Mint ahogy a ruhabutikokban, ahol a minimális darabszám miatt egyfajta exluzivitást élhet meg a vásárló, úgy kis méretüknél fogva a butikhotelek is hasonló érzést keltenek a szállóvendégeikben. A pécsi Boutique Hotel Sopianae a belváros szívében 22 szobával, szaunával és biliárdteremmel, valamint egy kiválóan felszerelt konferenciateremmel várja a vendégeket. A szálloda mérete miatt a személyzet és a vendég közötti kapcsolat igen közvetlen, még az is előfordulhat, hogy a szállodavezető vásárol különleges táplálékot egy vendég kutyájának. Éppen a kicsinység ad lehetőséget a minőség magas szinten tartására, valamint az egyediségre. Ahogy Bősz-Tóth Veronika hotelmenedzser mondja, mindegyik szobájukban igyekeznek egyedi stílust kialakítani, nincs is két egyforma közöttük. Törzsvendégeik általában a „saját”, jól megszokott szobájukat kérik, ettől otthonosan érzik magukat.
– Vendégeink többsége üzleti céllal érkezik a városba, ami nem jelenti azt, hogy ne fordítanának időt a látványosságokra, az éppen zajló programokra, ezért szerintem a recepciós kollégáim a környéken a legfelkészültebbek között vannak a kulturális eseményeket, a múzeumok nyitvatartását illetően – mondja Bősz-Tóth Veronika. – Igyekszünk minél kényelmesebbé tenni az itt tartózkodás idejét a vendégek számára. Kiváló kapcsolatot ápolunk számos pécsi céggel, a hozzájuk érkező partnerek vagy a munkatársaik sokszor visszajáró vendégek, ismerjük a kéréseiket, a szokásaikat, így tényleg egyedi kiszolgálásban van részük. Részben ezek az igények inspirálják a fejlesztéseinket, ezek egyik iránya a technikára fókuszál. Például a közelmúltban gyorsabb és stabilabb wifihálózatot hoztunk létre, a konferenciateremben pedig új projektort helyeztünk üzembe.
– Miként alakul eddig a 2023-as forgalom?
– Tavaly nyáron még a Covid utóhatásaként rengeteg belföldi turistát fogadtunk, üzlet szempontjából is csodálatos volt az az időszak. Idén azonban érződik, hogy honfitársaink többségében külföld felé vették az irányt. Ehhez még hozzájött az energia- és a nyersanyagárak miatti jelentős költségnövekmény, így nem tudjuk tartani a tavalyi nyár üzemi mutatóját. Viszont az ősz bizakodásra ad okot, majdnem 80%-os kihasználtsággal csodálatos volt a szeptemberünk, ami mellett még árat is tudtuk emelni. Remélem, hogy az év vége is hasonlóan fog alakulni. Nagyon jó hatással van a forgalmunkra, ha Pécsett valamilyen különleges programot szerveznek, például a fényfesztivál teljes foglaltságot jelentett, de a konferenciák is sok vendéget hoznak.
Egyébként érdekes tendencia érződik az utóbbi időben. Többször is előfordul, hogy a foglalás és a vendég érkezése között mindössze 24 óra telik el, ami nagyon kevés. Ehhez kell igazítani a belső folyamatainkat, ez komoly átszervezést igényel, hiszen a beosztást is eszerint kell rugalmasan változtatnom. Az árakat pedig a folyamatos mozgások miatt már nem naponta, hanem szinte napszakonként kellene módosítani. Nagyon nehéz így működni.
– Jellemző, hogy önöknél nagyobb számban üzletemberek szállnak meg. Ez milyen speciális felkészülést igényel a hotel részéről?
– Számukra kialakított szolgáltatásaink közül kiemelném az üzleti reggelit, amihez nem is kell nálunk megszállnia a vendégnek. Csak átjönnek egy üzleti megbeszélésre, amelyet akár egy reggelivel kezdenek. Ez tökéletesen alkalmas arra, hogy a tárgyalást egy kötetlen beszélgetéssel indítsák a terített asztal mellett, majd akár folytassák a konferenciateremben. Tapasztalataink szerint ezek a találkozók mindig kiváló hangulatban telnek, és nem egy sikeres üzletkötésnek voltak tanúi a szálloda falai. A konferenciatermet csoportos találkozókra, különböző programokra, tréningekre is előszeretettel használják a vendégeink, mi pedig kérés szerint különleges bekészítéssel szoktuk kísérni ezeket az eseményeket.
– Említette, hogy sokszor hektikus a kollégái beosztása, mert kiszámíthatatlan a vendégek érkezése. A hotel vezetőjeként hogyan lehet egyensúlyt tartani ezen a területen?
– Az elmúlt években rendkívül nagy volt a fluktuáció a szállodaiparban, de úgy érzem, hogy most egy roppant erős és lojális csapat alakult ki nálunk. Mind a tulajdonossal, mind pedig egymással baráti kapcsolatban állunk, odafigyelünk egymásra és a kollégák személyes ügyeire is, például hogy akkor és úgy menjenek szabadságra, ahogy számukra is ideális, még ha ez egy teltházas főszezon kéthete is, megoldjuk, hogy elmehessenek álmaik nyaralására. Ezt a rugalmasságot ők is érzik és viszonozzák. Emellett működik nálunk egy remek motivációs rendszer is, ahogy nő a forgalmunk, az az ő bérükön is érződik. A kollégáink ismerik a céljainkat, így egy közösségként dolgozunk a vendégek elégedettségéért.
– Önnek vezetőként mi a személyes motivációja?
– Talán a mai világban kihalóban van az emberség és a másikra való odafigyelés – véleményem szerint ezek nélkül nem érdemes dolgozni.
K.T.