Az online kereskedelem térnyerésével egyre több webáruház nyílik a világon. A fotelünk kényelméből ma már szinte bármit rendelhetünk házhoz. Rengeteg eszköz áll rendelkezésre az értékesítési tevékenységünk növelésére. Természetesen a legfontosabb, hogy webáruházunkat megalapozottan, üzleti terv alapján indítsuk el.
A legtöbb embernek a bevételek fokozására a hagyományos és online marketing eszközök jutnak eszébe: SEO, Facebook és Google hirdetésektől kezdve hírlevél küldésen át közösségi média menedzsmentig. Amit viszont kevesebben tudnak az az, hogy ezekkel a módszerekkel csak a forgalmat lehet a weboldalra terelni, amiből nem egyértelmű a bevétel növekedése. A garantált profit növekedéséhez több szempontot is fontos figyelembe venni, ebben a cikkben a legfontosabb területeket mutatjuk be.
1. Adatgyűjtés
Ahhoz, hogy megállapíthassuk a bevétel növeléséhez szükséges beavatkozási pontokat, a legelső lépés az, hogy megértsük, mit is csinálnak a látogatók a weboldalunkon. Nem is gondolnánk, hogy egy egyszerű weboldal is mennyi adatot rejt a felhasználók viselkedéséről a háttérben, hát még egy webáruház! Az adatgyűjtés és az adatok elemzése olyan, mintha betekintést nyernénk a fekete dobozba. Ha megértjük a látogatók viselkedését, könnyen megtalálhatjuk, hogy hol van szükség beavatkozásra, hol akadnak el, milyen problémákkal szembesülnek a vásárlás során. Nézzük meg, hogy melyik rendszerekkel lehet a leghatékonyabban a legtöbb típusú adatot összegyűjtenünk.
- Google Analytics
A Google ingyenes szolgáltatásával az oldal összes látogatójáról és azok tevékenységéről kaphatunk részletes statisztikákat, kimutatásokat. Megismerhetjük a közönségünk demográfiai szerkezetét és érdeklődési körét, megtudhatjuk, hogy milyen forrásból érkeztek, és azt is, hogy az oldalon belül mennyi időt töltöttek el, és pontosan melyik oldalakat keresték fel. Ha a konverziós célokat is megfelelően állítjuk be, akkor az értékesítési folyamatba is részletes betekintést nyerhetünk az eszköz segítségével.
- Search console
A Google másik ingyenes szolgáltatásával folyamatosan nyomon követhetjük weboldalunk helyezését a keresőben, valamint az egyes kulcsszavaink organikus teljesítményét a Google keresőjében. A szolgáltatással gyorsan feltárhatjuk azokat az alapvető problémákat, amelyek befolyásolják a keresőben elért optimális helyezésünket.
- Hőtérkép
A hőtérképes vizsgálat elvégzésére több szoftver is elérhető (pl. Hotjar, Mouseflow). Ezek segítségével vizuálisan is megérthetjük, hogy az oldalakon belül konkrétan mely elemeken töltenek több időt a látogatók, hova kattintanak, és meddig görgetnek. Az elemzések megmutatják azokat a pontokat is, ahol az emberek elakadnak, nem értik, hogy pontosan mit kell tenniük.
2. Növekedési lehetőségek meghatározása
Az első lépés során a lehetőségeinkhez képest a legtöbb típusú elemzést és adatgyűjtést érdemes elvégezni, hiszen ezekből kapjuk meg a legpontosabb képet a webáruházunk teljesítményét illetően. Ha feltártuk a problémás pontokat, abból egyértelmű következtetéseket tudunk levonni, hogy hol van a legjobb lehetőség a növekedésre. A leggyakrabban előforduló konklúziók az alábbiak lehetnek:
SEO: Ha az oldalunkra nem jön elég organikus látogató, akkor a keresőoptimalizálás a megoldás.
ADS: Ha a hirdetések nem teljesítenek jól, de azok, akik mégis eljutnak az oldalra, már sikeresen konvertálnak, akkor a hirdetéseket kell felülvizsgálni.
UX: Ha az eredmények azt mutatják, hogy kellő számú látogató érkezik az oldalra, azonban mégsem jutnak el a konverzióig, akkor valószínűleg a felhasználók nem értik az oldalt.
CRO: Ha a felhasználók el is jutnak a céloldalakhoz, akár a vásárlási folyamatig, de a konverzió mégsem teljesül, akkor a konverzió optimalizálásával érhetjük el a kívánt célt.
3. SEO
A keresőoptimalizálás során elvégzendő feladatok érintik egyrészt a weboldal szöveges tartalmait, illetve a technikai felépítését. Mindkét szempontra érdemes odafigyelni, mert egyaránt befolyásolják a keresőben elfoglalt helyezésünket.
- SEO Audit
Egy audit során felmérjük, hogy a weboldal mennyire optimalizált a keresők szempontjából. Az URL-ek, meta adatok, leírások, címsorok és további technikai tényezők mellett az oldal struktúráját és tartalmait, szövegeit is elemezzük. Az elemzést követően fény derül, hogy milyen technikai beállítások elvégzésére, javítására van szükség ahhoz, hogy az oldal optimalizáltabb legyen a keresők számára.
- SEO kulcsszó kutatás
A kulcsszókutatás a keresőoptimalizálás egyik legfontosabb lépése, melynek segítségével meghatározzuk, hogy a felhasználók milyen kifejezésekre, szavakra keresnek rá. A relevancia alapján súlyozott eredmény kiváló alapját képezi a tartalomstratégia kialakításának, és szintén meghatározza a hírek, blogbejegyzések, hirdetések tematikáját, megfogalmazását.
- Tartalom stratégia (On page SEO)
A tartalomstratégia során a bloghálózat felépítését határozzuk meg, illetve adott esetben a kategóriák, termékek felépítését. Megkeressük azokat a témaköröket, amelyekről érdemes írni, és azokat a kulcsszavakat, amelyeket érdemes használni.
- Off page SEO
Weboldalunk teljesítményét azonban az oldalon kívül eső tényezők is befolyásolhatják. A weboldalunkra mutató linkek mennyisége és minősége szintén egy képet ad rólunk, hogy mennyire népszerű, hiteles és megbízható az oldalunk. Minél több releváns és valódi külső hivatkozással rendelkezünk, annál erősebb lesz az oldalunk értéke. Ezt erősíthetik például: közösségi médiában tett említések, vendég blogok, influencer marketing, és a különféle értékelések során írt vélemények. Ezeknek egy része tudatosan indulhat tőlünk is, egy része pedig organikusan, valódi tapasztalatok alapján születik meg – ez utóbbi esetben kevésbé van ráhatásunk a folyamatra, itt arról kell meggyőződnünk, hogy termékünk és szolgáltatásunk valóban nem hagy kívánnivalót maga után.
4. Hirdetések
Ha az elemzések eredményeként arra jutunk, hogy a hirdetéseink teljesítenek alul, akkor kampányainkat (Google és Facebook) szükséges felülvizsgálnunk. Az audit során fény derül arra, hogy a kampány beállításaival, vagy esetleg magával a tartalommal van probléma, ami miatt a hirdetések nem a várt eredményeket hozzák.
5. UX
A UX, azaz user experience (felhasználói élmény) elemzések, kutatások során azt vizsgáljuk, hogy a felhasználónak milyen élménye keletkezik a weboldal használata során. Könnyen megtalálja, amit keres, azaz jól érzi magát? Egyáltalán az adott oldal tartalma valóban arról szól, amire számított? Esetleg valami nem érthető számára és zavarodottságot kelt benne? A UX optimalizálás során a weboldal ergonómiai kialakításától kezdve a használhatóságán át a felhívások, gombok konkrét szövegezéséig rengeteg területen lehet szükséges beavatkozásra annak érdekében, hogy a látogatók zökkenőmentesen eljussanak a célig. Egy webáruház esetében a használhatóság, az egyértelmű folyamatok még fontosabbak, hiszen az online vásárlásnak jól lemodellezhető folyamata van, amit minden webáruháznak követnie kell.
6. CRO
A CRO, azaz a konverzió optimalizálás konkrétan az üzleti célunk, azaz a bevétel és a profit növekedését szolgálja azáltal, hogy megmutatja azokat a pontokat az oldalon belül, ahol a vásárlók elakadnak a vásárláskor. A gyakorlatban ez sok tényezőből tevődhet össze, például megfelelő-e a weboldal kategória felépítése, a termék adatlapok elegendő információt tartalmaznak-e, érthetőek-e a vásárlási és szállítási lehetőségek? Az elemzések során arra is fény derül, hogy elakad-e a látogató a kosár vagy checkout oldalon? Az űrlapok mennyire áttekinthetők, vannak-e mezők ahol nem tud továbbjutni a felhasználó? A konverzió optimalizálással ezeket a hibákat javítjuk ki. Azért fontos lépés, mert ha kellő energiát fordítottunk a weboldalunk keresőoptimalizálásra és a hirdetésekre (tehát a látogatók megtalálják a weboldalt), valamint a UX-et is megfelelően alakítottuk ki, akkor nagy hiba lenne a vásárlókat a cél előtt veszni hagyni. A konverziókat több szinten is vizsgálhatjuk: makro szinten ez például a teljes vásárlási folyamatot jelenti, amelyen a vásárlónknak végig kell haladnia a sikeres konverzió érdekében. Mikro szinten pedig ez jelenthet egy kisebb egységet, például ha a hírlevélre való feliratkozás arányát szeretnénk javítani, vagy ha a vásárlási folyamat egy adott egységét nézzük, például egy termék kosárba helyezését.
7. Szerver környezet
És persze ne feledkezzünk meg a SEO-barát tárhelyről sem. Az oldal minőségét a betöltési idő is nagymértékben befolyásolja, ezért fontos a gyors szerver válaszidő, hogy oldalunk könnyen és gyorsan töltődjön be. Válasszunk tehát megbízható, rugalmasan kezelhető tárhely szolgáltatót.
A keresőoptimalizálás bizonyos lépéseit mi magunk is elvégezhetjük, rengeteg információ érthető ma már el online. Ha azonban biztosra akarunk menni, hogy a megfelelő lépéseket, a megfelelő sorrendben és módon tesszük meg, akkor keressünk egy csapatot, akire a teljes folyamat megvalósítása során számíthatunk, a tárhely szolgáltatástól kezdve az elemzéseken át a fejlesztésig.