Az aktuális veszélyhelyzetben a vállalkozások számára az online értékesítési lehetőség már nem csupán kényelmi opció, ha pótolni szeretnénk kieső bevételeinket. Fel kell ismerniük, hogy a “webáruház” a vírus ellen folytatott gazdasági harcban az első számú fegyverükké vált. Az új terep azonban rögös lehet és még normális gazdasági körülmények között is próbára teszi az e-kereskedelem világában nem jártas vállalkozásokat. Az alábbi cikkben összegyűjtöttük, mit kell szem előtt tartanunk, hogy elkerüljük a buktatókat.
1. Üzleti terv, működés megtervezése
Gondoljuk végig, hogy milyen termékeket és milyen feltételekkel szeretnénk forgalmazni webáruházunkban. Mire lehet szüksége most leginkább a célpiacnak? Milyen előnyt tudunk mi nyújtani a hasonló cégekkel szemben? Lehet, hogy első körben csak a legfontosabb termékekkel érdemes most feltölteni a webáruházat, és ha már minden folyamat rendben kialakul, folyamatosan lehet bővíteni a kínálatot.
A webáruház előnyei közé tartozik, hogy nem szükséges raktárat, fizikai üzletet és azt kiszolgáló személyzetet fenntartanunk, de ne feledkezzünk meg arról, hogy a webáruház vásárlót is ki kell szolgálni. A rendelések és a termékek mennyisége, összetettsége befolyásolja, hogy mekkora stábra van szükség a háttérben: ki fogja feltölteni a termékeket (fotók, szövegleírás), ki fogja kezelni és visszaigazolni a rendeléseket, és végül ki fog gondoskodni a csomagolásról, kiszállításról.
A webáruházak adminisztrációs felületén könnyen áttekinthető módon tudjuk követni a beérkező rendeléseket, és azok státuszát, így ennek kezelése nem okozhat gondot.
Találjuk ki, hogy az egyes termékeket milyen tulajdonságokkal fogjuk jellemezni, bemutatni, milyen képet és leírást fogunk tudni használni hozzá, és ezeket nekünk kell beszerezni és megírni, vagy valahonnan át tudjuk-e emelni. A termékek kategóriájának felépítését is logikusan, a vásárló fejével gondolkozva kell kialakítani, hogy teljesen egyértelmű legyen, mit melyik kategória alatt találunk meg az oldalon.
2. Domain + tárhely + levelezés választás
Még a weboldal felépítése előtt fontos a megfelelő domain név kiválasztása és lefoglalása. Ez lehetőség szerint legyen könnyen legépelhető, értelmezhető, és utaljon tevékenységünkre, cégnevünkre. A domain mellé mindenképpen nagy adatforgalom kiszolgálásra alkalmas szervert, tárhelyet válasszunk, hogy ezzel később se legyen gondunk.
3. Weboldal + webshop motor
Az online értékesítés lelke a weboldalunk, amit a megfelelő webshop motorral kell felszerelni. Mára rengeteg kész megoldás áll rendelkezésre, melyek jóval rövidebb idő alatt, alacsonyabb költségek mellett tudják biztosítani a működést. Ezzel kapcsolatban mindenképpen érdemes a weboldalunk fejlesztőit megkérdezni, új weboldalak esetében pedig a fejlesztés első lépéseként kezelni a megfelelő e-commerce megoldás kiválasztását. Bármilyen motorra is essen a választás, azt javasoljuk, hogy érdemes alaposan körbejárni ezt a kérdést, összehasonlítani, tesztelni, további szakembereket bevonni a döntéshozatalba.
Egy átlagos termékfeltöltés az adminisztrációtól a finomhangolásig több, mint 50 lépésből is állhat. Ezért is fontos, hogy megfelelő webshop megoldást válasszunk. Például egy adatbázisból tömeges termékfeltöltés funkció aranyat érhet ha rengeteg új termékünk van, de ezt sem tudja mindegyik rendszer. Egy-egy rendszert a szervezeten belül több részegység is használhat – marketing, beszerzés, értékesítés – éppen ezért válasszunk könnyen átlátható, felhasználóbarát megoldásokat.
4. Jogi és adminisztrációs feltételek
Engedélyek, bejelentés
Mivel kereskedelmi tevékenységet fogunk végezni, szükséges, hogy rendelkezzünk a megfelelő engedélyekkel, és ennek megfelelően bejelentett tevékenységi körrel (ez a legtöbb esetben a 4791 TEÁOR számot jelenti). Ezt a bejelentést az illetékes önkormányzatnál kell megtenni.
Amennyiben a termékeinket csomagolni is fogjuk, akkor a NAV-nál is szükséges ezt megtenni, mivel környezetvédelmi termékdíjat kell majd megfizetnünk a csomagolás után.
ÁSZF és Adatvédelmi tájékoztató
A webáruházunknak ezzel a két dokumentummal mindenképpen rendelkeznie kell. Az ÁSZF-ben tájékoztatnunk kell a vásárlókat azokról az általános szerződési feltételekről, amelyek többek között a regisztrációt, házhoz szállítást, határidőket, fizetési és átvételi lehetőségeket, illetve garanciális feltételeket érintik. A GDPR életbe lépése óta kötelező adatvédelmi tájékoztatót is feltüntetni.
5. Logisztika
Fontos végiggondolni, hogy milyen szállítási és raktározási opciókat szeretnénk kínálni a vásárlóinknak. Csak helyben szükséges kiszállítani, vagy országos lefedettséget szeretnénk? Hol és hogyan tudjuk raktározni a termékeinket, milyen kapacitásaink és korlátaink vannak?
A kiszállítási díjat vagy beépítjük árainkba és ingyen biztosítjuk, vagy külön számoljuk fel a rendelések után. A legtöbb nagy csomagfutár szállítási és átvételi pontjait, megoldásait előre lefejlesztett modulok segítségével könnyen integrálhatóak webáruházunk vásárlási folyamatába.
6. Fizetés
A legtöbb webáruháznál ma már elvárás, hogy lehetőség legyen bankkártyával fizetni, ezért érdemes megfontolni ezt is. Így elkerülhető, hogy készpénzes átvételre, visszajáró átadására legyen szükség, ami a jelenlegi helyzetben további előnyt jelent a hagyományos megoldásokkal szemben.
7. Ügyfélszolgálat
A vásárlók szeretnek kérdezni, kérni, vagy érvényesíteni a jogaikat egy-egy vásárlást követően. Ehhez nagyon fontos, hogy rendelkezzünk megfelelő megoldással számukra. A 48 órán belüli, írásos választól a 7/24 ügyfélszolgálatig minden megoldás megfelelő lehet a fogyasztóknak, arra figyeljünk, amit ígértünk azt mindenképpen kapják meg, hiszen a vásárlói elégedettség hozza meg az újravásárlást.
8. Integráció és finomhangolás
Egy tökéletesen megkomponált webshop sem tudja önmagában eladni a termékeket. Az oldalt fel kell turbózni a legkülönbözőbb online eszközökkel. Ezek közül most összefoglaljuk a legfontosabbakat.
- A nagy forgalmú oldalak esetében érdemes ERP-vel vagy CRM-mel integrálni webshopunkat, ami segítheti a számlázás, ügyfélszolgálat, készletkezelés feladatokban is akár.
- Ha másodperc és forint pontossággal akarjuk látni a forgalmunkat, akkor a Google Analytics használata alapvető, hiszen a kampányok futtatása mellett, itt kaphatjuk a legjobb visszamérést forgalmunkról: látógatószám, kereskedelmi konverzió stb.
- Az előbb említett PPC eszköztár mellett SEO szinten is ki kell fényesíteni a webshopunkat, hiszen az ilyen, hosszú távon eredményes eszközök tökéletesen kiegészítik a PPC megoldásainkat, organikus elérhetőséget biztosítanak nekünk.
- A Hotjar rendszerrel termék szinten vizsgálhatjuk meg a fogyasztók oldalon folytatott vásárlási viselkedését. Ezt összevetve az Analytics adataival nagyon jó terveket készíthetünk az értékesítésünk számára.
A fent említett megoldások mellett rengeteg további lehetőség van, és ezek használatának leginkább csak a pénztárcánk szab határt. Most induló webshopoknak azt ajánljuk, hogy az alap finomhangolásokkal kezdjünk és utána próbáljuk ki az összetettebb rendszereket.
+ 1. A megfelelő csapat
A webáruház indítása sokaknak ijesztő és bonyolult lehet, de ne ijedjünk meg. Ha megtaláljuk azt a partnert, aki végigvezet minket a rögös úton, felhívja figyelmünket a szükséges lépésekre, és minden támogatást megad, akkor hamar újraindíthatjuk vállalkozásunkat.
Forrás: https://w5labs.com/hello