November közepétől egy jogszabályi változás következtében mentesülnek az adófizetési kötelezettség alól a reprezentációs céllal adott borászati termékek. A hatályba lépő törvény értelmében ugyanis adómentes lesz a „palackozott kiszerelésben vásárolt, oltalom alatt álló eredetmegjelöléssel vagy oltalom alatt álló földrajzi jelzéssel ellátott borászati termék reprezentációs és nem reprezentációs célú vendéglátás keretében, továbbá üzleti ajándékként vagy csekély értékű ajándékként történő juttatása.” Ez akár idén jelentős keresletnövekedést is eredményezhet a hazai bortermelőknél. A villányi Tiffán Imre és Fia borászatnál máris megélénkült az érdeklődés.
– Mindenképpen pozitív ez a változás a hazai boros ágazat számára, amely komoly nehézségekkel küzd évek óta. Több termelővel is beszéltünk a jogszabály-változásról, egyértelműen mindenki üdvözölte ezt a lépést. Eddig a reprezentációs ajándékok után fizetett viszonylag magas járulékok miatt kevésbé volt népszerű a bor mint ajándék, de most bízom benne, hogy a vállalkozások élnek a lehetőséggel és mind a partnereiknek, mind a munkatársaknak minőségi bort adnak karácsonyra – mondja ifj. Tiffán Imre ügyvezető.
– Hogyan reagáltak a könnyítésre a vállalkozások, érzékelhető, hogy nő az érdeklődés?
– Éppen az elmúlt egy órában is három érdeklődő e-mail érkezett, régi partnereink is szeretnének értesülni a választékunkról. Arra számítunk, hogy azok is visszatérnek, akik korábban már vásároltak tőlünk, mert karácsony előtt minden évben megélénkül a forgalom. Van, aki eddig saját fogyasztásra vitt tőlünk bort, és mivel megtapasztalta, hogy minőséget árulunk, most a jogszabály-változás adta lehetőséget kihasználva a nála dolgozóknak is rendel. Az egyik cégnél felajánlották a lehetőséget a munkatársaknak, hogy választhatnak egy doboz szaloncukor vagy egy üveg bor között, remélem, többen lesznek, akik Tiffán-bort szeretnének inni az ünnepen.
– Általában milyen kategóriájú bort szoktak ajándékozás céljára vásárolni a vállalkozások?
– Azt tapasztaljuk, hogy nagyobb mennyiségben jobban fogynak az alap- és középkategóriás borok, kisebb mennyiségben pedig szívesen vásárolják a prémium kategóriás italokat. Lehet, hogy ez most változni fog, és a drágább borokból is többet visznek, ezt egyelőre még nem tudom megjósolni. A jó hír az, hogy mindegyik kategóriából van elegendő mennyiség. Jelenleg is palackozunk, megjelent egy-két-három új évjárat, készítettünk új borokat is, új cuvée-ket, ezek már elérhetők, úgyhogy azt gondolom, hogy sem a kínálattal, sem a mennyiséggel nem lesz probléma.
– Önök milyen módon adnak hírt a jogszabályi könnyítésről, hogyan tájékoztatják a partnereiket, a leendő vásárlóikat?
– Azt vettük észre, hogy nagyon kevesen vannak, akiknek nincs információjuk a jogszabály-változásról. Ennek ellenére természetesen minden rendelkezésünkre álló felületen szeretnénk tájékoztatni a cégvezetőket, a döntéshozókat erről a lehetőségről. A közösségi médiában, a saját weboldalunkon is közzétesszük, mert lehet, hogy az információval találkozott már a cégvezető vagy döntéshozó, de még nem fordította át a saját vállalkozására, azaz nem látta meg benne a potenciált. A közösségi média egy kiváló felület, hogy olyanokhoz is eljussunk, akikkel eddig nem voltunk kapcsolatban, most is érkeztek megkeresések általa, érdeklődések és ajánlatkérések is. Azt gondolom, hogy az egyedi bor bármilyen alkalomra, így karácsonyra is egy minőségi, megbecsült ajándék, és bár elsősorban „férfi” ajándékként tartják számon, a hölgyek ugyanúgy örülnek neki.
– Esetleg vannak-e különleges kérések, amik a borhoz társulnak?
– Igen, főleg a címkével összefüggésben. Éppen az előbb beszéltem egy partnerrel, ő kis matricát kért az üvegre, amilyet már tavaly is készítettünk neki, azzal szeretné egyedivé tenni a palackokat. Ezen a saját arculata jelenik meg. Most nagyobb mennyiségű címkét kért, ami azt is jelenti, hogy a borból is bátrabban fog rendelni. A címke mellett természetesen a különleges csomagolásra, díszdobozra is van igény, legyen az papírból vagy fából. Természetesen az egyedi igényeket is igyekszünk teljesíteni. Persze nekünk is figyelembe kell vennünk a csomagolást érintő törvényi változásokat, amelyek ránk is terhet rónak, nem beszélve a beszerzési árak emelkedéséről. Az üveg, a dugó és több más csomagoláshoz kapcsolódó termék ára megduplázódott vagy megtriplázódott az elmúlt egy-két évben, aminek a költségét be kellett építenünk az árba, így valamennyivel többe kerülnek a boraink. A drágább italainknál nem emeltünk, szinte három év óta ugyanazon az áron kínáljuk a borainkat.
K.T.