Hamarosan életbe lép a 261/2011. Kormányrendelet a BIREG rendszer bevezetésének következő fázisa.
2021. július 1-től a fel- és lerakóhelyek, illetve a feladók és címzettek BIREG kezelési kötelezettsége is élesedni fog. Az új szabályozás alapján a felrakók / feladók és lerakók / címzettek a jelenlegi papír alapú engedélykezelést a BIREG rendszeren keresztül kell, hogy elvégezzék. Az engedélykezelésre a BIREG rendszerben történő regisztrációt követően lesz elérhető.
Mi a BIREG?
Az ún. előzetes elektronikus engedélyregisztrációs rendszer (BIREG) alkalmazása 2021. január 1-jétől kötelező egyes nemzetközi, tehát Magyarországon kívül más országot is érintő közúti áruszállítások vonatkozásában. A 261/2011. Kormányrendelet a BIREG rendszer működése kapcsán különböző kötelezettségeket ír elő a szállítmányozóknak, a felrakóknak (feladóknak) és a lerakóknak (címzetteknek) egyaránt. Ezek elmulasztása komoly bírságot vonhat maga után. A korábbi 7,5 tonnás kötelezettség 3,5 tonnára csökkent, de csak abban az esetben kell regisztrálni ha saját számlás áruszállítás történik harmadik országba (3,5 tonnás járművel) vagy ha harmadik országgal kapcsolatos fuvarozás történik CEMT vagy kétoldalú engedély alapján.
Jogszabály: Magyar Közlöny
Miben változik a BIREG kötelezettség 2021 júliusától?
Az első lépés annak eldöntése, hogy a szállítás BIREG kötelezettség szempontjából engedély köteles fuvar-e egyáltalán. Kifejezetten a fuvarozás szabályozási körébe tartozó kérdés, hogy egy fuvartevékenység elvégzéséhez szükséges-e CEMT, bilaterális engedély vagy az adott fuvar kabotázs fuvartevékenységnek minősül-e. Erre mostantól a feladónak vagy címzettnek, aki a fuvarfeladást megrendeli szintén fokozottan figyelnie kell.
2021. július 1-et követően a szállítmányozás:
- a 3,5 tonnát meghaladó megengedett legnagyobb össztömegű tehergépjárművel végzett CEMT és bilaterális engedéllyel végezhető,
- valamint a kabotázs fuvartevékenység esetében
Kiket érinti a BIREG?
A fuvartevékenységek egy jelentős részét csak a fenti engedélyek birtokában lehet elvégezni, és téves az a megközelítés, amely a kötelezettséget csak a nemzetközi fuvarfeladatokra korlátozza. A kabotázs fuvar lényege ugyanis éppen abban áll, hogy azt nem nemzetközi fuvarként teljesítik, hanem olyan belföldet érintő fuvarról van szó, amelyben a fuvareszköz, valamint a fuvarozó honossága nem magyar. A BIREG kötelezettség elmulasztása esetén a jogalkotó által kilátásba helyezett szankció bírság mértéke a fuvarozók esetében szállítmányonként 800.000 forint, míg a fel- és lerakóhelyek vonatkozásában 300.000 forint.
Érdemes a hátralévő, kevesebb mint egy hónapban tájékozódni, hogy milyen módon tudja egy feladó vagy címzett felismerni a tőle induló vagy hozzá érkező fuvar esetében, hogy érintett-e a BIREG kapcsán. Amennyiben a gazdálkodót érinti a regisztrációs kötelezettség, akkor a júliusi határidőig a BIREG rendszer kezelését is el kell sajátítania a vállalat érintett munkatársainak.
Forrás: portfolio.hu
BIREG – előzetes elektronikus engedélyregisztrációs rendszer