Mit jelent a gyakorlatban a TPO betiltása a szépségiparban
2025. szeptember 1-jétől az Európai Unióban tilossá vált a TPO-t (trimetil-benzoil-difenil-foszfin-oxid) tartalmazó kozmetikai termékek használata. A döntés alapja, hogy a TPO-t az EU az egészségre káros vegyületek közé sorolta, így a továbbiakban sem a gyártók, sem a kozmetikusok nem alkalmazhatják a vendégeken.

A változás különösen a műkörmösök és a gél lakkokkal dolgozó szakemberek munkáját érinti, hiszen a TPO eddig szinte minden fényre kötő rendszerben jelen volt. A jogszabály nem enged átmeneti időszakot: a szakembereknek azonnal le kell állniuk a használattal, a meglévő készleteket pedig veszélyes hulladékként kell leadniuk.
Hogyan tovább?
A tilalom sok szakembert nehéz helyzetbe hozott, hiszen a megszokott alapanyagok helyett új márkákat kell keresni. A gyártók ugyanakkor már reagáltak a változásra, és sorra jelennek meg a TPO-mentes termékek, amelyek más fotoiniciátorokra épülnek.
A szakértők szerint a váltás nemcsak jogszabályi kötelezettség, hanem hosszú távon a vendégek és a szolgáltatók egészségét is védi. Az átállás ugyan költséges lehet, de elengedhetetlen a szabályoknak való megfeleléshez és a szakmai hitelesség megőrzéséhez.
Mit kell tenni a felhasználóknak?
- Felhasználás megszüntetése
- A tilalom után a kozmetikusok már nem használhatják ezeket a termékeket vendégeiken.
- Tehát a meglévő készletek nem alkalmazhatók a gyakorlatban.
- Készletek kezelése
- A megmaradt TPO-t tartalmazó termékeket nem szabad kidobni a háztartási hulladékba, mivel veszélyes anyagnak minősülnek.
- A helyes eljárás: leadás a veszélyes hulladék gyűjtőhelyeken, vagy az erre jogosult hulladékkezelő cégnél. Baranya Vármegyében a megmaradt anyagokat többek között a Pécsi Környezetvédelmi Kft. (https://www.pkv.hu) veszi át nettó 680 Ft-os kg áron (minimum fizetendő díj nettó 6000 Ft).
- Beszerzés és pótlás
- A jövőben csak olyan fényre kötő termékeket szabad használni, amelyek TPO-mentesek, és megfelelnek az EU kozmetikai rendeletének.
- Érdemes a beszállítóknál rákérdezni a termékek összetételére és kérni a biztonsági adatlapot. Bár a címkézést kell elsősorban ellenőrizni, a termékinformációs dokumentáció (PIF), illetve a beszállítótól kért információ segíthet a megfelelőség bizonyításában és a biztonságos termékek kiválasztásában
- Ellenőrzés és felelősség
- A hatóság (pl. NÉBIH) ellenőrzéskor kérheti a termékek dokumentációját.
- Ha valaki a tilalom ellenére továbbra is használ TPO-t tartalmazó terméket, az szankcióra számíthat (pénzbírság, engedély visszavonása).
Felmérések a diplomások foglalkoztatásáról
Mit gondol Ön a diplomások munkaerőpiaci értékéről? Ön szerint a hallgatók a felsőoktatási tanulmányaik során milyen mértékben szerzik meg a munkaerőpiaci szereplők által elvárt kompetenciákat, készségeket? Szabó Dorottya Anna a Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Karának PhD hallgatója, valamint a Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara munkatársa ebben a témában végzi kutatását. Kérjük segítse munkáját az alábbi felmérések elvégzésében!
Változások a szakképzésben és felnőttképzésben
Megjelent a Magyar Közlöny 87. számában a felnőttképzést, a szakképzést, az innovációt és a felsőoktatást érintő kormányrendeletek módosításáról szóló 225/2025. (VII. 24.) Korm. rendelet.
Változás a mikrotanúsítványoknál
A módosítás egyik kiemelt célja a mikrotanúsítványok kiadásának szabályozása és egységesítése.
A rendelet részletesen meghatározza a mikrotanúsítvány tartalmi elemeit, kiállításának feltételeit, és az adminisztratív előírásokat. A mikrotanúsítványokat magyar és angol nyelven kell kiállítani, és ezek a dokumentumok a felnőttképzési adatszolgáltatási rendszerben kerülnek nyilvántartásba. A nyilvántartásért felelős hatóság a Nemzeti Szakképzési és Felnőttképzési Hivatal. A szakképző intézménynek 30 napon belül kell kiállítania a mikrotanúsítványt a felnőttképzési jogviszony megszűnését követően.
A felsőoktatási intézmények digitális tananyagai a felnőttképzési mikrotanúsítványt adó képzések esetében, ezentúl szakképzési tankönyvként is elfogadhatók bizonyos feltételek mellett.
Pontosító szabályok a felnőttképzésben
A programkövetelmények bemeneti feltételeinek felülvizsgálatára is sor került. A rendelet értelmében, ha egy mikrotanúsítványt adó képzés tartalma teljes egészében megegyezik egy szakképzési tankönyv (vagy fejezet) tartalmával, akkor a mikrotanúsítvány teljeskörűen helyettesíti a korábban előírt tanúsítványt.
Bővült a szakmajegyzék
A szakmajegyzék új szakmával (mezőgazdaság és erdészet ágazat: 5 0811 17 10 állategészségügyi és élelmiszerbiztonsági technikus) és szakmairánnyal (rendészet és közszolgálat ágazat: 5 1032 18 01 közszolgálati technikus szakma adó- és vámhatósági ügyintéző szakmairány) bővült.
Fontos gyakorlati változások a szakképzésben
A véradás immár beszámítható közösségi szolgálatként, legfeljebb 4 óra időtartamban (18. életévét betöltött tanuló esetében).
Pontosították a tanulók késésének kezelését a szakképzésben. Amennyiben a tanuló nem érkezik meg a foglalkozás kezdetére, a késést a házirendben meghatározott módon kell igazolnia. A késések időtartamát össze kell számítani, és ha ezek összessége eléri egy teljes tanóra időtartamát, az a mulasztás igazolt vagy igazolatlan foglalkozásnak minősül – attól függően, hogy a tanuló rendelkezik-e megfelelő igazolással.
Nemzetközi fókuszban Baranya – stratégiai tárgyalások Guizhou tartománnyal
Ismét kínai gazdasági delegáció látogatott Pécsre, ez alkalommal Guizhou tartományból, hogy feltérképezze az együttműködés lehetőségét baranyai gazdasági szereplőkkel. Idén ez a harmadik tartomány, amely a Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamarát ilyen szándékkal keresi, ami igazolja a gazdasági önkormányzat azon törekvését, hogy külföldi befektetőket vonzzon a térségbe. Számos nemzetközi partnerséget építő programja mellett ennek érdekében indította a kamara a több ország, régió viszonylatában működtetett Üzletfejlesztési Követi programját is.
A női vállalkozók támogatása az exportban – Bemutatkozik a WOMEX projekt
A Kereskedelmi és Iparkamara egyik kiemelt célja a kis- és középvállalkozások (kkv-k) versenyképességének növelése, különös tekintettel a nemzetközi piacokon való érvényesülésükre. Ennek szellemében indult el a WOMEX projekt, amely a régió exportkapacitásának fejlesztésére irányul – a nemek közötti egyenlőség kiemelt figyelembevételével.
A projekt fő célkitűzései:
- A nők képviseletének erősítése az exportáló kkv-kban: A projekt célja, hogy feltérképezze, milyen arányban vannak jelen a nők az exporttevékenységet végző vállalkozások vezetésében, és milyen kihívásokkal szembesülnek a nemzetközi piacokra való kilépés során.
- Stratégiai támogatás a női vállalkozók számára: A projekt olyan stratégiákat dolgoz ki, amelyek célja a női vezetésű vállalkozások növekedésének és sikerének elősegítése a külpiacokon.
- Egyenlő esélyek megteremtése: Fontos cél a nemek közötti esélyegyenlőség javítása a külkereskedelem területén, hiszen a nők gyakran korlátozottabban férnek hozzá a nemzetközi kereskedelem előnyeihez.
- Női vezetők ösztönzése: A projekt támogatja a női vezetők szerepvállalását exportáló kkv-kban, és hozzájárul ahhoz, hogy többen váljanak vállalkozástulajdonossá.
- Nemzetközi és hazai szakpolitikai támogatás: A kezdeményezés célja, hogy felhívja a figyelmet arra, milyen fontosak a nemek közötti egyenlőséget elősegítő közpolitikai intézkedések a külkereskedelemben.
A várható hatások:
A WOMEX projekt hosszú távon hozzájárulhat egy sokszínűbb és befogadóbb üzleti ökoszisztéma kialakulásához, növelheti a hazai vállalkozások versenyképességét a nemzetközi piacokon, és fenntartható üzleti növekedést eredményezhet azáltal, hogy elősegíti a nők méltányos képviseletét a gazdasági életben.
A Kamara elkötelezett a projekt célkitűzéseinek megvalósítása mellett, és bízik benne, hogy a kezdeményezés valódi változást hoz a régió női vállalkozói számára.
Ha Ön is szeretné megosztani velünk tapasztalatait, kérjük, hogy töltse ki a projekt kérdőívét:
https://pbkik.hu/2025/06/18/egyeb/womex-exportalo-kis-es-kozepvallalkozasok/
Fast Track to the EIC Accelerator – 3. felhívás
Az Eureka Fast Track to the EIC Accelerator azoknak a kis- és középvállalkozásoknak (KKV-k) és kis középkapitalizációjú vállalatoknak (small mid-caps, SMC) szól, amelyek sikeresen részt vettek egy Eurostars-3 projektben. A program lehetővé teszi számukra, hogy az EIC Accelerator első, rövid pályázati lépése helyett a Fast Track keretében induljanak. A követelmények azonosak, azonban sokkal kevesebb indulóval kell versenybe szállni, sikeres pályázat esetén pedig azonnal az EIC Accelarator második (teljes pályázat) szakaszába léphetnek.