Miután kikerültek az internetre egy lakás frissen készült épület- és enteriőrfotói, bő egy nap(!) alatt eladták az ingatlant. Ahogy a tulajdonos Farkas Kingának, a képeket készítő fotósnak elmondta, maga is meglepődött a saját lakása szépségein. Egyre többen szembesülnek azzal, hogy hiába lapul mindenki zsebében ott a mobiltelefon, amivel jó minőségű képeket lehet készíteni, az eszköz használata mellett szükség van egy szakavatott szemre, amely a legjobbat láttatja meg a belső terekből, az épületek külsejéből. Farkas Kinga két éve érkezett Pécsre épület- és enteriőrfotósként, célja, hogy a Dél-Dunántúlon is meghonosítsa ezt a szemléletet.
– Maga az ötlet, hogy épület- és enteriőrfotózással foglalkozzam, onnan jött, hogy 12 évig lakberendezőként dolgoztam Budapesten, és amellett elkezdtem hobbiból fotózni. Egy idő után ebből munka lett, ugyanis egyre többen kértek fel, hogy a létrehozott, átalakított tereket örökítsem meg. Elvégeztem egy kifejezetten épületfotós workshopot, ami a fotózás egy speciális területére koncentrált, ugyanis azt tapasztaltam, hogy teljesen más embertípust kíván egy esküvőfotózás, mint a természet- vagy az épületfotózás. A felszerelésigény is teljesen eltér, például más objektíveket is használunk. Ezért a fotósok is specializálódnak. Lakberendezőként home staginggel is foglalkoztam, lakásokat, házakat készítettem fel eladásra, kiadásra, hogy az épületek a legjobb arcukat tudják mutatni. Ezek az apró részletek, hogy kicsit arrébb húzok egy fotelt, odateszek egy virágot, odébb tolom az állólámpát, meghúzom a lötyögő kilincset rengeteget jelentenek, és ha csak ezután fényképezem le a teret, mindjárt rendezettebb, kívánatosabb lesz a vevő számára. Komplex dologban gondolkozom, az ingatlan felkészítését és a profi képek elkészítését is vállalom.
– Kik éreztek rá ennek a fontosságára?
– Azok az egyéni megrendelők mellett, akiknek eladó vagy kiadó lakásuk, házuk van, azok a vállalkozások is, amelyek irodát, panziót, éttermet, egyéb ingatlant működtetnek, vagy ezeket bérbe adják, esetleg eladják. A fotókat feltöltik a hirdetési portálokra, a profi beállításokkal sokkal jobb látogatottságot érnek el, mintha „csak úgy” lefotózták volna az ingatlant. A szép képek megfogják a leendő vásárlókat, érdeklődőket. Ugyanígy szívesebben látogatnak el a vendégek azokba az éttermekbe vagy szálláshelyekre, amelyek kellő figyelmet fordítanak arra, hogy megmutassák a bennük rejlő értékeket. Ha az ember az interneten keresgél, hol töltse el a szabadidejét, egy izgalmas környezet, egy kellemes hangulatot, színeket, fényeket sugárzó szobabelső mágnesként vonzza az ügyfeleket.
– Az épület- és enteriőrfotózás mint műfaj még nem annyira ismert, mint mondjuk a portréfotózás.
– Igen, szükség is van egyfajta edukációra, hogy a megrendelők meglássák, mi a többletérték egy profi munkában. Az okostelefonok elterjedésével ma már szinte mindenki fényképez, sokan úgy vannak vele, hogy nem kérek fel fotóst, majd én körbefotózom a lakásomat. Ez ráadásul öt percig tart, ezzel szemben a lakás nagyságából, a megbízás részletességétől függően én két-három órát is ott vagyok egy lakásban. Manapság nagyon sokan rendelkeznek drága fotófelszereléssel, ez is visszatartja a megrendelőket a szakember felkérésétől, hiszen a készülék rengeteg mindenre képes. Azonban azt gondolom, hogy a speciális eszközök, a fotózási technika, az a fajta szakmai tapasztalat és látásmód, ami egy profit jellemez, nem áll rendelkezésre. Nem mindegy, hogy a lakásbelső melyik szegletére fókuszálok, előnyös-e, ha besüt a nap vagy nem, felkapcsoljam-e a lámpát stb. – ezek mind olyan apróságok, amelyek szebbé, élettelibbé, kívánatosabbá tehetik az enteriőrt. Nem beszélve a képek utómunkáiról, amelyek szintén sokban befolyásolják a végeredményt. Én kiegészítő szolgáltatásként pontos alaprajzot is készítek a lakásról, amely ugyancsak nagyon hasznos eladáskor, bérbeadáskor.
– Mi jelent kihívást önnek a munkájában, a vállalkozása működtetésében?
– A legnagyobb kihívás az, hogy megismertessem és elfogadtassam ennek a munkának a jelentőségét. Két éve költöztem Pécsre a fővárosból, igyekszem kiépíteni egy olyan kapcsolati hálót, amely révén eljuthatok azokhoz a partnerekhez, akik látják az épületfotókban, az enteriőrfotózásban a lehetőséget. A személyes kapcsolatokban hiszek, nagyon sokat jelentenek az ajánlások, de természetesen ma már megkerülhetetlen az internetes jelenlét is. Adná magát a lehetőség, hogy ingatlanközvetítő cégekkel dolgozzam együtt, szeretnék is, ám eddig ez sajnos nem valósult meg. Több visszatérő ügyfelem van, akik a következő lakásukat is velem fotóztatják, ez minden esetben sikerélményt jelent számomra.
K.T.