Szinte már nincs olyan területe az életnek, ahol ne okozna gondot a szakemberhiány. A cégek, vállalkozások, kereskedők tevékenységében egyre nagyobb szerepet kap a tanulóképzés, mint a szakember-utánpótlás egyik eszköze. Hosszúhetényben az egyik üzlethálózat tagjaként boltot üzemeltető cég vezetője is így gondolta.
– Nem szokványos módon lettem ennek a boltnak az üzemeltetője – kezdi beszélgetésünket Győri-Gradwohl Ágnes az APG Masters Kft. ügyvezetője. – Eredeti végzettségem szerint nyelvtanár vagyok, gazdasági szakfordítóként dolgoztam, valamint magántanulóim voltak. A nyelvtanítás a mai napig része a mindennapjaimnak.
Mint mondja néhány éve a Tom Market kiadó ingatlant keresett Hosszúhetényben. Az önkormányzat adta meg az elérhetőségét, s így került velük kapcsolatba. Tetszett a lehetőség amit felajánlottak, ugyanis akkoriban már úgy érezte váltania kell.
– Folyamatosan otthon dolgoztam, közvetlen, napi kapcsolatra vágytam az emberekkel – folytatja tovább. – Már akkor nyolcvan bolttal rendelkezett az üzlethálózat, amelyek jól kitalált rendszerben működtek, ez biztosítékot jelentett arra, hogy belevághatok. Nekem pedig ott volt a feladat, meg kell tanulnom kereskedni. A cégnek erre is kidolgozott programja volt, ugyanis a folyamatos képzés is része a koncepciójuknak. Mire a boltot megnyitottuk, a munkatársaimmal is összekovácsolódtunk. S világossá vált az is, hogy ugyan sok a kötöttség, amit be kell tartani, de a kreativitásra is lehetőséget ad.
Az első időszakban maga is beállt a pult mögé, s már akkor azt vallotta, nála lehet jobban csinálni, de rosszabbul senkinek sem szabad. Az első pillanattól kezdve helybelieket alkalmazott, majd egy idő után tanulók képzésével is elkezdtek foglalkozni, hogy kineveljék a saját utánpótlásukat.
– Számomra a legfontosabb, hogy bizalommal legyünk egymás iránt, tudjunk egymással együttműködni. Figyeljenek oda egymásra a munkatársaim, ha kell ugorjanak be egymás helyett, mindez feltétele annak, hogy jó hangulat uralkodjon a boltban, s folyamatosan kedvesen, mosolyogva tudják a vevőket kiszolgálni – ad hangot annak mit tart a legfontosabbnak ahhoz, hogy gördülékenyen menjen a munka. – Ez egy kis bolt, pörgős hely, mindenkinek, mindennel kell foglalkoznia. Naponta négyszáz embert szolgálunk ki. Az újonnan jelentkezők is legalább két próbanapot eltöltenek, majd ezt követően közösen kiértékeljük a benyomásaikat, mert fontosnak tartom, hogy lássák, milyen feladatok várnak rájuk.
A tanulóikat szinte az első naptól kezdve a tényleges munkába vonják be, akik ennek nagyon örülnek. Ketten foglalkoznak velük, akik olyan szakemberektől lesték el annak idején a kereskedő szakma alapjait, akik maguk mellé vették őket, s a mindennapokban tanították meg nekik nemcsak azt, hogyan kell a felvágottat szépen szeletelni, de azt is, mitől lesz valakiből jó kereskedő.
– A gyakorlati képzésre vállalkozót, aki csak a szakma tanítására helyezi a hangsúlyt, fegyvertelen – hangsúlyozza Győri-Gradwohl Ágnes. – A kamarai gyakorlati oktatói képzés pedagógiai modulja éppen ehhez nyújtott a munkatársainknak megfelelő háttér ismereteket, meg ötleteket, hogy miként lehet megoldani egy konfliktust, nehezebb helyzetet. Ennek köszönhetően az eltelt egy év alatt jelentősen megváltozott a tanulókkal a viszonyuk, egyfajta bizalmi kapcsolat alakult ki közöttük, már nemcsak szakmai problémákkal, de más személyes gondjaikkal is hozzájuk fordulnak.
A tanulóikra pedig nagyon jó hatással van, hogy megbíznak bennük. Mind a ketten pontosan érkeznek, folyamatosan kiveszik a részüket a munkából. Volt már, amikor az ajándékcsomagot is ők készítették el. Előfordult az is, hogy a tanulószerződéses nyári gyakorlatot követően is lehetőségük volt a boltban tevékenykedni.
– Szívesen jönnek dolgozni, mert jól érzik közöttünk magukat, reméljük egyszer majd a munkatársaink lesznek, a lehetőséget felajánljuk nekik – zárja beszélgetésünket, mert áru érkezett mennie kell.
Sz.K.