lenne kicserélni az épületen a nyílászárókat, aktuális lenne az épületszigetelés, azonban nincs semmilyen pályázati lehetőség, amely bevonásával meg tudnánk valósítani ezeket. Ugyanúgy költségcsökkentő lenne, ha az étterem konyhájában megújíthatnánk a termelőberendezéseket, azonban 12 év óta egyetlen egy pályázatot sem tudtunk igénybe venni, mert nem voltak ilyenek. Pedig a korszerűsítés a tanulóképzés miatt is indokolt lenne – jelenleg négy pincér- és öt szakácstanulónk van. Ezek olyan volumenű költségek, amelyeket önerőből nem tudunk finanszírozni.
– Mégis miben tudnak előrelépni 2025-ben, milyen célokat tűztek ki maguk elé?
– Az év elején egy nagy volumenű beruházást hajtunk végre, mintegy ezer négyzetméteren megújítjuk, felújítjuk a szálloda legfelső emeletén található szobákat. Ez teljes mértékben önerős beruházás lesz, mivel semmilyen pályázati lehetőség sincs épületberuházásra. Az átépítésre nemcsak amiatt van szükség, hogy a szolgáltatásunk megfeleljen a vendégek részéről támasztott elvárásoknak, hanem a hotelminősítés is ezt követeli meg. Új szolgáltatás bevezetésén nem gondolkodunk, a ház adottságait szeretnénk minél jobban kihasználni. A szálláslehetőség mellett ott az étterem, és több különböző méretű, teljes technikával felszerelt konferenciatermünk is rendelkezésre áll. Ezeket a mérsékelt bérleti díj és az ingyenes, kulturált parkolási lehetőség miatt szívesen igénybe is veszik az intézmények és a vállalkozások. A február és a március megtelt farsangi rendezvényekkel, sokan évek óta visszajárnak hozzánk. Azonban gondot jelent, hogy nincs elég szakember a lebonyolításukhoz. A legtöbb esetben alkalmi kisegítőkkel tudjuk biztosítani a kellő létszámot. Nagyon nehéz úgy előre tervezni, hogy nem tudjuk, kikkel fogjuk kiszolgálni a rendezvényeket. Szinte minden vendéglátós ismerősöm pincérhiánnyal küzd, mert a jó szakemberek a magasabb fizetésért elmennek külföldre vagy a Balatonra dolgozni. Nálunk már a fiam mellett az ő fiai is – akik felsőfokú intézményekben tanulnak – besegítenek, ha idejük engedi, hogy a megfelelő helyeken meglegyen a kellő létszám. 33 éve vezetem a Laterumot, eddig mindig sikerült megoldást találni a felmerült kihívásokra, ezután is ezen leszünk. Ez az elhivatottság visz tovább bennünket.