A Dél-Dunántúli Gépipari Klaszter (menedzsmentszerv: PBKIK) tagja, a KONTAKT-Elektro Kft. ipari villamos automatizálás, az elektro- és szenzortechnika területein tevékenykedik immár 40 éve. Jelenleg a legnagyobb fejlesztési projektjeik a hidrogéntechnológiához kapcsolódnak, 15 éve foglalkoznak a technológiaváltó területtel.
Egyik kiemelendő fejlesztett termékük a szabadidős tevékenységre szánt, tavi kishajó, ami 15 kW-os villamos motort és egy akkumulátor-tüzelőanyag-cella hibrid tápellátó rendszert tartalmaz, aminek a hidrogénellátásáról egy tölthető, 300 bar-os kompozit palackokból álló tároló-rendszer gondoskodik (H2-evolution jacht). Ebben a témakörben további tervük egy 15 kW-os kishajó nagyobb méretű változatainak megépítése (Hidrogénüzemű elektromos jacht) is.
A járműiparral kapcsolatosan egy hulladékgyűjtő jármű prototípusának kifejlesztése (Kommunális és haszongépjármű hajtások) zajlik.
De, hogy miért is jó hidrogénüzemanyag-cellás autó?
Az autóipar folyamatosan keresi azokat az újításokat, amelyek lehetővé teszik a fenntarthatóbb és környezetbarát közlekedést. Az egyik ilyen ígéretes technológia a hidrogénüzemanyag-cellás autó, amelyek hatalmas potenciált hordoznak a zöld mobilitás terén.
Ezek az autók elektromos motorral működnek, de az áramot nem külső töltőállomásról vagy hálózatról nyerik, hanem a jármű fedélzetén található üzemanyagcellákból. Ezek a cellák hidrogént alakítanak elektromos energiává, a reakció mellékterméke pedig tiszta vízgőz. A hidrogénautók így helyi szinten nulla károsanyag-kibocsátással közlekednek.
Az egyik legnagyobb előnyük a hagyományos elektromos autókkal szemben a tankolási idő. Míg az elektromos autók töltése hosszabb időt vesz igénybe, a hidrogénautók tankolása mindössze néhány percet tart. Ez a gyors tankolási lehetőség a hosszabb utakon is rugalmasságot biztosít.
A hidrogénüzemű járművek hatótávolsága is hasonló a hagyományos üzemanyaggal működő járművekéhez.
Azonban a hidrogénhajtásnak is vannak kihívásai. Az üzemanyagcellák gyártása és a hidrogén előállítása jelenleg költségesebb lehet, és az infrastruktúra fejlesztése is szükséges ahhoz, hogy széles körben elterjedjenek a töltőállomások.
A hidrogén előállítása is kulcsfontosságú szempont. Ha megújuló energiaforrásokból származó áramot használnak, a hidrogéntermelés környezetbarát lehet. Ugyanakkor, ha fosszilis tüzelőanyagokat alkalmaznak, az hatással lehet a hidrogénautók ökológiai lábnyomára.
Azonban a hidrogénhajtás azokban az esetekben is ígéretes lehet, amikor túlkínálat van megújuló energiaforrásból származó áramból. Ebben az esetben a hidrogén előállítása hasznosítja a felesleges energiát, és így hozzájárul a megújuló energia hatékonyabb felhasználásához.