DDGK Benchmarking ülés újra, fókuszban a mesterséges intelligencia és a zöld energia tárolása

A Dél-Dunántúli Gépipari Klaszter (menedzsmentszerv: PBKIK) 86. Benchmarking ülésének fókuszában a mesterséges intelligencia felhasználási lehetőségei és a napelemparkokhoz kapcsolódóan az energia tárolása volt.

Az esemény a pécsi Körber Hungária Gépgyártó Kft. telephelyén zajlott, mely során az üzemlátogatást követően a fenti fórumtémák kitárgyalása kezdődött.

Kinek van napelemes rendszere, milyen tapasztalatokkal bírnak a klasztertagok az engedélyeztetés, telepítés és a termelés során és vajon van-e hatékony és versenyképes megoldás az energia tárolására? Van-e lehetőség a klasztertagok közötti a megtermelt zöld energia megosztására, „közös beszerzésére”?

Az ülésen megjelent klasztertagból több mint a felének van telepített napeleme (jellemzően 50 kW-os), mellyel termelt zöld energiát azonnal elfogyasztják, vagy még kevés is, felesleg csak a nyári hónapokban keletkezik, műszakon kívüli munkanapokon, illetve hétvégéken. Több nagyobb klasztercégnek már van (2 *500 kW-os), vagy tervezi a nagyobb kapacitású napelempark telepítését is a saját áramfogyasztás fedezésére. A tárólókapacitások telepítése még nem megoldott, a piacon elérhető technológia ára nem versenyképes, ezért nagy szükség lenne az energiatároló rendszerek támogatására. Elhangzott az ülésen a villamos energia hőenergia tárolásában, kinetikus és gravitációs energiatárolásának módszerei is. A napenergiával kapcsolatosan felmerült, hogy megéri-e jelenleg beruházni rá, ugyanis a fejlesztés és telepítés költsége jelentősen megnövekedett az utóbbi években. Ha technológiailag megoldódna az energia hatékony tárolása, akkor mindenképp vonzóbb lenne a napelempark telepítés. A termelt zöld energia közös beszerzésére, megosztására jelenleg sajnos nincs lehetőség jogi, jogszabályi illetve operatív engedélyek és szervezeti követelmények miatt.

A mesterséges intelligencia térnyerése mindenkit foglalkoztató téma, de vajon hogyan lehet jelenleg a céges működés során használni?

Klasztertagjainknál a számos területen már bevált a mesterséges intelligencia használata, úgymint: piackutatás, pénzügyi elemzés, prezentáció írás, marketing filmek fordítása és szinkronizálásra, oktatófilmek készítése, programozó python programok megírása, komplex mérnöki számítások elvégzése. A külföldi betanított munkásoknál a nyelvi akadályokat is le lehet küzdeni vele, de későbbiekben az árajánlatokat és gépkönyveket is szeretnének megíratni vele.

Klasztertagjaink egyelőre az operatív folyamatoknál alkalmazzák, a céges dokumentációs rendszerre telepített MI fejlesztése még valósult meg. Ha jól programozzák/kérdezik pl. a ChatGPT-t, akkor jellemzően az angol nyelvet használó cégeket versenyelőnyhöz juttatja, munkaidőt lerövidíti, de szakértőnek kell kezelni és ellenőrizni a folyamatot, illetve felül kell vizsgálni a kapott eredményeket és azok forrásait. A Chat GPT nem adhat vissza stabil tudást a forrásai miatt, pl. Wikipédia, fórumok, Facebook és ráadásul forrást is tud „hamisítani”. Amit többször lát statisztikailag, az lesz az igaz számára. Az MI célzott használatra jó, keretet kell adni neki, milyen forrásokból dolgozzon. Kicsi a valószínűsége annak, hogy a mesterséges intelligencia képes helyettesíteni az emberi munkát, inkább a megkönnyítésére szolgál, a munka hatékonyabbá válik.