ITT és MOST – új üzletipartner-keresési platform vállalkozásoknak

Az idei év mindannyiunk, így a vállalkozások mindennapjait is átformálta. A korábban meghatározott célokat sok esetben újra kell tervezni, az eddigi gyakorlattól eltérő lehetőségeket, csatornákat találni az üzletszerzésre. A kapcsolattartásban felértékelődött az internet szerepe, a személyes üzleti tárgyalások zöme átkerült az online térbe. Ezáltal kitágult a világ, de fel is gyorsult és új kihívások születtek. A Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara felé az elmúlt néhány hónapban a vállalkozók többsége jelezte, hogy számos új nehézséggel kell szembenéznie, az üzleti és beszállítói partnerségben kapacitáshiányok, logisztikai problémák merültek fel, amiket minél hamarabb szeretnének megoldani. Erre született meg válaszként az ITT & MOST Nemzetközi Online Üzletember Találkozó Magyar Nyelven platform.

 

Itt az ideje az üzleti, gazdasági és társadalmi folyamatokat átalakítani, fejleszteni

Mennyire nőtt az üzleti bizonytalanság a vállalkozók körében és milyen megoldások lehetnek a kiútra? – tettük fel a kérdést Rabb Szabolcsnak, a Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara főtitkárának.
– A megye az egyik leghátrányosabb és gazdasági, társadalmi mutatóiban legelmaradottabb megye Magyarországon. Számos infrastrukturális és strukturális problémával küzd, amelyeket a válság felerősített. A szolgáltató szektor kényszerű leállása azonnal negatívan érintette a megye kisvállalkozásainak jelentős részét. A közép- és nagyvállalatok a feldolgozóiparban lassabb ütemű termelésivolumen-csökkenést szenvedtek el, de a megindulásuk is sokkal hosszadalmasabb és nehezebb, tekintettel a komplex működési sajátosságaikra, mint például a beszállítói láncok, alapanyag-logisztika, a járműipar általános zuhanása. Most együtt van jelen a keresleti és kínálati hiány. A komplex problémák rendszere komplex megoldást kíván. A Széchenyi kártya mint finanszírozási lehetőség nagyon sikeres, Baranyában is már százas nagyságrendben igényeltek és kaptak a vállalkozások ilyen támogatást. A hálózatosodás, a termékfejlesztés, az új piacok felkutatása is kitörési pont. A piaci és beszállítói lehetőségek feltárására és az új kínálkozó lehetőségek hatékony menedzselésére hozta létre a Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara a helyi, a V4 és a Kárpát-medencei vállalkozók üzleti közösségének erősítésére, az ellátási lánc rövidítésére és a határmenti magyar-magyar vállalkozói kapcsolatok kiépítésére szolgáló magyar és angol nyelvű üzleti partnerkeresési platformot.

– Milyen jelenleg a beszállítói láncok helyzete?

– Az elmúlt három hónapban számos ágazati egyeztetést folytattunk a helyi vállalkozókkal, és a tevékenységük újraindítása vagy folytatása okán többször felmerült, hogy a vállalkozásukhoz fizikailag közelebbi partnereket keresnek, mert csak így tudják biztosítani a beszállítói lánc folyamatosságát és tervezhetőségét. Ugyan újraindult a termelés a külföldi beszállítóiknál, mégsem kapják meg időben a rendelt mennyiséget, mert nagyon feltorlódtak az igények. Sok esetben a távoli szállítási költségek ugrottak meg annyira, hogy mindenképpen közelebbi partnerre váltanának, hogy biztosítva legyen a beszállítói lánc folyamatossága és tervezhetősége. Ennek pótlását és üzleti kapcsolataik újjáépítését teszi lehetővé ez az egyszerű, határmenti üzleti partnerkereső oldal.
A pandémiás időszak óta helyi cégekkel egyeztetve, nagyon sokan már átszervezték gyártási kapacitásaikat másik vagy új termék gyártására. Feszes költséggazdálkodást vezetnek, egyre erősebben támaszkodnak a helyi kapacitásokra, így rövidítve a beszállítói láncot és teremtve volumenében nagyobb helyi hozzáadott értéket. Ők pozitív példával szolgálnak a többi vállalkozásnak is.

 

Üzletipartner-keresés online

– Milyen módon tudják összekapcsolni a lehetséges üzleti partnereket, azaz a vállalkozásokat?

– Kamaránk évek óta szervez Pécsre Open4Business néven nemzetközi üzletember-találkozókat októberben, de február óta tapasztalatot szereztünk online üzletember-találkozó szervezésében is, így jelen helyzetben ezt tartottuk a legelfogadhatóbbnak és a leghatékonyabbnak – foglalja össze röviden az ITT & MOST tartalmát, küldetését Schmidt Enikő, a PBKIK Külgazdasági és Kereskedelemfejlesztési osztályának vezetője. – A vállalkozók beregisztrálnak díjmentesen az ITT & MOST b2b-platfomon, és rögzítik, hogy miről lehet velük ott online tárgyalást kezdeményezni. Ez bármilyen téma lehet, ami most elakadást okoz náluk: beszállítót keresnek, alvállalkozót, alapanyagot, projektpartnert, vagy éppen eladnák a cégüket. Az online tér előnye, hogy nincs utazás-, és szállásköltség, az irodájukból vagy otthonról kényelmesen és kockázatmentesen le tudják bonyolítani a tárgyalásokat, a platform erre biztosít felületet.

Egyébként újra kellett gondolnunk a MOST szó jelentését, mert a helyzet és ezzel együtt az üzleti környezet szó szerint óránként képes változni. Ezért a felületen való regisztrációra, a tárgyalások lebonyolítására folyamatosan, augusztus 10-től december 31-ig lesz lehetőség. Érdemes heti rendszerességgel ránézni a honlapra, hiszen a hazai kamarai rendszer, valamint társszervező partnereink is értesítik ügyfeleiket a lehetőségről, így dinamikusan fog nőni a lehetséges tárgyalópartnerek száma. Érdemes megemlíteni, hogy a szervezésben és lebonyolításban számos intézmény segíti majd országosan a helyi vállalkozókat: az EXIMbank, a CED Közép-európai Gazdaság Fejlesztési Hálózat Nonprofit Kft. a MKIK, a HEPA, a GYMSM KIK, az Enterprise Europe Network és a Pécsi Tudományegyetem égisze alatt működő EIT Health Hub, az ITD. Az online kétoldalú üzletember-találkozók hatékony, díj- és kockázatmentes módot biztosítanak az üzleti partnerekkel történő online tárgyalásra.

– Mi a jellemző, hogy milyen témákban keresnek üzleti partnert a vállalkozások?

– Gyártót, alvállalkozót termékek előállításához, szolgáltatásokhoz, árukészlet, alapanyag értékesítéséhez vagy vásárlásához, külföldi partnert, mondjuk pályázati együttműködéshez, de projektpartnerség is szóba jöhet. Többen termékfejlesztésben, innovációban gondolkodnak, esetleg finanszírozási, cégértékesítési problémával állnak szemben. Másnak munkaerőhiánnyal kell megküzdenie vagy aktuálissá vált a generációváltás és esetleg nincs kinek továbbadni a vállalkozást. Ezek mind olyan témák, amelyek megjelenhetnek a platformon.

– Konkrétan milyen szolgáltatásokat nyújt az ITT & MOST felület és hogyan kell használni?

– A 4 hónap során komplex szolgáltatásként a felület egyszerre biztosítja mind a partnerkeresési, mind a tanácsadási modulokat. Időközben megnyíltak határmenti pályázatok, az ezeket koordináló szervezetek képviselőivel a pályázatokhoz kapcsolódó partnerkeresésre és finanszírozásra is alkalmas a platform, közvetlen tárgyalási lehetőséggel. Az ITT & MOST online felületen heti rendszerességgel, a csütörtökön 14.00-16.00 óra közötti idősávban élőben, moderátor segítségével zajló fórumokon egy adott szakterület vagy célország szakértői tartanak szakmai előadásokat, majd az eközben a párbeszédpanelben (chat) feltett kérdésekre is válaszolnak az előadók. Ha nem lehetséges az azonnali válasz, úgy később e-mailben elküldik azokat. Az ITT & MOST rendszerében regisztrált előadókkal személyes tárgyalás is foglalható a későbbiekben.

A platformon üzletipartner-keresés, nemzetközipiacra-lépés, előre egyeztetett időpontban online kétoldalú üzleti tárgyalások, exporttevékenységhez finanszírozási tanácsadás szolgáltatás érhető el. Emellett a már említett heti rendszerességgel megtartott webináriumok egy szektor vagy ország kapcsán, online tanácsadással. Az online felületen korlátlan számú egyedi üzleti ajánlat rögzíthető a céges profilhoz, ez tulajdonképpen önálló reklámfelületet jelent a vállalkozások számára. A regisztrálók az általuk meghatározott időpontokban bármikor tárgyalhatnak max. 30 perc időtartamban. A rendszeren belüli regisztrációt követően a tárgyalást bárki–bárkivel viszonylatban díjmentesen kezdeményezheti, a kapcsolatfelvétel december végéig folyamatos.

 

Miért magyar nyelven?

A nemzetközi üzleti térbe való kilépést sokszor hátráltatja, hogy a vállalkozások képviselői, vezetői nem rendelkeznek megfelelő szintű idegennyelv-tudással. Pedig ez elengedhetetlen feltétele annak, hogy értsék, jól értsék egymás szándékait a felek. Császár Gergely, a PBKIK Innovációs és iparfejlesztési osztályának vezetője, a nemzetközi üzleti kapcsolódásokat segítő Enterprise Europe Network dél-dunántúli irodavezetője maga is érzékeli ezt a gátat mindennapi munkája során. Ezért is gondolkodtak el azon, hogy a magyart mint tárgyalási nyelvet részesítsék előnyben az új platformon.

– Három héttel a veszélyhelyzet kihirdetése után született meg az a javaslat, amely a partnerek együttműködésének és a kollégák munkájának köszönhetően bár virtuális, mégis egyre szilárdabb testet ölt. A márciusi kezdeti zavarodottságon nagyon hamar úrrá kívánt lenni a kamarai vezetés, mely arra sarkallt bennünket, munkatársakat, hogy a vállalkozások számára kézzelfogható segítséget nyújtó javaslatokat adjunk.

A nemzetközi b2b-k az utóbbi években egyre népszerűbbek lettek Magyarországon is, bár tapasztaljuk, hogy sok esetben nyelvi nehézségekkel küzdenek még a külföldi piacokra érett termékeket gyártó cégek képviselői is. Kézenfekvő megoldás volt tehát, hogy a megrövidülő ellátási és értékesítési láncok kiépítését a nyelvi korlátok lebontásával, a Magyarország határain túl élő magyar, illetve magyar embereket alkalmazó vállalkozók bevonásával segítsük. Látjuk, hogy a klaszterek menedzserei már elkezdték feltölteni igényeiket és ajánlataikat. Reméljük, hogy a magyar diaszpóra távolabb élő tagjai számára is vonzó felületet sikerült kialakítani.

– A vállalkozások részéről milyen az érdeklődés a platform iránt?

– Azzal, hogy lefordítottuk magyarra a szoftvert, már olyanok is tudnak regisztrálni, akik hazai vagy határmenti magyar vállalkozói partnerséget keresnek. A hazai üzleti közösségnek próbálunk ezzel segíteni abban, hogy magára találjon. Érdekes módon, már az első héten volt ír és angliai magyar vállalkozói regisztrációnk, a világban mindenhol élnek magyar vállalkozók, érdemes kihasználnunk ezt a különleges lehetőséget. Természetesen angol nyelven is lehetséges regisztrálni és tárgyalni, annak függvényében, hogy mi a vállalkozás igénye.

 

CED: vállalkozások összehangolása, pályázati lehetőség határon túli üzleti kapcsolódásokhoz

A határon túli vállalkozók akvirálásában a Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara segítségére lesz a CED határmenti irodahálózata. Magyarország közép-európai exportösztönzési és gazdaságfejlesztési törekvéseinek operatív megvalósítását a Külgazdasági és Külügyminisztérium intézményeként teljes körűen a CED Közép-európai Gazdaságfejlesztési Hálózat Nonprofit Kft. látja el.

A környező országokban, illetve Lengyelországban és Csehországban működő összesen 22 külképviseletük, valamint a hazánk megyeszékhelyein tevékenykedő irodáik révén pontos képpel rendelkeznek mind a kereslet, mind pedig a kínálat tekintetében. Céljuk, hogy ezeket összehangolva elősegítsék a magyar vállalkozások sikeres külpiacra lépését, ezáltal pedig hazánk exportvolumenének bővülését, a régió gazdasági versenyképességének fokozását.

Széleskörű, a kereskedelmi folyamatok valamennyi szegmensét lefedő szolgáltatási portfóliójukat a magyar vállalkozások igényeihez, illetve a nemzetközi trendekhez szorosan illeszkedve alakították ki. Mindez biztosítja, hogy valamennyi partnerük – méretétől és exporttapasztalatától függetlenül – a leghatékonyabban vehesse igénybe eszközrendszerüket, amely többek között célzott partnerkeresésre és közvetítésre, konkrét exportlehetőségek monitorozására, regionális szakkiállításokon való kedvezményes részvétel, illetve cégképviselet biztosítására is kiterjed.

A koronavírus-járvány komoly kihívások elé állította Közép-Európa valamennyi gazdaságát, így a magyar gazdaságot is. A kialakult helyzetre reagálva hirdette meg Magyarország Kormánya a Gazdaságvédelmi Akciótervet azzal a céllal, hogy megvédje a magyar munkahelyeket és újakat hozzon létre olyan magyar vállalatokon keresztül, melyek készek beruházásokat végrehajtani.

A Gazdaságvédelmi Akcióterv keretében, 25 milliárd forintos keretösszeggel, határon átnyúló fejlesztési pályázatot hirdet a CED Közép-európai Gazdaságfejlesztési Hálózat Nonprofit Kft. A CED20C elnevezésű pályázat kiemelt célja a munkahelyteremtés és a munkahelyek megőrzése a magyar vállalkozások határon átnyúló beruházásainak támogatásán keresztül. A pályázati lehetőség révén a magyar vállalkozások és a magyar gazdaság versenyképességének fenntartásához és további fejlődéséhez kíván hozzájárulni a CED.

A programmal elsősorban azon Magyarországgal szomszédos országokban gazdasági tevékenységgel vagy kapcsolatokkal rendelkező magyar vállalkozások számára teremtenek lehetőséget az eredményeik fenntartására és bővítésére, amelyek a koronavírus-járvány következtében nehéz helyzetbe kerültek. A szinte valamennyi ágazatot felölelő pályázati felhívás keretében elsősorban infrastruktúra-fejlesztésre, eszközbeszerzésre, ingatlanvásárlásra és építésre igényelhető beruházási támogatás. A beérkezett pályázatokat 2020. december 15-ig bírálják el. A támogatás maximális értéke 276.688.000 Ft, az intenzitásának maximuma pedig a projekt összes elszámolható költségének 60 százaléka.

 

Kreatív Ipari Klaszter: „Az online platformot nagyon hatékonyan lehet használni kapcsolattartásra”

– A sok hátrány mellett néhány előnye is volt a koronavírusos időszaknak, például, hogy többen megszokták az online kapcsolattartást. Ami ugyan nem teljesen olyan, mint a személyes találkozás, de nagyon hatékonyan lehet használni, hiszen időt spórolunk meg, nem kell elutazni, akár több találkozó is lebonyolítható nagyon rövid időn belül. Ezért kiváló kezdeményezésnek tartjuk a kamara elképzelését, az ITT & MOST platformot – vélekedik Keresnyei János, a Kreatív Ipari Klaszter elnöke. – Különösen azért, mert kihasználja azt a lehetőséget, ami a környező országok magyar nyelvű kisebbségével való kapcsolatteremtésben rejlik. Hiszen így is nemzetközi projekteket tudunk megvalósítani, közben pedig magyar–magyar projektről van szó. A másik előny, hogy valóban jelentős problémaként jelentkezik sok ötven év feletti kolléga, cégvezető számára az angol nyelv használata. Ennek a programnak a segítségével viszont könnyebben ki lehet lépni külföldi piacokra, ezért mi is igyekszünk mindenhol terjeszteni és minden erőnkkel támogatni a projektet. Ez egy jó lehetőség a Kreatív Ipari Klaszter tagjainak, főként azért, mert a klaszter országos szerveződése folyamatos, ezért mondhatjuk, hogy az ITT & MOST sokat jelenthet a nemzetközi kapcsolatok megteremtésében.

– Milyen igénnyel, elképzeléssel indulnak neki a programnak, milyen jellegű partnert szeretnének találni?

– Egyrészt a kreatíviparon belüli együttműködésekre fókuszálunk, amelyek egy-egy értéklánc kiegészítését hozzák. Másrészt mivel a kreatívipar egy horizontális iparág, tehát a dizájn és az online tartalmak segítségével sokat tudunk segíteni más iparágaknak. Ezt a két területet más szegmensek is előszeretettel használják, mi gyakorlatilag a termelőágazatokhoz, a faiparhoz, az orvostudományhoz, de akár az agráriumhoz, az élelmiszeriparhoz is tudunk csatlakozni.

– Milyen felkészültséget igényel akár a klasztertagoktól, akár más vállalkozások részéről, hogy online üzletember-találkozón vegyenek részt?

– Szerintem a karantén ideje alatt mindenki sokat tanult az online eszközök használatáról. Amire véleményem szerint inkább figyelni kell, az a saját vállalkozásunk, a termékünk vagy szolgáltatásunk, valamint az értékajánlatunk pontos megfogalmazása. Tudnunk kell, hogy mit akarunk, kit keresünk és mit kínálunk.

 

Venison Gusto: „Jó lehetőség az ITT & MOST, hogy általa bővíthetem a partneri körünket”

Tradicionális magyar receptek alapján a legkiválóbb magyar szarvas-, őz-, vaddisznó-, szürkemarha- és vízibivalyhús felhasználásával készülő gourmet füstölttermékek kereskedelmével foglalkozó Venison Gusto Kft. a közelmúltban nyitott exkluzív bemutatótermet Budapesten, hogy a magyar fogyasztók is megismerhessék prémium kategóriájú szalámijaikat és bresaoláikat. Európában és a tengerentúlon ugyanis már kedvelik a superjachtok, az éttermek, szállodák, a gourmetboltok vásárlói ezeket a különleges ételeket. Mint Ivánácz Gábor ügyvezető mondja, minden lehetőséget megragad a termékei megismertetésére, az ITT & MOST program pedig a környező országok fogyasztóival hozhatja közelebbi kapcsolatba a készítményeiket.

– Számomra fontos, hogy a magyarság körében ismertek legyenek a Venison Gusto termékei. Szalámijaink magyar emberek kezemunkáját dicséri, magyar alapanyagokból készülnek, ezért úgy érzem, van létjogosultsága a magyarok között.

– Milyen módon keres üzleti partnereket?

– A kamara által igénybe veszem az Enterprise Europe Network hálózat szolgáltatásait, éppen ezáltal alakul egy szlovák ügyféllel egy üzleti kapcsolat. A pandémia miatt nálunk is visszaesett a forgalom, hiszen a jachtok, az éttermek, a szállodák, ahová beszállítottunk, gyakorlatilag egytől-egyig bezártak. Ezért is jó lehetőség az ITT & MOST, hogy általa bővíthetem a partneri körünket.

– Ez egy online platform, az üzleti tárgyalásokon mennyire használják az online felületeket?

– Szinten minden nap. Rengeteg üzleti találkozót, meetinget folytatunk az online térben, örülök neki, hogy Magyarországon is elindult ez a folyamat. Itthon a pandémia előtt sokan ragaszkodtak ahhoz, hogy személyesen találkozzunk, pedig ez rengeteg energiát, időt vesz el az embertől. Szerintem sokkal egyszerűbb online beszélni, tárgyalni. Tagja vagyok jó néhány üzleti csoportnak és mindent online intézünk, szerintem fantasztikusan működik. Számomra előnyt jelent, hogy el tudok menni egy bécsi vagy egy londoni csoportba, néhány órával később pedig már egy magyar csoportban beszélgetek. Korábban ezt nem tudtam volna megtenni.

– Miként alakul a bizalmi faktor egy-egy ilyen tárgyalás során? Ugyanolyan-e, mint amikor személyesen találkozik a partnerrel?

– Számomra ez nem jelent problémát. Most nyertem egy ösztöndíjat Japánba, az Enterprise Europe Networkon keresztül, Magyarországról egyedüliként, és úgy volt, hogy Tokióban töltünk 3 hetet. De a koronavírus miatt nem lesz utazás, viszont rendkívül sok online meetingünk volt és eddig nagyon pozitívak a tapasztalataim. Tetszik nekik, amit csinálunk és úgy érzem, abszolút megteremtődött a bizalom.

 

DDGK: „Az anyanyelvünkön közvetlenebbül tárgyalunk, nincsenek nyelvi nehézségek, félreértések”

– Minden előremutató és hasznos kezdeményezéshez csatlakozik klaszterünk, így ehhez a rendezvényhez is. Az online üzleti partnerkeresési mód gyors és egyszerű, kényelmes a tárgyalások leszervezése, széles körű célcsoport érhető el, időtakarékos és költséghatékony. Egy cégtől egyszerre több kolléga is részt vehet a tárgyaláson (pl. kereskedelmi vezető, tervező, műszaki vezető, logisztikus), így a fontos szakmai kérdések azonnal megválaszolhatók – kezdi a választ arra a kérdésre Szabó Berta, a Dél-Dunántúli Gépipari Klaszter klasztermenedzsere, hogy miért kapcsolódnak a rendezvényhez, miben előnyös számukra ez az üzletipartner-keresési mód. – Nem utolsósorban előnye, hogy biztonságos, mivel nincs vírusveszély, de karanténba kerülés kockázata sem, és nem kell tesztet se végezni. Az online tárgyalás a jövőben egyre inkább elterjedt és bevált módszer lesz világszerte.

Az online b2b-rendezvények általános jellemzői, hogy 1-2 naposak és többnyire angol nyelven folynak.  Az Itt & MOST a maga nemében egyedülállónak mondható, hiszen 4 hónapos időtartamra biztosít folyamatosan tárgyalási felületet, és a választhatunk, hogy magyar vagy angol nyelven kívánjuk menedzselni ügyeinket.

– A klaszter, a klasztertagok a korábbi üzletember-találkozókon aktívan vettek részt. A korábbiakkal szemben itt online találkozók lesznek. Ezek miben mások, mint a személyes tárgyalások és hogyan készülnek rá a tagok?

– A klaszter, a klasztertagok az online tárgyalásokra pont úgy készülnek fel, mintha személyes tárgyalás lenne, csak az online tárgyalások megszervezése egyszerűbb, gyorsabb, hiszen nincs utazási idő, a félórás tárgyalások rugalmasabban beilleszthetők a napirendünkbe. Az online egyeztetés kapcsolatfelvétel szempontjából optimális, azaz első körben a felek közötti közös pontok és érdeklődési körök azonosítására megfelelő, az azt követő személyes tárgyalásokon a már részletesebb és bizalmasabb információcsere valósulhat meg.

Képernyőmegosztással az online tárgyaláson is kezdhetünk egy rövid prezentációval, videóval virtuális cégbemutatót és üzembejárást tartva, bemutatva a termékeket és a gyártáshoz használt gépparkot, a műhelyeket, a csarnokokat. Névjegykártyacserére vagy a b2b-felületen található üzenőfalat vagy az online tárgyalószoba chatszobáját használjuk.

Az online meeting költséghatékonysága is nyilvánvaló, de természetesen rendelkeznünk kell a megfelelő informatikai eszközökkel, infrastruktúrával (kamerával ellátott számítógép/laptop, gyors internet), hogy az online face to face beszélgetésre sor kerülhessen. Ha valaki még nem próbálta ezt a típusú kommunikációs csatornát, érdemes az eseményt megelőzően próbahívást csinálni, hogy kiderüljenek az esetleges technikai problémák (pl. a számítógépünk nem kapcsolódik az adott tárgyalási online felületre, nincs vagy szakadozik a kép, esetleg a hang, hogyan kell megosztani a képernyőt a prezentációnk bemutatására, hogyan tudjuk elküldeni a chatszobában a névjegyünket), melyeket mind-mind orvosolni kell, még az éles meeting előtt. Az online tárgyalási felületek biztonságosak, ha az előírásokat betartva használják, nem kell attól tartani, hogy idegenek hozzáférnek a számítógépen tárolt adatokhoz.

– Milyen üzleti partnert keresnek a klasztertagok, van-e konkrét igényük?

– A klaszter tagjai leginkább az alap- és speciális anyagok beszerzésében, kooperációs partnerek keresésében számítanak az ITT & MOST segítségére. Egy üzleti oldal alapvetően akkor sikeres, ha nemcsak a kínálat, hanem az igény, a kereslet is megjelenik. A klasztertagoknál törekszünk arra, hogy a legalább annyi igény kerüljön fel az oldalra, mint kínálat.

– Ha vannak, milyen előnyei lehetnek annak, hogy magyar a tárgyalási nyelv?

– Az anyanyelvünkön természetesen könnyebben, közvetlenebbül tárgyalunk, nincsenek nyelvi nehézségek, félreértések. Aki nem szeret idegen nyelven tárgyalni, vagy nem volt ebben nagy gyakorlata, most ők is bátran bejelentkezhetnek az online felületre.

Kis Tünde