A generációváltás, a tanúsítványok, a tudatos vállalatirányítás és a szervezeti kultúra nem csak elméleti fogalmak – a FILMEX Packaging Kft. története élő példa arra, hogy hogyan lehet ezekből növekedési motorokat kovácsolni. A Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara Minőségügyi Klubjának legutóbbi ülésén Piukovics Márk, a cég ügyvezetője osztotta meg tapasztalatait.

„A kultúra megeszi a stratégiát reggelire” (Peter Drucker)
A beszélgetést Béda Károly – a klub egyik vezetője – vezette fel, aki előadásával és szemléletes fogalommagyarázataival megteremtette a közös nyelvet a meghívott előadó és a hallgatóság között. Béda Károly a MAVASZK ügyvezetőjeként, a FILMEX konzultánsaként segíti a céget 2018 óta, így közvetlen közelből látta – és formálta – a fejlődést.
A FILMEX az elmúlt években bemutatta, hogyan lehet elmozdulni a kényelmes, családias vállalati kultúrától egy tudatosan épített „gépezet” felé. A minőségi élelmiszeripari csomagolás felé történt elmozdulást a BRC Globális Élelmiszerbiztonsági Szabvány tanúsítvány indította el, amelynek megszerzése után rövid időn belül már Európa legnagyobb áruházláncai érdeklődtek a termékek iránt.
A cég termelési kapacitása a korábbi 150 tonnáról 300 tonnára nőtt, és ehhez nem csupán technológiai fejlesztésekre, hanem kulturális átalakulásra is szükség volt. Igen, a kultúra valóban meg tudja enni a stratégiát reggelire, ha nincs megfelelően tudatosítva a kollégákban. A tudatosság kulcsa azonban nem a vezetői kultuszban, mellszobrokban vagy himnuszokban rejlik, hanem a folyamatos visszacsatolásban és az elszámoltathatóságban, így ez komoly munkát jelent mind a felső, mind a középvezetők számára.
„Főnök, mi nem jövünk veled!”
– emlékezett vissza Piukovics Márk a régmúlt egyik pillanatára, a Kővágószőlősről Pécsre történt telephelyváltás egyik legnehezebb mozzanatára, ami egy sarkalatos pontja volt a generációváltásnak.

A megoldást egy külső szakértő, Béda Károly bevonása hozta meg. Ez a döntés hosszú távon strukturális változásokat indított el a cégnél. A farkasfalka típusú, ösztönös működés helyét átvette egy tudatosabb, mérhetőbb, visszacsatoláson alapuló vezetési modell.
Rendkívül fontos a minőségi visszajelzés a kollégák felé, az egyéni célok figyelembevétele és a rendszeres „1-to-1” megbeszélések. Márk szerint ezek a multinacionális technikák adaptálhatók a KKV-kra is – megfelelő tanácsadóval és vezetői elköteleződéssel.
„A legnagyobb tanulság?
Korábban kellett volna megtalálni és komolyan venni a megfelelő konzultánsokat, és felépíteni a kontrollrendszert” – foglalta össze tapasztalatait az ügyvezető. A FILMEX példája azt üzeni a többi vállalkozásnak, hogy nemcsak az új piacok vagy tanúsítványok jelentik a fejlődés kulcsát, hanem a szervezet belső megújulása is.
Első alkalommal csatlakoztam a csoporthoz, és nagyon értékesnek tartom a szakmai gondolatok, tapasztalatok átadását a többiek számára. Egyet tudok érteni a folyamatos fejlődés elvével, és ezen az ösvényen a kollégák értékes tapasztalatai sokat jelentenek a cégek döntéshozói számára a megélt tapasztalatok átadásával. Úgy gondolom, hogy a szakmai fórumnak kiemelt jelentősége van a minőségszemlélet formálásában. Szívesen csatlakoztam, és az interaktív beszélgetés minden részében aktív kollégákat találtam. Köszönöm.
Katona Zoltán minőségirányítási vezető, VIDEOTON Elektro-PLAST Kft.
* * *
A klub működését a vállalkozások nemzetközi sikerességét elősegítő Enterprise Europe Network támogatja.