Autóteszt: Szabó Zoltán – Cupra Formentor 1.5 TSI

Pécs legújabb autószalonjának sportos SUV modelljét próbálta ki Szabó Zoltán, a Nana Bisztró üzletvezetője. Az AutoCity napokban érkezett tesztautója, a CUPRA Formentor idén újult meg. Sportossága nem csak vonalvezetéséből fakad, tapasztalataink szerint az 1.5 TSI motorral is kellően dinamikus a spanyol SUV.

Bővebben: Autóteszt: Szabó Zoltán – Cupra Formentor 1.5 TSI

A kategóriát ismerem, magam is hasonló méretű SUV modellt használok, de az sokkal kevésbé izgalmas, mint a Formentor. Sokat autózok, Pécs mellett lakom, így javarészt az ingázásból és a városi közlekedésből jön össze az évi 30 – 40 000 kilométer.

Miért SUV modellt választott?

Három gyermekem van, így a legfontosabb szempont, hogy elférjünk, kényelmes legyen, biztonságos és takarékos. A Formentor ehhez képest abban ad pluszt, hogy a racionalitás mellé érzelmeket is csempész a hétköznapokba, nem is keveset. A külseje roppant izgalmas, a cápaorra hasonlító orrkialakítás ezekkel az egyedi menetfényekkel vonzza a tekintetet. Oldalról a kupésan ereszkedő tetőív és a hatalmas sárvédő feletti domborítások határozza meg, de érdekes, hogy a küszöb feletti bemélyedés és az ajtón végignyúló határozott vonal mennyire karcsúnak mutatja. Hátulról is izgalmas a karosszéria, a világító embléma pedig nagyon jó ötlet. Összességében az a jó az autóban, hogy úgy mutat erőt, hogy ebbe nem vegyül agresszió.

Belül is ennyire sportos a hatás?

Talán még inkább az, bár a külsőt nehéz felülmúlni. Az ülések kényelmesek és látványosak, a műszerfal átlátható és könnyen kezelhető, a képernyők nagyok. A DSG váltó egy formás kis karral vezérelhető, tárolóhelyből is van bőven. A hely elegendő, de hátul már nem biztos, hogy három gyerekülés is elférne, ehhez inkább megnézném az Atecát a modellpalettáról. Meglepett viszont a csomagtér, a kupés hátsó alatt nem számítottam ekkora helyre. Ügyes az ülésdöntés elosztása, és családapaként az is szimpatikus, hogy hátra is rendelhető oldallégzsák.

A felszereltség mennyire teljes?

Nekem minden szükséges kiegészítő benne volt. Az tetszett, hogy nem tolakodó az autó, lehet csak az alapfunciókat használva autózni vele, ugyanakkor az, aki aktívan használja a legújabb extrákat, szintén könnyedén eligazodik a menürendszerben.

Akár 333 lóerővel is rendelhető a Formentor, ehhez képest mire elég a 150 lóerős alapmotor?

Nyilván nem lehet összehasonlítani a csúcsmodellel, de én egyáltalán nem csalódtam, sőt! Az én autóm 1.6-os benzinmotorjához képest kifejezetten fürge, és még kevesebbet is fogyasztott. Érdekes volt figyelni, hogy néha lekapcsolt a négyből két hengert, és ebből semmit sem éreztem. A DSG váltóról tudtam, hogy remek szerkezet, most sem csalódtam benne, így összességében ezzel a hajtáslánccal is harmonikus az autó, és a sportos külső sem marad üres ígéret. A 200 feletti végsebesség és a 8.9 másodperces gyorsulás remek érték, a sportos vezethetőségben pedig sokat segít az elektronikus differenciálzár is.

Dízelmotorral, vagy plug-in hybrid hajtással is választható a Formentor, és az említett VZ fantázianevű sportkivitel is elérhető. Szükség van ennyi opcióra?

A választás szabadsága mindig jó, ha pedig az autó minél jobban megfelel a felhasználási igényeknek, az nem csak a tulajdonos elégedettségét fokozza, hanem akár környezetvédelmi szempontok alapján is kedvező. Ma divat elítélni a dízeleket, de sok olyan felhasználási terület van, ahol egy 2 literes TDI az optimális megoldás, viszont számos területre egy tölthető hibrid a legjobb. Az is szimpatikus, hogy az 1.5 TSI is elérhető mild-hibrid rendszerrel és anélkül is. Talán azért tetszik ennyire ez a filozófia, mert mi is így gondolkodunk a Nana-nál. Széles a választékunk, fiatalos menüt állítottunk össze, és tudjuk mennyire fontos a megfelelő tálalás. Azt gondolom, ma ez nem csak a vendéglátásban sikeres recept, hanem az autóiparban is ezzel lehet érvényesülni.

Az eladási számok ezt mutatják, a Cupra nagyon sikeres Európában, de a magyar piacon is befuthat egy spanyol márka?

Igen, mert ott a háttér, az anyacég. Ezzel biztonságot is kap a vásárló. Azt gondolom, hogy egyre többen keresik az egyedit, a különlegeset, amiben nagyon erős a Cupra, és mellé ott a kipróbált technológiával rendelkező anyavállalat, hatalmas tapasztalattal és nagyon erős garanciális és szervizháttérrel. Ez a kombináció szerintem nálunk is sikeres lehet.

T.R.

A tesztautó adatai:

Hengerűrtartalom:                                       1498 ccm

Maximális teljesítmény:                              150 LE (110 kW)

Maximális nyomaték:                                   250 Nm

Csomagtér:                                                   450 liter

Maximális sebesség:                                     205 km/h

Gyorsulás 0-100 km/h:                                 8.9 sec.

Átlagfogyasztás:                                          6,1 liter/100km

Tesztautó vételára:                                      12 999 000 Ft

Kifutó modell akciós vételára:                    12 580 000 Ft

Új Formentor induló listaára:                      13 738 000 Ft

Fontosabb alapfelszerelések: ESC, XDS elektronikus differenciálzár, CUPRA digitális kijelző, 230V-os csatlakozó, Mirror Link + Apple Car Play + Android Auto, 12,9″-os érintőképernyő, esőérzékelős ablaktörlő, LED fényszóró, bőr multifunkciós sportkormány, 3 zónás elektronikus klímaberendezés, sportülések.

Autóteszt – Kamu János– Renault Austral E-Tech full hybrid 200

A bőrdíszműgyártó Khoani Kft. ügyvezetője a Renault SUV modelljének full hibrid változatát próbálta ki. A Renault Austral egy benzin és két villanymotoros hajtáslánca még a hibridek közt is egyedi, a Nyitrai Autóház tesztautója emellett négykerékkormányzással érkezett a próbaútra, ám a technológia helyett először egy dizájnt illető következtetés hangzott el.

Bővebben…

Autóteszt – Götz Attila– Ford Transit Custom Van

Az építőipari generálkivitelezéssel foglalkozó Götz és Társai Építőipari Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. ügyvezetője a nemzetközi „Év furgonja” díjat elnyert Ford Transit Custom Van-t próbálta ki. Az elektromos és hibrid változatban is elérhető járművet az FX Autóháztól a jól ismert és kedvelt dízel változatban kaptuk meg.

Bővebben…

Autóteszt: Miszler Miklós – Audi Q4 Sportback e-tron

A vendéglátással foglalkozó, Uránvárosban és az Árkádban cukrászdákat és bisztrót üzemeltető családi vállalkozás, az MM-Catering Kft. tulajdonosa az Audi tisztán elektromos hajtású Q4 Sportback modelljét próbálta ki.

 

Nem volt még Audim, de néhány éve már figyelem őket és azt gondolom, hogy előbb-utóbb én is vásárolok egyet. Tetszik a dizájnjuk, a technológiát a középpontba helyező kisugárzásuk, egyre szimpatikusabb nekem ez a márka. A tesztautó már az első pillanatban jó benyomást tett, méreteiben és hangulatában is megnyerő volt.

Milyen autóval jár?

Lassan másfél éve, hogy nincs saját autóm. Volt egy nagyon sportos, V8-as benzines utazólimuzinom, amit nagyon szerettem. Sosem a végsebessége volt a fontos, leginkább a gyorsulása fogott meg. A világjárvány és az azt követő gazdasági válság, valamint az ellátási láncok problémái az autópiacra is begyűrűztek, és a használtautóárak is magasak voltak, így akkor azt a nagy értékű autót kedvező áron el tudtam adni. Mi vendéglátással, és kereskedelemmel foglalkozunk, ezt a területet is érintette a gazdasági környezet kedvezőtlen alakulása, az autó értékesítésével képződött egy kis tartalékunk is abban a bizonytalan időszakban. Szerencsére nem volt szükség további „megszorításokra”, de az új autó vásárlása mégis elmaradt. Én motorozom, van egy nagyrobogóm, azzal szinte mindent meg tudok oldani Pécsen, a legjobb, hogy szinte bárhol le tudok parkolni. Vidékre pedig egyre kevesebbet autózom, azt megoldom a céges autókkal. Használunk egy plug-in hibridet is, emiatt az elektromos közlekedés egyáltalán nem idegen számomra.

Kedveli is az elektromos autókat?  Egy nagy benzines után éles a váltás.

Vannak nagyon jó tulajdonságaik. A hangtalan suhanás, amit ez az Audi kiválóan tud, roppant pihentető, nem is csak a csendes üzem miatt, hanem azért is, mert ez a csend a vezetési stílusra is kihatással van, általában nyugodtabban, megfontoltabban közlekednek az elektromos autókkal.

Pedig a teljesítmény megvan az élvezetes gyorsulásokhoz.

Néztem a katalógusban, hogy 340 lóerős a Q4 e-tron csúcsmodellje, összkerékhajtású és a gyorsulása 5.4 másodperc 0-ról 100-ra. Ez egészen impozáns adat, a havas időben nem is akartam kipróbálni az ismeretlen autóval, de azt így is éreztem, hogy nagyon dinamikus az autó.

Magyarországon még mindig a hatótáv a nagy kérdés. A teszt kezdetén jóval 400 kilométer feletti hatótávot mutatott a Q4 fedélzeti komputere.

Bevallom, hogy én is aggódom a hatótáv miatt. A 0 fok körüli hőmérsékleten a 400 kilométer feletti hatótáv már remek érték, a katalógusban optimális körülmények között ígért 530 pedig szinte mindenre elég. Én mégis a magyaros gondolkodást követve először második autónak venném, holott tudom, hogy nálunk jóval nagyobb országokban is gond nélkül használják a Q4-nél kisebb hatótávú elektromos autókat is. Persze, ha megismertem, utána már valószínűleg első autónak is választanám, de elsőre én is óvatos vagyok.

Pedig a töltési idő is nagyon barátságos, a 77 kWh-ás akkumulátor – megfelelő töltőn – 28 perc alatt 10-ről 80 százalékra tölthető.

Ez is bíztató. Ha továbbra is az eddigi ütemben fejlődik a hazai töltőhálózat, akkor valóban át fog alakulni az elektromos autókhoz való viszonyulás. Érdekes, hogy az Audi kifelé nem hangsúlyozza a hajtásmódot, talán csak a hűtőmaszk és a különleges fényszóróbetétek mutatják, hogy nem belsőégésű motoros ez a Q4. A forma jellegzetesen Audi, erőt és dinamizmust sugároz, főként a Sportback kivitel hátrafelé ereszkedő tetővonalával. A mérete ideális, városban is könnyű vele boldogulni, és belül is nagyon kényelmes.

A csomagtérre különösen kíváncsi volt.

Eddig azt tapasztaltam, hogy az akkumulátorok helyigénye miatt az elektromos és plug-in hibrid autók csomagtere kisebb. Nagyon meglepődtem, hogy az Audi ezt mennyire jól megoldotta, ekkora csomagtartóra nem számítottam, ezzel ezen a téren is teljes értékű az autó. Érdekes, hogy az egyetlen kritikát mégis itt tudom megfogalmazni: a rakományrögzítő fülek anyaga és kialakítása szerintem nem illik a Q4 nagyon magas színvonalához.

Az utastérben is elég a hely?

Elöl természetesen pazar a helykínálat, és érdekes módon hátul is jól el lehet férni, pedig az üléseket picit magasabbra helyezték – gondolom a jobb kilátás miatt – de az ereszkedő tető alatt is maradt bőven fejtér. A kidolgozás is a márkához méltó színvonalú, amit talán meg kell szokni, hogy a környezetbarát koncepcióval járó újrahasznosított, öko-anyagok minősége más, mint amit régen megszoktunk.

Extrák tekintetében a 340 lóerős csúcsmodell sokat ad, és erre a tesztautó még rálicitál néhány érdekes kiegészítővel.

Nekem ez a felszereltség komplett, olyannyira, hogy napok kellenének, míg megismerném a valós tudását. A head up display például nekem nem létfontosságú, de a honlapon láttam, hogy a kiterjesztett valóság használatával tovább bővültek a funkciói. A Sonos márkájú hangrendszer is sokat ígér, de ehhez is megfelelő zenei forrás kell, hogy a valós tudását megtapasztaljuk. Nagyon tetszik, hogy az Audi megtartotta a fizikai gombok egy részét. Például a klíma kezelése ezekkel sokkal kevesebb figyelmet von el a vezetéstől, mintha csak az érintőképernyőn lehetne elérni a beállításokat.

Vezetni milyen a Q4 e-tront?

Ahogy már említettem, nagyon megnyugtató, még a pécsi út és forgalmi viszonyok között is szinte stresszmentesen lehet vele közlekedni. A választható vezetési profillal könnyű megtalálni az ideális beállításokat, igaz a teszt alatt az automatikus állásban is mindig optimális volt. A teljesítmény bőségesen elegendő, az összkerékhajtás számomra ma már alapvető, amit az Audi quattro hajtással szerzett tapasztalata tesz még ígéretesebbé. A fogyasztás is barátságos, a hideg időben folyamatosan működő fűtéssel is takarékos volt a Q4. Összességében nagyon jó benyomást tett rám az autó, élhető méretű, jól használható elektromos SUV modellt ismertem meg a Q4 Sportback-ben.

T.R.

A tesztautó adatai:

Akkumulátor kapacitása (nettó):                77 kWh

Maximális teljesítmény:                              340 LE (250 kW)

Csomagtér:                                                   520 l

Maximális sebesség:                                     180 km/h

Gyorsulás 0-100 km/h:                                 5.4 s

Átlagfogyasztás (WLTP):                           17.03 kWh/100km

Hatótáv (WLTP vegyes):                            529 km

Alapár (210 kW):                                          22 833 330 Ft

A fontosabb alapfelszerelések: Front Assist, City vészfék, Lane Assist sávtartó, Kikerülő és kanyarodási asszisztens, komfort állóhelyzeti klimatizálás, LED lámpák, MMI navigáció plusz, fűthető első ülések, elektromos csomagtérajtó, Audi connect, Audi pre sense, Digitális műszeregység 10,25″ kijelzővel, MMI® rádió plusz

A tesztautót szállította az AutóCity Zrt. Audi Pécs  (Pécs, Pécsváradi út 8. Telefon: 72/517-520)