A gyerekeknek Varázsország egy papírbolt, mindenki számára emlékezetes az első osztályba menetel előtt a tanszerek megvásárlásának rítusa. De felnőttként sem tudunk elszakadni a legjobban fogó tollaktól, a legkényelmesebb noteszektől vagy a mindennapi irodai munkánkat megkönnyítő praktikus rendszerezőktől, kapcsoktól, írószerektől, hiszen ezek szinte elengedhetetlenek a minőségi munka végzéséhez. Ahhoz, hogy az írószerek, irodaszerek, nyomtatványok, irodatechnikai kellékek megfelelő választékban álljanak rendelkezésre a megfelelő időben és helyen, a termékek ismerete mellett ma már korszerű marketingre, az újdonságok felismeréséhez jó szimatra, azaz 21. századi kereskedői vénára van szükség. Szigeti Zoltán, a Berek Papír Kft. ügyvezetője 1999 óta foglalkozik papíráruk kereskedelmével.
– A Pécsett üzemeltetett három fizikai (offline) üzletünk mellett az online térben is jelen vagyunk webáruházunkkal. Az üzleteink kimondottan szakboltok. A lakosság mellett vállalkozások, valamint óvodák, iskolák részére kínálunk számos terméket és ötletet. Az általános papír-írószerek mellett nyomtatványok, nyomtató kellékanyagok, valamint szezonális kreatív termékek is megtalálhatók nálunk. Az üzleteinkben több szolgáltatást is kínálunk, ilyen például a fénymásolás-nyomtatás, a spirálozás, a laminálás, a bélyegzőkészítés. A bolti kiszolgálás, valamint a webes megrendelések mellett számos ajánlattételi felhívásnak teszünk eleget, így több intézménnyel is éves beszállítói szerződésünk van – mutatja be röviden a vállalkozást Szigeti Zoltán.
– Általában milyen kihívások jellemzik a papíráruk, irodaszerek kereskedelmét?
– Vannak szezonális termékek, amelyek jobbára az iskolakezdéshez köthetők, ilyenek például az iskolatáskák és a tolltartók, viszont üzleteinkben egész évben megtalálhatók. A trendek és az árak évről évre változnak, szerencsére folyamatosan van irántuk kereslet. A legújabb designtermékek mellett az outlet termékekkel kompenzáljuk az emelkedő árakat, ezek jóval nagyobb kedvezménnyel szerezhetők be nálunk.
– Több mint 15 éve foglalkoznak papíráruval, irodaszerekkel. Kereskedőként mit kell, mit érdemes szem előtt tartani a fennmaradás, a fejlődés érdekében?
– Pontosan 2004-ben nyitottuk az első üzletünket. Egy személyes vállalkozásból hamar családi vállalkozássá váltunk, amit azóta is megőriztünk. A fennmaradás kulcsa a folyamatos fejlődés és az új dolgok felé való nyitás képessége. Ez nem csak termékekkel, hanem a szolgáltatások fejlesztésével érhető el.
– A piac és a szereplők folyamatosan változnak, ehhez jött tavaly a pandémia. Miként tud reagálni a vállalkozás ezekre a kihívásokra?
– Az már nem elég a változáshoz, hogy webáruházat indítunk, az embereknek plusz szolgáltatásra van szükségük. Most azon dolgozunk, hogy Pécsett és környékén a délután 4-ig leadott rendeléseket még aznap ki tudjuk szállítani. Sokszor előfordul, hogy a gyermekek az utolsó pillanatban szólnak otthon a szülőknek, hogy másnapra az iskolába ezt meg ezt kellene vinniük. Ilyenkor vagy elmennek egy boltba, ami még nyitva van, vagy nem viszi el a felszerelését. Itt tudunk segíteni, a szülő akár a webáruházban leadhatja a rendelését, de telefonon is bediktálhatja egyik munkatársunknak, hogy mire van szükségük. Mi összekészítjük és még aznap este kiszállítjuk családnak.
– Az ön véleménye, tapasztalata szerint mitől jó egy ebben a szegmensben jelen lévő kereskedő?
– Elsősorban nyitott szemmel és fülel kell járni, amire igény van, azt kell tartani a választékban. Emellett nagyon fontos a jó, minőségi termék. Manapság már nem biztos, hogy a legdrágább a legjobb. Számos olyan gyártó létezik, amely kiváló termékeket gyárt.
– Milyen elveket érdemes követni, szem előtt tartani a siker érdekében?
– Ez már közhely, de egy kereskedő szempontjából mindig a vásárló az első. A második pedig a beszállító, ez a folyamatos ellátás miatt is fontos.
– Kreatív termékeket, hobbiárukat is kínálnak, hogyan alakul ki, hogy milyen új termékeket, szolgáltatásokat vezessenek be?
– Ez az évek alatt folyamatosan formálódott, mindig jön egy új technika, amire után kereslet is lesz. A feleségem több workshopon vett már részt, ahol a legújabb trendeket lehet megismerni, amiket aztán mi is beépítünk a választékunkba.
– Hogyan képzi, fejleszti magát, hogy naprakész legyen a piac elvárásait, a cég irányítását, fejlesztését illetően?
– Erre folyamatosan szükség van, számos tréningen/tanfolyamon vettem részt az évek alatt. Kis vállalkozás vagyunk, nincs minden munkafolyamatra külön emberünk. Fontos, hogy átlássam a céget, még ha nem is én kezelem például a webáruházat, de tudnom kell, hogy mi miért és hogyan működik benne.
Kis Tünde