Javában zajlik a Budavári Palota Szent István termének felújítása, amelyet várhatóan idén augusztusban fejeznek be a szakemberek. A tér legmeghatározóbb elemét, a több mint 4,5 méter magas és 2,5 méter széles Zsolnay-kandallót, amely az eredeti hű mása, a pécsi Zsolnay Porcelánmanufaktúra szakemberei öt év alatt készítették el. Magyarország legnagyobb kandallója 120 féle elemből és összesen 611 darabból áll. A különleges megbízás feladatairól, az abban álló kihívásról Cséplő Petrát, a Zsolnay Porcelánmanufaktúra Igazgatóságának elnökét kérdeztük.
– Megtisztelő, hogy a Zsolnay gyár hozzájárulhatott egy ilyen komoly volumenű történelmi projekthez, mint a Szent István terem rekonstrukciója. Komoly szakmai tudással rendelkező kollégáink felkészülten álltak neki a feladat előkészítő szakaszának, melyet egy alapos kutatási fázis előzött meg. Az első év a színek, az anyagok, a mintarajzok kísérletezésére volt elég, ebben az időszakban összeállt a cég szakmai csapata, hogy a megfelelő minőséget és állagot kikísérletezzék. Ide tartozik, hogy hány fokon égetnek, mekkora rétegvastagságot tudnak képezni a festékkel. A hátterek kialakítása, a festési technika kidolgozása, a számítógépes rekonstruálás mind a múlt átültetése volt a jövő technikájával. Ki kellett kísérletezni a megfelelő alapanyagokat és megszervezni a technológia folyamatokat. Ezzel párhuzamosan alakítottunk ki egy működőképes napi munkafolyamatot.
A Szent István terem kandallójának rekonstrukciójánál a múlt technológiára építettünk, ami egy klasszikus technológia, és úgy dolgozunk, ahogy több mint 100 évvel ezelőtt is. Gipszformát, gipszmagot készítettünk, öntött árut csináltunk, mázakkal dolgoztunk és aranyoztunk, ahogy elődeink is tették. A jelenleg használt színeket továbbfejlesztettük, hogy a legmegfelelőbbek legyenek ehhez a projekthez. Több mint 7-8 színt kísérleteztünk ki, és egy arany árnyalatot is. Ezeket használtuk a mázolás során, hogy újra alkossuk az eredeti színt. Nagyon komoly precizitást igényelt. A nagy kihívás többek között az volt, hogy a kivitelezés során a gyakorlatban is fel lehessen építeni a 4,7 méter magas kandallót. Itt rendkívül fontosak a centiméterek és a milliméterek. Több mester munkájának az eredménye a kész alkotás. Mindennek a tervek szerint pontosan kell a helyére kerülnie, a különböző szakágak egymáshoz igazodnak a felépítés során. Az itt dolgozó kollégák építik a helyszínen a kandallót.
Ahogy haladtunk előre a kivitelezésben, a részletekből összeállt a kandalló. A Zsolnay gyár története során számtalan épülethez, belső térhez tervezett és gyártott maradandó történelmi értéket. Felemelő érzés volt látni, amikor a kandalló minden eleme elkészült, és ezzel újra életre kelt a múlt egy darabja.
– Hogyan zajlott a munka, kikkel működtek együtt, milyen kutatásokat végeztek a kandalló elkészítéséhez?
– Fekete-fehér fotók álltak rendelkezésünkre az eredeti kandallóról, valamint a fali és a mennyezeti betétekről is. A korabeli fotók alapján szakértőnk határozta meg, hogy a múltban milyen színeket használhattak. Ezeket az eredeti színeket kellett abban a felületi minőségben újra előállítani, ahogy eredetileg is volt. Ezt a gyár részéről kollégáink végezték, közösen együttműködve a múzeum felelős szakértőjével. Ezenkívül rendszeresen jöttek konzultációra a várkapitányság projektfelelősei és a teremben épülő elemek különböző szakágainak felelősei. Ez egy közös együttműködés volt, és nagyon hasznos munka.
– Ma is készülnek (ha nem is ilyen grandiózus) kandallók a Zsolnayban? Van erre kereslet?
– Ilyen volumenű grandiózus kandallók napjainkban jellemzően már nem készülnek. Az érdeklődés azonban megnőtt a sajtómegjelenések után. A Zsolnay manufaktúra a legmagasabb minőséget képviseli, ezért az egyedi megkereséseknek, igényeknek maximálisan eleget tudunk tenni. Ezek a kandallók a megrendelő igényei szerint, korhű vagy modern stílusban, az új trendeknek és szabályoknak megfelelően készülnek, az elvárt fűtési eljárások alapján.
Kis Tünde
Fotók: MTI/Várkapitányság