A gépiparban működő vállalkozások ritkán működtetnek webáruházat, hiszen partnereik nem feltétlenül az előre legyártott termékeket keresik. Azok a vállalkozások azonban, amelyek nemcsak más cégek, hanem a lakosság számára is értékesítik produktumaikat, már lehet, hogy megfontolják az internetes kereskedelemben rejlő lehetőségeket. A páncélszekrénygyártással, fémmegmunkálással, biztonságtechnikai termékek gyártásával foglalkozó pécsi Strauss Metal Kft. néhány évvel ezelőtt hozta létre webshopját, most pedig már az újragondolását, továbbfejlesztését tervezik.
– Fontos volt számunkra, hogy termékeinket ne csak viszonteladókon keresztül értékesítsük, hanem a vásárlók a webáruházon keresztül közvetlenül tőlünk tudjanak vásárolni. Ennek számos előnye van. Egyrészt a vevő hamarabb jut hozzá a termékhez, másrészt viszont mi is közvetlen visszajelzést kapunk a vásárlói igényekről. A viszonteladók is könnyen le tudják adni rendelésüket, akár hétvégén is – foglalja össze Strausz János tulajdonos-ügyvezető, hogy milyen elhatározásból született meg a webáruház.
– Milyen szempontokat vettek figyelembe a webáruház megépítésénél?
– Cégünk arculatában a kék és ezüst/fehér szín szerepel. Ennek megfelelően kiadványainkban, hirdetéseinkben és webáruházunkban is ezt a letisztult színkombinációt használjuk. Mivel több mint 600 féle terméket gyártunk, elengedhetetlen a termékek kategorizálása. Vannak lakossági és vállalati felhasználásra készített termékeink. Ezen felül felhasználási terület szerint is külön kategóriákba csoportosítottuk az árucikkeket, mint például a széfeket, a páncélszekrényeket. Nagy hangsúlyt fektetünk a megrendelő vagy érdeklődő megfelelő tájékoztatására, ezért termékeinket mi magunk fotózzuk, és olyan felvételeket is készítünk, amelyeken nemcsak a termék megjelenése, de a funkciói is jól láthatók. A termékleírások részletesek és rendszeresen frissítjük őket, hogy továbbfejlesztett termékeink a friss paraméterekkel jelenjenek meg.
– Milyen tapasztalatokat szereztek a webáruház működtetésével kapcsolatban?
– A működtetés csapatmunka keretében a legsikeresebb. Sokan sok jó ötlettel hozzá tudnak járulni egy-egy sikeres weboldal működéséhez. Véleményünk szerint elmúlt már az az idő, amikor egy keresőoptimalizáláshoz valamelyest értő „admin” beállított pár kulcsszót és a vállalkozást máris az elsők között hozta a kereső. Ma már ez jóval összetettebb feladat: egy szakértői teamnek folyamatosan dolgoznia kell ezen.
– Miként reagáltak a vevők, a partnerek az új platformra?
– Az elsők között ismertük fel annak fontosságát, hogy az oldalra irányuló keresések több mint fele valamilyen mobileszközről érkezik. Az asztali gépek mellett a mobiltelefonon és tableten is jól áttekinthető, egyszerűen kezelhető webes felületünk van. A tendenciák azt mutatják, hogy a pc-s keresések helyét átveszik az intelligens és gyors mobileszközökről indított megtekintések. Az oldal megtekintésének statisztikái szerint mind a látogatók száma, mind a mobilozók aránya emelkedő tendenciát mutat.
– Milyen terveik vannak a jövőben a webáruházzal? Érdemes-e, kell-e fejleszteni?
– Tervezzük, hogy a weboldalunkat mind jobban összehangoljuk a közösségi oldalakkal. Nem szeretnénk lemaradni, éppen ezért a weboldalunkat illetően az újabbnál újabb közösségi kapcsolatokon dolgozunk.
Webáruházunk folyamatos fejlesztés alatt áll. Ez elengedhetetlen, ha meg szeretnénk felelni az internetes értékesítés legújabb kihívásainak. Cégünk mindig is szoros kapcsolatot ápolt a Pécsi Tudományegyetemmel, a weboldal megújításához a PTE KTK Kereskedelem és Marketing Tanszék hathatós segítségére is számíthatunk.
– Mit várnak az „új” webáruház elindításától a cég kereskedelmi tevékenységében?
– A webáruház újragondolása fontos lépés a cég fejlődésében. A mai világban alap, hogy egy cég online is elérhető legyen, de ma már nem elég csak ott lenni, mert verseny van. Vonzó és folyamatosan frissülő érdekes tartalom kell, hogy ne csak a régi ügyfeleink, hanem a felnövekvő új generáció is ránk találjon, és bizalmat szavazzon termékeinknek.
Az utóbbi években rengeteget fejlődött a technika és változtak a vásárlói szokások is. Nekünk is alkalmazkodni kell az új igényekhez. Az emberek ma már mindent gyorsan akarnak, nemcsak asztali gépen, laptopon böngésznek, hanem telefonon és a mobilos applikációkkal könnyen össze tudják hasonlítani a termékeket, hogy a számukra legjobbat tudják kiválasztani. Emellett szeretik elmenteni megosztani az információkat. Ezt nekünk ki kell tudni szolgálni.
K.T.