Az Autócity Zrt. Volkswagen márkakereskedéséből a márka legkisebb SUV modelljét, a T-Crosst próbálta ki Schmalzné Klézli Csilla a Thank-Cash Kft – Partyboom Rendezvényszervezés és Pirotechnika tulajdonos ügyvezetője. A rövid tesztre 35 fokos melegben került sor, és a T-Crosszal felüdülés volt a városi közlekedés.
Nekem munkaeszköz az autó, sőt autók, hiszen a cégünkben egy kisebb flottánk van, és mindig a feladatnak megfelelően választok járművet. A személyautótól a nagy tengelytávú, magasított kisteherautóig mindent vezetek, és jellemzően nagyon sokat a városon belül. Persze azért vannak hosszabb vidéki útjaink is, de az is rutinszerű, ha egy nap 100 kilométert megyek Pécsen.
A T-Cross már csak a méretei miatt is ideális városi autó.
Valóban otthonosan mozog a forgalomban, de a legjobb az volt, hogy nyugalmas perceket hozott amikor benne ültem. Egyrészt nagyon kényelmes autó. A kis külső méretek ellenére belül meglepően tágas, sőt a tologatható hátsó üléssornak köszönhetően a gyerekülés is kényelmesen elfér, és ami nagyon fontos, bőven elég a lábtér az első ülés támlája és a hátsó ülés között. Ezzel a megoldással négy felnőttnek is kényelmes lehet az utastér. A másik jó pont, hogy komfortosak az ülések. A karosszéria kialakítása miatt könnyű a beszállás, az ülések jól tartanak, és a kárpit is igényes. A magas vezetői pozíció másik előnye az, hogy nem éreztem azt mintha a földön ülnék, és ez a városi forgalomban nekem biztonságérzetet ad. Harmadrészt pihentető az utazás a T-Crosszal. A hőségben is tökéletesen működött a klímabrendezés, gyorsan és huzatmentesen hűtötte le az utasteret, és a vezetés is ujjgyakorlat ebben az autóban. Minden nagyon finoman, percízen működik, a motor pedig annyira csendes, hogy többször azt hittem, hogy nem is jár.
Az automata váltó is a városban az igazi, volt már automatás tapasztalata?
Először kellett egy kis segítség, mert korábban nem vezettem automatát, de utána villámgyorsan megszoktam. Érdekes, hogy nekem inkább a kényelmes oldala került előtérbe, lassabban, komótosabban vezettem, mint szoktam. Ez nem azt jelenti, hogy száguldozom a városban, hanem inkább azt, hogy megszoktam, hogy sokszor percek is számítanak, így dinamikusan közlekedek, és próbálok időt nyerni, ahol lehet. Emiatt talán még a taxisoknál is jobban ismerem a várost. A T-Cross ebben ideális partner, mert mindenhol elfér, fürgén lehet vele cikázni, és a parkolással sincs gond, mert a kis külső méretekkel és a segítő elektronikákkal, valamint a remek tükrökkel gyerekjáték a parkolóhely keresés.
A Volkswagen lopakodik a prémiummárkák felé. A legkisebb SUV modelljükben ebből mi érződik?
Számomra ez már prémium minőség. Nagyon szép a karosszéria, különösen a lámpák tetszenek. Régebben kicsit konzervatívabbak voltak a Volkswagenek, de ezt erre az autóra semmiképp sem mondanám. Izgalmasak a ködlámpák, merészek a domborítások a motorháztetőn és az autó oldalán, és hátul sem fogyott el a lendület, a hátsó lámpák is vagányak. Ugyanakkor az egész autó masszív és egységes képet mutat, így a formára én jelest adnék a tervezőknek. Az utastér minősége és kidolgozása is nagyon jó, talán egy picivel több pakolóhely jól jönne, de ugye ezekből sosem elég. Az elektronikus segédberendezések közt pedig bevallom, volt amit ki sem tudtam igazán próbálni.
Nem is kedveli ezeket a kiegészítőket?
Inkább arról van szó, hogy a mi autóparkunk javarészt haszonjárművek alkotják, és ezekben nincsenek ilyen kütyük. A telefon kezelés nagyon tetszett, gyorsan csatlakozott a telefonhoz az autó. Városban nagyon hasznos a holttérfigyelő, még akkor is, ha ez esetben a tükröknek kellően nagy a látótere. A sávtartó és az automatikus parkolás nekem kicsit már sok is a jóból, de a tolatókamera, vagy autópályán a távolságtartós tempomat szintén hasznos felszerelés.
A teherautók után a T-Cross csomagtere akár kicsinek is tűnhetett.
Persze köbmétereket nem lehet belepakolni, de egy alig több mint négyméteres autótól nem rossz egy ekkora csomagtér. Előretolt hátsó üléssorral pedig meglepően sok csomagot elnyel az autó hátulja, kisebb munkákra el is mernék vele indulni.
A motor is bírja a terhelést? Itthon sokan még idegenkednek a kis háromhengeres benzinesektől.
Mi dízelekkel járunk, így az azokkal megszokott stílusban vezettem. A váltó is hamar felváltott a magasabb fokozatokba, de ezt a nyomatékból autózást is jól tűrte a motor. Azt éreztem, hogy picit jobban forgatva az erő is elegendő, így azt hiszem ez egy optimális választás ehhez a karosszériához. A fogyasztási adatok is egészen barátiak voltak, olyannyira, hogy ha nem lett volna ennyire csendes, azt is hihettem volna, hogy egy takarékos dízel van a motortérben. A futómű is tetszett. A terepjárós külsőhöz méltóan kezelte a kátyúkat és az úthibákat, még a rázósabb városi utakon is szépen rugózott.
Nem nézte meg az autó árát, mégis szinte pontosan megtippelte mennyibe kerül.
Pedig tényleg nem vagyok naprakész az autóárakat illetően. Nálunk a férjem a műszaki ember, ő intézi a járművek beszerzését és fenntartását. Talán a reklámoknak köszönhető, hogy eltaláltam mennyibe kerül most ez a kategória. Ez viszont azt is jelenti, hogy a T-Cross árazása racionális, mert én nem találtam kivetnivalót benne. Divatos és modern autó, jó felszereltséggel, ráadásul Volkswagen, ami itthon jó értéktartást is jelent.
T.R.
A tesztautó adatai:
Lökettérfogat: 999 cm3
Maximális teljesítmény: 115 LE 5500/min
Maximális nyomaték: 200 Nm 2000-3500/min
Saját tömeg: 1250 kg
Csomagtér: 385-455 l
Maximális sebesség: 193 km/h
Gyorsulás 0-100 km/h: 10.2 s
Átlagfogyasztás (gyári adat): 5,8 l
Alapár (1.0 TSI Life): 5 719 360Ft
A tesztautó (1.0 TSI Style) fontosabb alapfelszerelései: első- oldal- függöny- és térdlégzsákok, ESP stabilitásvezérlés, hegymenetasszisztens, Front Assist, Start-stop rendszer, LED főfényszóró, ködfényszóró kanyarodási fénnyel, távolságtartó tempomat, Composition Colour rádió 16,5 cm TFT érintőképernyővel, sávtartó rendszer, fáradságérzékelő