Új fejezethez érkezett az in vitro diagnosztikus orvostechnikai eszközöket és laboratóriumi műszereket fejlesztő, gyártó, forgalmazó, valamint kutatási és fejlesztési eredmények innovatív hasznosítását végző pécsi Hisztopatológia Kft.: a generációváltás után új vezetőség irányítja a vállalkozást. Ez más szemléletet is hoz a cégbe, például az évtizedek alatt felhalmozott tudás eredményesebb piaci hasznosítását. Interjúnk már az új cégvezetőkkel készült, bár a mi újság? kérdésre elsőként dr. Szekeres György alapító-tulajdonos válaszolt.
Szekeres György: A 27 éves vállalkozás fennállása során többször változott, hol a fejlődés érdekében, hol a külső körülmények hatására, kényszerből, de mindig előre irányuló változásokkal. Most is erről van szó. Generációváltás kell a továbbfejlődéshez és portfólió-váltás a külső, elsősorban új piaci igények miatt. Nem lehet örökké külső, pályázati támogatásokkal fejlesztéseket végezni, az eredményeket hasznosítani, eladni is kell. A kutatás-fejlesztés és innováció egyensúlyát kell megteremteni a kereskedelemmel. Az eddigi vezetőség átadta a helyét a fiataloknak.
Meczker Ágnes MSc biológus, laborvezető (MÁ): Hogy ezek a célok megvalósuljanak, a forgalmazás és marketing megerősítésére, a vevőkör bővítésére van szükség. Ehhez új termékkört vezetünk be, az elsősorban hisztopatológiai laboratóriumi kisműszerek és fogyóeszközök termékkörét, a cég alaptevékenységét képviselő immunhisztokémiai reagensek kategóriájában pedig új gyártót vettünk fel partnerként.
Minkóné Knőbl Anikó MSc közgazdász, minőségügyi vezető (MKA): Ezekkel együtt stratégiai előrelépés, hogy megnőtt az IVD (in vitro diagnosztikus) orvostechnikai eszközök CE regisztrációjával bíró termékeink aránya, valamint több új jelentős hazai és külföldi intézmény beszállítójaként is megjelenhettünk, és az sem mellékes, hogy a régi vevőinket is megtartottuk. Ezek az új vezetőség céljai is egyben, a régi vevők megtartása mellett bővíteni a vevőkört.
– Miként hatott a pandémia a vállalkozás működésére, tekintve, hogy az egészségügyhöz kapcsolódik a tevékenységük?
MKA: Az egészségügyi intézményekben a csökkentett betegforgalom miatt mérséklődött az in vitro diagnosztikus orvostechnikai eszközök iránti kereslet és igény, de ez csak a belföldi forgalomban volt észlelhető, az export bőven kompenzálta ezt a kiesést. Termékeink jó minőség/ár aránya pedig inkább növelte versenyképességünket.
MÁ: Fontos szolgáltatásunk a kutatás és a kutatás-fejlesztés támogatása, ami iránt nem csökkent a kereslet. Sikeresnek mutatkozik a személyes kapcsolatok építése mellett az azok kiváltására alkalmazható online tevékenységünk, elsősorban a honlapunkon (www.histopat.hu) keresztüli kommunikáció.
– Milyen tanulságokkal szolgált/szolgál ez az időszak a vállalkozás működésére nézve?
MKA: Nem újdonság, de hangsúlyosabbá vált a vevők gyorsaság, megbízhatóság és hiteles kommunikáció iránti igénye, valamint a már említett online jelenlét fontossága.
– Milyen kihívásokkal néz szembe manapság az ágazat, amelyben működik a vállalkozás, ez miként hat önökre?
MKA: Figyelembe kell venni az egészségügyi intézmények finanszírozási problémáit. A mi partnereink, vevőink körében ez a vártnál kisebb gondot okozott, de fel kell rá készülnünk, hogy nem remélhetünk utólagos segítséget, ha a számláink kifizetése hosszan késlekedik. Egy rugalmasabb közbeszerzési rendszer persze sokat segítene, pláne az új termékek bevezetéséhez, de ez nem ágazati jelenség.
MÁ: Lényeges, hogy olyan termékeket tudjunk ajánlani, amik versenyképesebbek. Nagy előnyünk, hogy a forgalmazás mellett saját szövettani laboratóriumunk is működik, az általunk kínált termékpalettát a gyakorlatban ki is tudjuk próbálni, így saját tapasztalatainkkal is képesek vagyunk segíteni a vevőinket. Folyamatosan figyelni kell az igényeket, azok változásait, és ha van egy új vevő, adaptálni kell a rendszerünket, ami szerencsére elég rugalmasan megtehető. Persze sok energiát igényel, de megéri.
– Miként rajzolható meg a vállalkozás jövője, milyen tervei vannak az új vezetésnek, hogyan szeretnék fejleszteni a Hisztopatológia Kft.-t?
MKA: A jövő a múltból indul, a megszerzett piaci pozíciókat, ismertséget kell megszilárdítani és hasonló eredményeket felmutatni. Van már több olyan termékünk, melyek egyedülállók, ezek listáját kívánjuk bővíteni. Kiemelten fontos a minőség megtartása, amivel a nem egyedi termékek és szolgáltatások versenyképességét tudjuk bizonyítani. Az újonnan bevezetett termékkategóriák jól indult piacát is meg kell szilárdítani és szükséges bővíteni.
MÁ: A termékpaletta mellett a vevőkör kiszélesítése is lényeges. Már vannak jó eredményeink, számunkra ez a fejlődés egyik legfontosabb mutatója.
Kis Tünde