Válságból növekedés – a Dél-Dunántúl legnagyobb HR-szolgáltatójának receptje

2020 tavaszán a pandémia komoly kihívás elé állította a gazdasági élet és a munkaerőpiac szereplőit. Szinte nem volt olyan szervezet, amelynek az életben maradáshoz ne kellett volna átalakítania a működését. Ez olyan jól sikerült a Magyarországon és Kelet-Közép-Európa számos országában is jelen levő HR-szolgáltató cégcsoportnak, a Viapan Groupnak, hogy az észszerűsítésekkel, a meghozott intézkedésekkel sikerült megalapozniuk hosszú távú fejlődésüket. „Gyors reakciók, modernizálás és szervezeti átalakítás volt a megoldás a koronavírus okozta kihívásokra” – fogalmazza meg a sikerreceptet Vida Péter, a HR-cégcsoport elnöke.

A koronavírus-járvány idején a Viapan is számos kihívással nézett szembe, pedig azelőtt kiemelkedő éveket zártak. 2018-2019-ben 30-40%-os éves árbevétel-növekedést tudtak realizálni, és a belső állomány is folyamatosan nőtt. A siker egyik legfőbb fokmérőjének ebben az időszakban azt tartották, hogy partnereik igényeit újabb és újabb szolgáltatásokkal támogatták. Így a diákmunka terén szerzett évtizedes tapasztalatukat a nyugdíjasszövetkezeti foglalkoztatásba is átültették; a munkaerő-kölcsönzési és -közvetítési üzletáguk külföldön is megvetette a lábát, a kollaboratív robotok és exoszkeletonok (olyan személyi támogató technológiák, amelyek mechanikusan csökkentik a testre érkező terhelést) kölcsönzése pedig egyedülálló szolgáltatásként jelent meg elsősorban a termelőcégeknél.

2020 tavasza azonban azonnali, gyors lépésekre sarkallta a cégcsoportot. Ez nehéz döntéseket is magával hozott, például optimalizálni kellett a korábban a projektek akut igényeihez felduzzasztott személyi állományt. De a válság arra is ösztönözte a cégcsoport vezetőit, hogy felülvizsgálják, majd korszerűsítsék a működésüket. Ennek eredményeként észszerűsítették és központosították a beszerzéseket, illetve optimalizálták a céges flotta használatát.

– Nemcsak a gazdálkodásunkra, de a működésünk egészére is kihatással volt az észszerűsítés. Sok kicsi sokra megy, így beszállítókat váltottunk, tendereztettük a működésünk ellátásához elengedhetetlen szolgáltatókat, így új flottakezelőt, új szoftvereket, új telefon-előfizetéseket vontunk be az életünkbe – mondja Vida Péter, a cégcsoport elnöke.

– Komoly megerősítés volt az intézkedések helyességével kapcsolatban, hogy régi pénzügyi partnerünk, finanszírozó bankunk egy új beruházási projekt kapcsán átvizsgálta a gazdálkodásunkat, és a hiteleink mögött 60%-ról 80%-ra emelte az állami garanciavállalás mértékét. Ezt a számunkra örvendetes hírt azzal indokolták, hogy az árbevételünk visszaesése nem tér el a szektorunkban tapasztalható átlagos visszaeséstől, valamint a cégvezetés válságmenedzsmentjét is megfelelőnek ítélik – fűzi hozzá Csizmadia Gábor operatív igazgató.

Az elmúlt időszakban a Viapan szervezete is átalakult. Az állami bértámogatás segítségével ugyan megtarthatták a létszámuk jelentős részét, de felülvizsgálták a szervezeti ábrájukat, és átláthatóbb, egyértelműbb szakmai, illetve lokális csapatokat és irányítást hoztak létre. A Viapan pécsi kirendeltségén is számos változás történt. Például új, kifejezetten a Viapan igényeire átalakított irodába költöztek, ami – ahogy Keserű Dénes pécsi kirendeltségvezető mondja – inspiráló környezetet jelent, és a munkatársak együttműködésének is új lendületet adott.

2021-re tehát a Viapan megújulva, hatékonyabb működéssel áll a 2019-es szintre visszaigazodó megrendelési nagyság elé. A partnerek száma visszaállt a válság előtti szintre, a foglalkoztatottjaik száma pedig már meg is haladja a 2019-es havi átlagot.

– Működésünk sikeréhez az is hozzájárul, hogy kiemelt figyelmet fordítunk a társadalmi kapcsolatokra, így van ez Baranya megyében is. Egyre szorosabb az együttműködésünk a Pécs-Baranyai Kereskedelmi Kamarával, de cégcsoportunk vezetői ott vannak több országos érdekvédelmi szervezetben is (VOSZ, MMOSZ, DIÁKÉSZ, KÖZÉSZ), ahol vezető szerepeket töltenek be – teszi hozzá Keserű Dénes. Pécs mint egyetemváros a diákmunka fontos központja. A Viapan cégcsoport legrégebbi tagja, a Meló-Diák különösen jó időszakot zárt. Nemrég ért véget egy IT-diákmunkára épülő regionális toborzókampány, melyben Pécs igen szép számokat produkált. Így a Meló-Diák egy sor cégnél helyezett el informatika szakos hallgatókat, akik friss szakmai tudásukkal komoly lendületet jelentenek a munkáltatóknak.

A belső munkavállalói csapat is újraépült: 2021 májusában már ismét annyian dolgoznak a pécsi irodában, mint a járvány előtt. A tapasztalatokkal felvértezve még erősebben mennek tovább, és a jövőben is biztosítják a cégek számára a diák, a felnőtt, a kölcsönzött vagy közvetített, valamint a nyugdíjas munkaerőt és a legmodernebb HR-szolgáltatásokat.