A Szabó Zoltán és Mágel Ágnes által vezetett Yuva Kft. fő tevékenysége prémium gyümölcsszörpök gyártása, amelyek magas, 50–60%-os gyümölcstartalommal és rendkívül jó (1:23-as) hígítási aránnyal rendelkeznek. Új fejlesztésük, az innovatív kiszereléssel szállított termékeik nagy sikert arattak a hazai és a külföldi piacokon. Szörpjeik magas minőségű alapanyagokból készülnek, és igyekeznek megfelelni a fenntarthatóság iránti elvárásoknak is. A vállalat folyamatosan bővíti termékkínálatát, figyelve a fogyasztói trendekre és a változó igényekre, például cukormentes vagy organikus alternatívák bevezetésével. A Yuva Kft. munkáját a kamara Elnöki Kitüntető Oklevéllel ismerte el.

– 2014-ben határoztuk el a prémium minőségű gyümölcsszörpjeink létrehozását – egy olyan terméket álmodtunk meg, amely mellé magunk is szívesen odaállunk, és amelyért sok mindenre képesek vagyunk. Vállalkozásunk következő mérföldköve az volt, amikor a fejlesztések eredményeként az első palack lejött a termelőgépekről. Sikerült elérnünk, hogy egy multicég belistázza a terméket, ez biztosította a széles körű elérhetőséget és ismertséget. Ettől kezdve a fogyasztók nagy része felismerte a szörpjeink előnyeit, a gazdaságosságot és a kiváló minőséget, és utat tört magának a Frutta Max. Újabb lépcsőfokot jelentett a fejlődésünkben a külföldi piacokon való megjelenés, számos kiállításon, rendezvényen vettünk és veszünk részt a környező országokban, sőt többször jártunk Dubajban is élelmiszeripari kiállításon. Ma már az értékesítésünk 20%-a exportból származik – foglalja össze a Yuva sikertörténetét Szabó Zoltán tulajdonos-ügyvezető.
– Mekkora szerepet játszott az építkezésben a tudatosság?
– Az elején keresgéltük az utunkat, és ez nem volt annyira egyszerű. Folyamatosan tanultuk, hogy hogyan kell vállalkozni, ahogy nőtt a cég, az azzal kapcsolatos ismereteket is mind el kellett sajátítani, mint ahogy gazdasági kérdésekben és a technológiában is fejlődnünk kellett. Az organikus szakasz után jött a tudatos cégépítés időszaka, ekkor már komoly szaktudással rendelkező kollégákat kerestünk a különböző területekre és a döntéseink is már tervek alapján születtek. Ez a tudatosság ma egyértelműen jellemző ránk.
– A termék milyen fejlődésen ment keresztül?
– Kezdetben 5 fajta gyümölcsszörpöt tartalmazott a portfóliónk, más kupakkal gyártottuk a terméket és nem volt rajta mérőpohár, mint ma. Ahogy a piac reagált a termékre, mi is úgy próbáltunk alakítani rajta mind a választékot, mind pedig a kiszerelését tekintve. Folyamatosan bővítjük az ízválasztékot, most már mintegy 35 féle szörpöt készítünk. Érdekes volt a Frutta Max piaci fogadtatása. A kereskedelem nagyon nehezen értelmezte a terméket, mert eddig ezzel a koncepcióval korábban senki sem lépett piacra. Így eleinte a webáruházunkban értékesítettük a szörpjeinket, rengeteg tartalmat készítettünk, a közösségi médiában kampányokat folytattunk, hogy megismertessük a tulajdonságait és magát a koncepciónkat. Aztán eljött az a pont, amikor a kereskedelmi hálózatok, a nagykereskedők léptek kapcsolatba velünk, mert a fogyasztók elkezdték keresni náluk a termékeinket.
– Egy ilyen cégfejlődési folyamat magányos harc vagy bizonytalanság, kérdés esetén van kihez fordulni segítségért?
– A Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamarának nagyon sokat köszönhetünk, a kamarai rendezvények – amelyeket sűrűn látogattam – mellett számos szakmai fórumon részt vettem, ezeken rengeteg hasznos információt sikerült szerezni, de a kérdéseinkre, a felvetéseinkre is mindig megkaptuk a válaszokat. Az utóbbi években egy helyi vállalkozói klub tagja vagyok, ott sok hasonló vállalkozóval tudok eszmét, információt cserélni. Külső segítséget veszünk igénybe a szervezetfejlesztéshez, az automatizáláshoz, ezek mind szükségesek ahhoz, hogy hatékonyak legyünk. Ezek mellett a legfontosabb, hogy minden működési területünkre sikerült szakértő kollégákat szerződtetni, akik nagyon sokat tesznek hozzá a cég fejlődéséhez. Ezért roppant hálás vagyok nekik.
– Mik a jövőbeni céljaik, hogyan lép tovább a Yuva Kft.?
– Most érünk egy olyan projekt végére, ami egy igen komoly kapacitásbővítést fog eredményezni: az eddigi teljesítményünk háromszorosára leszünk képesek. Eddig a piacfejlesztésünk, illetve az értékesítésünk korlátja volt a kapacitás, ezért is lépkedtünk óvatosan előre, főként az exportpiacon. Az exportunk szinte magától fejlődött, a partnereink találtak meg minket. Ettől az évtől azonban komoly terveink vannak ebben a szegmensben, mostantól bátrabban vesszük fel a kapcsolatot a külföldi értékesítőkkel. Jelenleg Finnországban, Lettországban, Észtországban, Litvániában lett új szerződött partnerünk, a jövőben pedig szeretnénk megjelenni a még „meg nem hódított” Németországban is.