2022 májusától engedélykötelesek lesznek a kishaszongépjárműves árufuvarozók

Az európai jogszabályoknak, azon belül a mobilitási csomag rendelkezéseinek való megfelelés jegyében 2022. május 21-től Magyarországon is már csak szakhatósági engedéllyel tevékenykedhetnek a kistehergépjárműves fuvarozók, pontosabban azok, akik 2,5 t legnagyobb megengedett össztömeget meghaladó kistehergépjárművel díj ellenében belföldi vagy nemzetközi fuvarozást végeznek. A korábbi 3,5 tonnás engedélykötelezettségi határ tehát 2,5 tonnára csökken.

Mit jelent a változás? — A jogszabálymódosítással az eddigi 3,5 tonna össztömeg feletti engedélykötelezettség alsó határa 2,5 tonnára módosul, így 2022. május 21-től az érintett kisáruszállító haszongépjárművek uniós ill. magyarországi székhelyű üzembentartói csak úgy végezhetnek díj ellenében mások számára közúti fuvarozási szolgáltatást, ha a kormányhivatalnál kiváltják ugyanazt a tevékenységi engedélyt, melyre eddig csak a „nagyoknak”, azaz a 3,5 tonna össztömeg feletti társainak volt szükségük. Külföldön pedig, az unión belüli nemzetközi árufuvarozáshoz május 21-től a kishaszongépjárműves vállalkozásoknak közösségi árutovábbítási engedélyre is szükségük lesz.

Mivel a 2,5 t össztömeg feletti tehergépjármű-üzembentartó fuvarozók is engedélykötelesek lesznek, a jogszabályváltozással egyúttal bekerülnek a szakma gyakorlásához nélkülözhetetlen 261/2011. (XII. 7.) kormányrendelet kötelezettjei közé, azaz mindazon „nagyfuvarozói” szabályok rájuk is vonatkoznak majd, melyekre eddig egyáltalán nem, vagy csak részben kellett tekintettel lenniük.

A tevékenységi engedély kiváltásának 3 fő feltétele:

••• a vállalkozás jó hírneve (9. §) — Ez a kritérium a piac tisztasága felett hivatott őrködni, és megakadályozza, hogy olyasvalaki gyakoroljon fuvarozási tevékenységet, akinek korábban a tisztességes piaci magatartást kedvezőtlenül érintő előélete volt (fizetésképtelenség, hatóság által bevont korábbi engedély stb.).

••• pénzügyi megfelelőség (12. §) — A jogszabály biztos anyagi hátteret szab feltételül a szakma gyakorlásához. Vagyoni biztosíték lehet meghatározott összegű – pénzügyi intézménynél lekötött és elkülönített – pénzösszeg, pénzügyi intézmény által vállalt kezesség, garanciaszerződés, vagy biztosítóintézettel kötött felelősségbiztosítás. A vagyoni biztosítékra vonatkozó szerződést legalább egy évi időtartamra kell megkötni. Az egyesületünk égisze alatt működő MKFE Biztosítási Alkusz Kft. a fuvarozóknak személyre szabott, egyedi ajánlattal várja új ügyfeleit! Kezesi biztosítás megkötésével eleget tehet a jogszabályi kötelezettségnek!

••• szakmai irányító kijelölése (9-10-11. §) – A 2,5 t össztömeget meghaladó fuvareszközöket üzembentartó vállalkozásoknak – a nehéz-tehergépjárműveket üzemben tartó vállalkozások mintájára – 2022. május 21-től szakmai irányítót kell foglalkoztatniuk. A közúti árufuvarozó-vállalkozó szakmai alkalmasságot igazoló bizonyítvány, valamint a továbbképzési igazolás megszerzéséhez a vállalkozás szakmai irányítójának szaktanfolyamon kell részt vennie. A tanfolyamokat a képző intézmények, a hatósági vizsgát a Közlekedési Alkalmassági Vizsgaközpont (KAV) szervezi és bonyolítja.

További információ ITT olvasható.

 

Fókuszban az Egyesült Királyság – webinárium

A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara az Egyesült Királyság gazdaságának helyzetéről és üzleti lehetőségeiről szóló online rendezvényt szervez. Az esemény az Egyesült Királyság iránt érdeklődő vállalkozások számára nyújt tájékoztatást:

  • a gazdaság aktuális helyzetéről, annak jövőbeli kilátásairól,
  • a koronavírus által gyakorolt hatásokról,
  • a piacralépés gyakorlati vonatkozásairól,
  • az üzleti lehetőségekről magyar vállalatok számára,
  • a brit áruszállítással kapcsolatos aktuális tudnivalókról,
  • Wales gazdaságáról és üzleti lehetőségeiről.

Az előadások után a résztvevők kérdéseket tehetnek fel az előadóknak a platform chatfalán keresztül.

A rendezvény nyelve magyar ás angol. Tolmácsolást nem tudnak biztosítani.

PROGRAM

Moderátor: Tényiné Stark Mária, nemzetközi igazgató, MKIK

14.00 – 14.10 Köszöntő
Tényiné Stark Mária, nemzetközi igazgató, MKIK
Kumin Ferenc, nagykövet, Magyarország Nagykövetsége, London
14.10 – 14.30 A gazdaság aktuális helyzete, lehetőségek a magyar vállalatok számára az Egyesült Királyságban
Amer Tamás, külgazdasági attasé, Magyarország Nagykövetsége, London
14.30 – 14.50 A brit áruszállítással kapcsolatos aktuális tudnivalók
Cartwright Éva, szakértő, Magyar Vámügyi Szövetség
14.50 – 15.05 Magyar vállalkozói tapasztalatok, üzleti sikerek az Egyesült Királyságban
Everguest – MGMT Group Kft.
15.05 – 15.15 Kérdések & válaszok
15.15 – 15.30 Wales gazdasága és üzleti lehetőségei a magyar vállalatok számára (előadás angol nyelven)
Sarah Clifford, igazgató, Chambers Wales South East, South West and Mid

Jelentkezési határidő: 2022. február 2., szerda, 12.00 óra (CET)

A rendezvényen való részvétel ingyenes, de előzetes online regisztrációhoz kötött. A csatlakozáshoz szükséges linket és információkat 2022. február 2-án, szerda délután küldik meg e-mailen a jelentkezőknek.

REGISZTRÁCIÓ

Tájékoztató videók a Brit áruszállításhoz kapcsolódó szabályváltozásokról

2022. január 1-től teljes vámellenőrzés alá esik az Európai Unió és Nagy Britannia között fuvarozott minden áru. Ennek elősegítésére került bevezetésre a brit áruszállítási ellenőrzési elektronikus rendszer, az ún. Goods Vehicle Movement Service (GVMS).

Az Magyar Vámügyi Szövetség és a Külgazdasági és Külügyminisztérium együttműködésében eddig két tájékoztató videó feliratozása készült el a január 1-től életbe lépett árufuvarozási szabályváltozásokról, amelyeket az MVSZ saját Youtube csatornáján osztott meg, ezen kívül számos más hasznos dokumentum is megtalálható az oldalon a következő linkre kattintva: https://mvsz.eu/index.php/item/1443-brit-aruszallitashoz-kapcsolodo-informaciok

A brit vámhatóság által 2021. december 6-án a GVMS rendszer működéséről tartott webinárium felvétele itt látható:

A brit vámhatóság által 2021. november 9-én tartott Közép-Európai Ipari Nap című webináriuma itt tekinthető meg

A brit vámhatóság által 2021. november 9-én tartott webinárium felvétele itt látható:

A magyar feliratokat a videóknál a kis fogaskeréknek ábrázolt Settings (Beállítások) gombra kattintva a Subtitles (Feliratok) menüpontban a „Hungarian” opcióra kattintással lehet elindítani.

A webináriumok prezentációi itt letölthetőek:

Forrás: MVSZ

További információk:

Új jogszabályok az EU és Nagy-Britannia között árut szállítók számára 2022. január 1-jétől

Üzleti lehetőségek Németországban, aktualitások az árufuvarozásban – online

A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Magyar-Német Tagozata a Közlekedési és Logisztikai Kollégium közreműködésével 2021. október 14-én online konferenciát szervez Németország üzleti lehetőségeiről és az árufuvarozást érintő aktualitásokról.

A rendezvény célja, hogy tájékoztassa a hazai kis- és középvállalkozásokat:

  • Németország gazdasági helyzetéről és a német piacralépési lehetőségekről,
  • Bajorország gazdasági körképéről és az üzleti lehetőségekről magyar vállalatok számára,
  • a németországi árufuvarozást érintő aktualitásokról.

Az előadások alatt a résztvevőknek lehetőségük nyílik kérdések feltevésére a platform chatfalán keresztül, melyek a program végén kerülnek megválaszolásra az előadók által.

A rendezvény hivatalos nyelve a magyar.

PROGRAMTERV

Moderátor: Bódi László, az MKIK Magyar-Német Tagozatának elnöke

14.00 – 14.05 Köszöntő
Bódi László, az MKIK Magyar-Német Tagozatának elnöke
14.05 – 14.25 Németország választások utáni gazdasági körképe, piacralépési lehetőségek magyar vállalatoknak
Varga Renáta, külgazdasági attasé,
Magyarország Nagykövetsége Berlin
14.25 – 14.45 A bajor régió gazdasági aktualitásainak bemutatása a jelenlegi vírushelyzet tükrében, üzleti lehetőségek a magyar cégeknek
Janzsó Gergely és Péli Roland, külgazdasági attasék, Magyarország Müncheni Főkonzulátusa
14.45 – 15.00 Árufuvarozás: CMR felelősséggel kapcsolatos német joggyakorlat
Dr. Kricsfalussy Ákos, ügyvéd, Rechtsanwaltskanzlei dr. Akos Kricsfalussy
15.00 – 15.10 Az MKIK Közlekedési és Logisztikai Kollégiumának bemutatása, a nemzetközi közlekedési szolgáltatásokkal kapcsolatos aktuális kérdések
Dr. Szeri István, az MKIK Közlekedési és Logisztikai Kollégiumának elnöke, az MKIK Magyar-Német Tagozatának alelnöke
15.10 – 15.30 Kérdések és válaszok

A rendezvényen való részvétel ingyenes, de előzetes online regisztrációhoz kötött.

Jelentkezési határidő: 2021. október 13., szerda 16:00 óra
A webinárium a Zoom felületen keresztül valósul meg. A csatlakozáshoz szükséges linket és információkat 2021. október 13-án, szerda délután küldik meg e-mailen a jelentkezőknek.

Az eseményre csak azoknak a vállalkozásoknak a jelentkezését tudják elfogadni, amelyek a kamarai regisztrációs kötelezettségüknek eleget tettek, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara, vagy a Magyar Ügyvédi Kamara tagjai, valamint állami szervezetek képviselői.

REGISZTRÁCIÓ

Tengeri szállítmányozás-tengerentúli üzletek sikeres kezelése – képzés angol nyelven

Az International Chamber of Commerce Austria angol nyelvű, online képzést szervez export/import tengeri szállítmányozás – tengerentúli üzletek sikeres kezelése témában.

Azonnal alkalmazható gyakorlati ismeretek:

  • Konténerek A-tól Z-ig
  • Tengeri fuvarozási okmányok és kockázataik
  • Incoterms® 2020 a tengeri fuvarozásban
  • Hasznos betekintés az árufuvarozásba
  • Hajózási társaságok, ügynökségek, NVOCC-k
  • A költséges csapdák elkerülése (pl. leállás / visszatartás)
  • Értékes gyakorlati példák

Célcsoport:

  • Hajózási / logisztikai részleg vezetői és alkalmazottai
  • Menedzserek és alkalmazottak, akik az import / export területén dolgoznak (tengerentúli piacok)
  • Szállítmányozási cégek alkalmazottai
  • Mindazok, akik bővíteni akarják ismereteiket a tengeri fuvarozás témájában

 

A képzés online, angol nyelven valósul meg.

A képzés helyszíne Zoom platform.

A képzés díja: 480 € + adó

 

További információ, részletes program: ICC Austria – Ocean freight in Import and Export Online October 2021

 

REGISZTRÁCIÓ

Új szabályozási rendszer az Egyiptomba hajóval érkező importárucikkekre

Egyiptomban, a magyar exportőrök számára is változásokat jelentő, új szabályozási rendszert vezetnek be a vízi úton érkező importot érintően.

Az egyiptomi Pénzügyminisztérium új, integrált informatikai platform kötelező használatának bevezetését jelentette be szeptember 3-án. A hamarosan életbelépő szabályozás minden hajóval Egyiptomba érkező importárucikkre kiterjed. Az „Advanced Cargo Information system” (ACI) rendszer teszt jelleggel szeptember 1-étől elindult, célja az Egyiptomba érkező áruk szakszerű nyomon követése és a hozzátartozó dokumentáció egyszerűsített, papír nélküli eljárásban történő benyújtásának lehetővé tétele.

Az ACI rendszer két részből áll: a Nafeza és Cargo X elnevezésű platformokból. A Nafeza webes felület kapcsolja össze Egyiptom valamennyi kikötőjét és a nemzetközi kereskedelemben érintett valamennyi szállítmányozó céget. Ezt a felületet az egyiptomi importőr vállalat/disztribútor használja majd. A rendszer összeköttetésben áll a helyi hatóságokkal, így a jövőben a szállítmányozás ügyintézése ezen a felületen, online zajlik.

A Cargo X felületet kell használni az exportőr vállalatoknak, ahol a regisztrációt követően szükséges rögzíteni a küldendő áruk adatait 48 órával a szállítást megelőzően.

A rendszert 2021. október 1-étől vezetik be kötelező jelleggel, amely egyben további költségeket és plusz ügyintézési terhet jelent az cégek számára. Előzetes információk szerint kripto valutában kell majd fizetni az azt üzemeltető Cargo X vállalat számára. A regisztráció 15 USD, majd szállítmányonként 50 USD-t kell fizetni, illetve csatolt dokumentumonként 3 USD-t.

A rendszer működéséről szóló bemutató szeptember 15-ig itt érhető el:

https://us02web.zoom.us/rec/share/TDTB2vlPjFv_17MJb_OQu6lLLlOdXoBCOcJVmOUVkTThPXMWxq00jks_MGU_PkSH.rc0bnD1PpftJqVlV

(jelszó: aRxq0@sc)

A CargoX felületének használatával kapcsolatosan elérhető tájékoztató videó itt található:

https://cargox.io/videos/egyptian-aci-filing-cargox-platform/

A rendszer működésére vonatkozóan további információk itt érhetők el:

A rendszerrel kapcsolatos további kérdés esetén, kérjük vegyék fel a kapcsolatot Orosházi Bernadett külgazdasági attaséval (), illetve javasoljuk az egyiptomi partnerekkel történő konzultációt is.

Forrás: Magyarország Kairói Nagykövetsége

Indul a rakodóhelyek regisztrációja – BIREG

Az Innovációs és Technológiai Minisztérium a nemzetközi közúti áruszállításhoz használt bilaterális és multilaterális engedélyek jogszerű felhasználásának ellenőrzése és nyomon követhetősége céljából elektronikus rendszert (BIREG) hozott létre, melynek használata a fuvarozók számára a 261/2011. (XII.7.) Kormányrendeletben meghatározottak szerint 2021. január 1-től kötelező. A BIREG rendszer fejlesztésének folytatásaként – bővített funkcionalitással – a rendszerhasználat kiterjesztésre kerül a fel- és lerakóhelyek engedélykezelésével a Kormányrendelet szerint.

Bővebben…

Európai Logisztikai Innovációs Nap – nemzetközi konferencia és üzletember találkozó

Az Enterprise Europe Network társszervezésében megrendezésre kerülő online rendezvény lehetőséget biztosít kétoldalú üzleti találkozók lebonyolítására, technológiai és szakmai együttműködések kialakítására, valamint befektetői lehetőségek és a szállítmányozáshoz kapcsolódó új technológiai, zöld, okos megoldások, trendek megismerésére.

Bővebben…