Az informatikai megoldások és szoftverek fejlesztésével foglalkozó pécsi Splendex Kft. ügyvezetője a Volkswagen elektromos nagyautóját, az ID.7-et próbálta ki, amelyet az AutóCity Zrt-től kaptunk kipróbálásra.
Korábban volt Volkswagenünk és nagyon megkedveltem, így amikor az ID.7 indexének jellegzetes kattogását meghallottam, azonnal úgy éreztem, hogy megérkeztem. Persze az irányjelző hangon túl is sok ismerős megoldással találkoztam, ez az autó igazi Volkswagen, azokkal az értékekekel, amelyek a márkát naggyá tették.
A külső is illeszkedik a márkaarculatba? Mintha egyfajta hidat képezne a belsőégésű motoros autók és az elektromosok között.
Nekem is az tűnt fel, hogy az ideális cseppformára és az alacsony légellenállásra törekvés nem hozott magával túlságosan egyszerűsített formákat. Látszik, hogy a formatervezők is dolgoztak, a lökhárító alsó részénél például elég hosszan elidőztem, annyira összetettek az ívek. A küszöbnél is tetten érhető ez az igényesség, az oldalán végigfutó határozott domborítás pedig szintén a márka sajátja már hosszú évek óta. Hátul a leginkább futurisztikus, de ebben nagy szerepe van a világítótesteknek is. Érdekes, hogy elöl inkább visszafogottak a menetfény ledjei, még úgy is, hogy teljes szélességben végig húzódnak. Egyedül a kilincsek nem tetszenek, én a hagyományos megfogható kilincset kedvelem, ami itt a jó alaktényező áldozata lett.
A tekintélyes külső méret mellé nagy utastér is társul?
Az látszik, hogy az ID.7 nagy autó, de az már meglepett, hogy közel 5 méter a hosszúsága. Ennek fényében pedig zseniális ahogy fordul, az én autóm jóval kisebb, de ennek a Volkswagennek a fordulóköre még annál is kisebb. Egyszerűen szürreális, hogy mennyire el lehet fordítani a kormányt – ahogy régebben mondták, jól alá lehet szedni -, és milyen kicsi hely kell neki a forduláshoz. Az utastérben aztán megint visszaköszönnek a méretek, elképesztően tágas a kocsi, elöl és hátul is, sőt a csomagtér is óriási. Emellett nagyon otthonos is, itt is figyeltek arra, hogy a villanyautós modernségért cserébe ne áldozzák fel az otthonosságot. Jó anyagok, finom megoldások, átgondolt részletek, mindenütt. Az ülések is csodásak, gondolom nem az alapfelszerelés részei ezek a nagyon jól tartó, hűthető, fűthető ülések, amelyekbe még masszázsprogram is került.
Informatikusként hogyan ítéli meg a kezelőrendszert?
Jó felhasználói interfészt fejleszteni nagyon nehéz, a saját tapasztalatunkból is tudjuk, hogy mennyire alaposan meg kell ismerni a felhasználói szokásokat, ahhoz, hogy a kezelés élménye pozitív legyen. A ma divatos digitális megoldások azért szükségesek, mert végtelen sok funkciót képesek ellátni a mai autók, és az ID.7 ezen a téren is felső osztályba tartozik. Nagyon tetszik az, amilyen részletességgel személyre lehet szabni, ám ehhez szerteágazó menürendszerre van szükség. Szerintem sikerült jól megoldani a feladatot, aki pedig nem akar ennyire elmélyülni az autó lelkivilágában, az könnyen eléri a szükséges alapfunkciókat. Nekem tetszenek a kormányon levő haptikus gombok, ezeket lehet simítani is és nyomni is, de el tudom képzelni, hogy egy idősebb vezetőnek idő kell amíg megszokja őket. A head up display kiterjesztett valóság funkciója viszont egyértelműen zseniális, éppen jó ütemben rajzolja az útra a nyilakat. Nagyszerű geg a szellőzőrostélyok kezelése, nyitni, zárni, befúvási irányt változtatni is a központi képernyőről lehet.
A tesztre zöld rendszámos autóval érkezett, így gondolom az elektromos autózás nem idegen önnek.
Az én autóm plug-in hibrid, de a családban van egy teljesen elektromos autó is. Hozzám közel áll az elektromos autózás, emellett a mikromobilitást is támogatom. Azért választottam plug-in hibridet, mert sokat autózok, emiatt fontos a hatótáv, viszont a városban szeretek elektromos módban közlekedni. Az ID.7 hatótávja már akkora, hogy nekem első autónak is megfelelne, és a töltési sebesség is olyan gyors, hogy az sem kényszerít kompromisszumra. Egyébként a mi viszonylag kis hatótávú, régebbi elektromos autónkkal is meglepően sok feladat megoldható. A mérleg másik oldalán pedig ott van a csendes, stresszmentes utazás, nulla károsanyagkibocsátással és mellé az impozáns teljesítmény. Ezzel a gyorsulással nem kell aggódni egy-egy előzésnél.
Eltekintve az elektromos hajtás sajátságaitól, milyen vezetni az ID.7-et?
Szerintem épp olyan pihentető, mint a Volkswagen többi nagyautóját, és éppen annyira élvezetes, mint egy 284 lóerős limuzin. Kényelmes a rugózás, nagyon pontos a kormányzás, és az úttartásban is megvan az a nyugalom, amit a nagy utazólimuzinok tudnak. Az asszisztens-rendszerek tökéletesen működnek, könnyű kezelni az ID.7-et. Ha akarnék sem tudnék negatívumot mondani, mert ez egy nagyon jól eltalált autó. Családoknak, felsővezetőknek tökéletes választás lehet, és láttam azt is, hogy van belőle kombi változat és egy sportosabb kivitel is.
T.R.
A tesztautó adatai:
Akkumulátor kapacitása (nettó): 77 kWh
Maximális teljesítmény: 286 LE (210 kW)
Maximális nyomaték: 550 Nm
Csomagtér: 1690 liter
Maximális sebesség: 180 km/h
Gyorsulás 0-100 km/h: 6.5 s
Átlagfogyasztás (WLTP nagy sebesség): 13.06 kWh/100km
Hatótáv (WLTP): 610 km
Hatótáv (ID.7 Pro S) (WLTP) 709 km
Alapár (ID. 7. Pro Prime): 23 594 060 Ft
A fontosabb alapfelszerelések: Front Assist, City vészfék, Lane Assist sávtartó, Park Assist, LED világítás, Easy Open & Close funkció, komfortülések, 3 zónás klímaberendezés, fűthető kormány, Tempomat távolságtartó automatikával sebességhatárolóval, 19”-os kerekek