Nagyon érdekes – a kreatív-, és divatiparban dolgozó vállalkozások számára bizonyára hasznos – tanulmány látott napvilágot a Nemzeti Divatliga Magyarország Egyesület részvételével.
A Visegrádi Alap által támogatott kutatási projektben:: “A divatfogyasztók szokásai és prioritásai a Cseh Köztársaságban, Szlovákiában, Magyarországon és Lengyelországban” arra kereste a választ, hogy az ellátási lánc átláthatósága és a fenntarthatóság befolyásolja-e és milyen mértékben a fogyasztók vásárlási döntéseit ruházat, kiegészítők és cipők vásárlásakor. A témával kapcsolatos első kutatást a Cseh Köztársaság, Szlovákia, Magyarország és Lengyelország reprezentatív vizsgálati csoportján végezték el 4000 fő, 16-75 év közötti személy körében.
A Fashion Revolution Csehország és Szlovákia, valamint a Fashion Revolution Hungary (a Nemzeti Divatliga Magyarország Egyesület jogi hátterével) által vezetett Fashion Revolution Poland csapatai azon dolgoztak, hogy azonosítsák a legfontosabb témákat a ruházkodás, a divatipar, a kormányzat és a társadalmi hatás által befolyásolt szokások és prioritások szempontjából.
A kutatás a következő témákra vonatkozó kérdéseket tartalmazta:
- előállítás,
- ruházati márkák,
- vásárlási szokások,
- a kormányok szerepe,
- a divatos zenekarok szerepe,
- a ruhával kapcsolatban biztosított információ,
- új üzleti lehetőségek a divatban a jobb jövő érdekében.
A kutatási eredmények lehetővé teszik számunkra, hogy a közép-európai vásárlói szokásokra rálássunk, hiszen az élet nagyon különböző a nyugat- és közép-európai országokban. Mostantól lehetőség van a közép-európai piacok összehasonlítására a nyugati piacokkal, mivel korábban minden adat és eredmény csak a nyugati piacok adatain alapult.
A kutatás többek között bemutatja a visegrádi országok fogyasztói számára a legfontosabb vásárlási mutatókat, a használtcikk divathoz való hozzáállásukat, valamint azt, hogy az ellátási láncok átláthatósága és a fenntartható fejlődés hogyan befolyásolja a vásárlási döntéseket. Bemutatja a fogyasztók információigényét a termelés környezeti és társadalmi hatásáról, a törvényi szabályozás fontosságáról, valamint a kormányzat és a független szervezetek szerepéről mind a felelős termelés fenntartásában, mind a munkavállalói jogok betartásában. Az adatokat a származási ország, a nem, az életkor és a jövedelem kritériuma alapján differenciálták. Az eredmények hatalmas tudásforrást jelentenek a vállalkozók, aktivisták és döntéshozók számára, beleértve a divatmárkákat vagy a használtruha-kereskedőket is.
Néhány érdekes pont az eredményekből:
A kutatás azt mutatja, hogy az oktatás / képzés / szervezetek / blogok / tervezők munkája eléri céljait, egyre több fiatal felnőtt választ tudatosabban a divatot illetően.
Köztudott, hogy ennek a négy országnak nagyjából ugyanazok a történelmi gyökerei. Nem meglepő, hogy az emberek ebben a négy országban szinte ugyanúgy gondolkodnak manapság a legfontosabb dolgokról.
További részletek: https://poland.fashionrevolution.org/visegrad-fashion-consumption/
A KUTATÁSI RIPORT: Habits and priorities of contemporary fashion consumers 2023