Vendéglátó üzletek és turisztikai attrakciók NTAK regisztrációja
A 2016. évi CLVI. törvény szerint 2023. július 1-jétől kötelező a vendéglátó üzleteknek, illetve a turisztikai attrakcióknak is az adatszolgáltatás a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ (NTAK) felé.
Könnyítéssel segítené a GVH a vendéglátóipar szereplőit
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) lezárta a vendéglátóhelyek italbeszerzéseinek elemzésére indított ágazati vizsgálatát. A nemzeti versenyhatóság több javaslattal is élt az ágazat szereplői számára, valamint jogszabályi könnyítést javasolt a nehéz helyzetben lévő vállalkozások érdekében.
Kérdések és válaszok az NTAK vendéglátásba való bevezetése előtt
A Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) 2023. január 18-án a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ (NTAK) vendéglátás moduljához kapcsolódó szakmai konzultációt tartott. A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Turisztikai Kollégiumának tagjai és a területi kamarák által feltett kérdésekre az alábbi válaszok érkeztek:
MBM Tourism Prague 2023 – személyes és online üzletember találkozó
Az Enterprise Europe Network által szervezett nemzetközi üzletember találkozó a turizmusban, vendéglátásban dolgozó szereplők számára, ahol előre összehangolt személyes és virtuális üzleti tárgyalásokat bonyolíthatnak le a résztvevők.
Program
- 2023. március 16. 10:00 – 16:00 – Előre lefoglalt online tárgyalások
- 2023. március 17. 10:15 – 15:30 – Előre lefoglalt személyes tárgyalások (Helyszín: PVA Expo Praha – Prága, Csehország)
Érintett szektorok:
- Utazási irodák, utazásszervezés
- Szállás és vendéglátás
- Kikapcsolódás, wellness, gyógyturizmus
- Személyszállítás, fenntartható utazás
- Digitális megoldások a turizmusban
- Turizmust támogató szolgáltatások
- Új trendek, projektpartnerség
- Kulturális örökség, felújítás és restaurálás
- turizmus és kulturális örökség ágazatokban aktív befektetők
A regisztráció és a részvétel ingyenes.
Regisztráció és további információk ezen a linken:
REGISZTRÁCIÓ
Trendek és lehetőségek a hazai éttermi életben – Oldjuk meg együtt!
Annyi mindenen vagyunk túl: Covid, bezárás, házhozszállítás, újranyitás, fertőtlenítés, munkaerő pótlása… és még mennyi mindennel kell napi szinten megküzdenünk a vendéglátásban. Ez persze csak a vállalkozói oldal. A fogyasztói szokások is gyökeresen változnak, ami a „másik oldalról” hat az éttermi vendéglátásra, napi működésre.
Megszűnik a szálláshely-szolgáltatók kettős adatszolgáltatási kötelezettsége
A Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) és a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) együttműködésének eredményeként a szálláshely-szolgáltatók, valamint az önkormányzatok számára megszűnik a korábbi kettős turisztikai célú adatszolgáltatás. A turisztikai ágazat egységes adatforrása a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ (NTAK) lesz.
A jövőben az MTÜ által létrehozott és működtetett NTAK adatait használja a KSH a szálláshely-szolgáltatással összefüggő adatelőállítása során. Az erről szóló együttműködési megállapodást a napokban írta alá Dr. Vukovich Gabriella, a KSH elnöke és Dr. Guller Zoltán, az MTÜ vezérigazgatója.
2020. év eleje óta az NTAK-ba − Európában is egyedülálló módon − az összes hazai szálláshely-szolgáltató szálláshelykezelő szoftverén keresztül szolgáltat valós idejű forgalmi, statisztikai adatokat. A most aláírt megállapodás keretében az MTÜ egy biztonságos adattovábbítási csatornán keresztül juttatja el a minden szálláshelytípus által beküldött adatokat a KSH-nak, amely így a jövőben az NTAK információi alapján állítja elő a hivatalos statisztikai adatokat. Az NTAK információi a turizmusstatisztika mellett a szolgáltatás-külkereskedelem és a GDP-számítások forrásává is válnak.
A megállapodás aláírását három hónapos tesztidőszak követi, ezután a KSH kivezeti az Országos Statisztikai Adatfelvételi Program keretében idáig általa üzemeltetett elektronikus adatgyűjtő rendszert. Ezzel nem csak a szálláshely-szolgáltatók, de az önkormányzatok turisztikai adatszolgáltatási kötelezettsége is megszűnik a KSH felé.
„A KSH elkötelezett a megbízható, magas minőségű adatok publikálása mellett, ugyanakkor célja, hogy a statisztikai információk előállításához minél kisebb mértékben terhelje az adatszolgáltatókat. Az együttműködés eredményeként a KSH nemcsak képes lesz a szálláshelyi statisztikára vonatkozó eddigi adatközléseit, illetve adatszolgáltatásait teljesíteni, hanem mindezt rövidebb feldolgozási idő alatt, bővebb adattartalommal, alacsonyabb adatszolgáltatói teher mellett és várhatóan a korábbinál is jobb minőségben teheti meg. Ezzel együtt 274-re nőtt azon adminisztratív adatforrások száma, amelyek hozzájárulnak a hivatalos statisztikai adatok előállításához” – tette hozzá Dr. Vukovich Gabriella, a KSH elnöke az aláírást követően.
Dr. Guller Zoltán, az MTÜ vezérigazgatója elmondta: „A megállapodás aláírásával a turisztikai szektor digitalizálásának újabb fontos állomásához értünk. Ezután elegendő lesz kizárólag a szálláshelykezelő szoftverek pontos vezetése, és az adatok megfelelő rögzítése, így más módon, más szervnek, más adatokat nem kell a jövőben továbbítani. A szálláshelyek adminisztrációs terhei tovább csökkennek. A kizárólag az NTAK-adataiból készített, a teljes szálláshely-szolgáltatói szektorra vonatkozó, egységes KSH-publikációk mind a szakma, mind a sajtó számára segítik majd a könnyebb eligazodást az adatok között. A megállapodás egyben azt is jelenti, hogy az NTAK a KSH által előállított adatokon keresztül az európai statisztikák szempontjából is kiemelten fontos adatforrássá válik.”
NTAK-adatokból készített elemzést a KSH először 2022 augusztusában publikál.
Forrás: MTÜ
Fél év felkészülési időt kaptak a vendéglátó üzletek és a turisztikai attrakciók az NTAK-adatszolgáltatásra
Elfogadta az országgyűlés a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) és a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) közös kezdeményezésére elindított törvénymódosítást. Ennek értelmében 2023. január 1-jétől indul a vendéglátó üzletek és a turisztikai attrakciók adatszolgáltatási kötelezettsége a Nemzeti Turisztikai Adaszolgáltató Központ (NTAK) felé.
Fókuszban a kereskedelmi és vendéglátóegységek fogyasztóvédelmi ellenőrzése – webinárium
Mikor és hogyan bírságolhat a fogyasztóvédelmi hatóság? Merül fel a kérdés a hatósági ellenőrzéssel érintett vezetőkben. Fontos tudni, hogy mely esetekben jár már az első alkalommal is mindenképpen bírság és, hogy melyek azok a kritériumok, amelyeket a Fogyasztóvédelmi Felügyelőség az ellenőrzés során vizsgál. 2022-ben is kiemelt figyelmet fordítanak az árfeltüntetés és árcsökkentés szabályaira, a kellékszavatossági igények teljesítésére, a panaszok kezelésére és a címkézésre, tájékoztatásra.
A Menedzser Praxis online szakmai napján, Dr. Kiss Benedek Damarisz fogyasztóvédelmi szakjogász azokat a legjellemzőbb hibákat ismerteti, amelyek bírságolásra adnak okot. A szakmai nap nem az elvárásokra, hanem a tapasztalatokra, a hogyanra koncentrál, a tényszerű feladatokra és természetesen annak megoldására.
Miről lesz szó?
- vásárlók könyve és minőségi kifogás jegyzőkönyv
- békéltető testülettel történő együttműködéssel kapcsolatos bírság
- árfeltüntetéssel kapcsolatos bírság
- kirakati árfeltüntetés szabályai
- kellékszavatossági igényekre vonatkozó szabályok
- címkézéssel, tájékoztatással kapcsolatos bírság
- panaszokra és kifogásokra adott válaszok
- egységárak feltüntetésének módja
Jelentkezzen most és használja ki az egyedi konzultációs lehetőséget a szakértővel!
A rendezvényre a regisztráció lezárult.
A videót utólag visszanézheti ezen a linken: vendeglatas.menedzserakademia.hu