Digital Coach – ADAPTION felmérés az Aquacut Kft-nél

ADAPTION - Digital Coach - Aquacut Kft.
2. A munkahelyi adatok továbbítása és kezelése
Ez a kritérium azt írja le, hogy a gyártási lépésekre vonatkozó adatok (pl. rendelési adatok, rajzok, CNC-programok, beállítási adatok, CAD-modellek, teszttervek...) hogyan jutnak el a megfelelő munkaállomásra (pl. gép, üzem, összeszerelési munkaállomás). Ezen túlmenően az adatok karbantartását és kezelését is figyelembe veszi.
6. Ember-robot együttműködés
Ez a kritérium az ember és az ipari robotok közötti közvetlen interakciót veszi figyelembe, különösen a biztonság tekintetében. Az ipari robotok alatt itt az anyagok, munkadarabok, szerszámok vagy speciális berendezések mozgatására szolgáló programozható kezelőberendezéseket értjük.
10. Gyártásirányítás szervezése
Ez a kritérium azt vizsgálja, hogy a termelést központilag vagy decentralizáltan irányítják-e, minden esetben a központi rendeléstervezés alapján. Ezen túlmenően azt is figyelembe veszik, hogy a műszaki rendszerek autonóm cselekvése (CPPS - Cyber-Physische Produktionssystem) meghatározó tényező-e; ez magában foglalhatja az autonóm megrendelés-tervezést is.
11. Időgazdálkodás a munkatervezésben
Ez a kritérium a megbízások tervezéséhez használt időszámítás módjára összpontosít.
28. Adatok kiértékelése
Ez a kritérium azt írja le, hogy a termelésből származó adatok milyen mértékben állnak rendelkezésre, és hogyan értékelik azokat. A mérlegelési tartomány a néhány adatsortól a tömeges adatokig terjed.
29. Információcsere az értéklánc más vállalkozásaival
Ez a kritérium a vállalkozásokon átívelő hálózatosodást és az értékláncon belüli információcserét írja le (pl. információcsere a beszállítókkal vagy a vevőkkel a rendelési adatokról, például a szállítási határidőkről, szállítási mennyiségekről...).
31. Szervezeti keretfeltételek: belső kommunikáció
A kritérium jellemzői a vállalati vagy divízióspecifikus kommunikációs struktúrák szervezeti keretfeltételeit írják le. A kommunikációs struktúrák jellege és a különböző szereplők integrációja lehetővé teszi a munkavállalók számára a kommunikációs kompetenciák gyakorlását és alkalmazását. Különbséget kell tenni a kommunikáció mint információszolgáltatás és -feldolgozás, mint információcsere és mint tudásátadás/tudásgenerálás között.
36. Társas-kommunikációs kompetencia
Ez a kritérium a munkavállalók szociális-kommunikációs kompetenciáját vizsgálja. A szociális-kommunikációs kompetencia magában foglalja azt a képességet, hogy a szakmai életben másokkal tényszerűen, kommunikáció- és megoldásorientáltan és együttműködően tudjon bánni.
37. Személyes kompetencia
Ez a kritérium a munkavállalók személyes kompetenciáját vizsgálja. A személyes kompetenciák közé tartozik (a vállalat szempontjából) az önértékelés, a megszokott gondolati struktúrák elhagyásának, a motiváció és az új követelményekre való rugalmas reagálás képessége.
Start Over

Gyártási szakértők gyűltek össze Budapesten, hogy megünnepeljék az I4MS hároméves fennállását

Az október 19-i hibrid rendezvényen EU-forrásokat és sikertörténeteket mutattak. A fő napra 300+ digitalizációs és gyártási szakértő regisztrált több mint 20 országból. A főszervezők a FundingBox Accellerator, a Tecnalia és a Mobile World Capital voltak.

Bővebben…

Kreatív Európa MEDIA pályázatok 2023

A mai nappal 6 új felhívás jelent meg a Creative Europe Programme (Kreatív Európa) keretében, melyek keretében a baranyai cégeknek is lehetőségük van pályázni többek között játékfilmek gyártására, közönségfejlesztő és filmoktatási tevékenységek támogatására is.

Bővebben…

Erasmus+ Olaszország 2022 ősz – Értékelőlap

Erasmus+ Olaszország 2022 ősz értékelés

1. Jelölje meg, milyen típusú ismereteit tudta fejleszteni az 5 napos továbbképzés során?

Értékelje 1-től 4 pontig. Az 1 a legalacsonyabb, 4 a legmagasabb érték.
Új trendek a gasztronómiában/turisztikában
Fejlesztési lehetőségek a saját szakmámban
Oktatási tevékenységeim fejlesztését
Saját munkahelyem is adaptálható lehetőségeiről
Új piaci lehetőségek megismerése a gasztronómia/turisztika területén
Saját munkámban új szervezési ismeretek
Új szolgáltatási lehetőségek megismerése
Vendéglátó kínálat/turisztikai kínálat fejlesztése
Egyéb

2. Milyen ismeretanyagot sajátított el az olasz gasztronómiáról?

Értékelje 1-től 4 pontig. Az 1 a legalacsonyabb, 4 a legmagasabb érték.
Olasz életfilozófia
Alapanyagok
Menü összeállítás szempontjai
Technológiák a konyhában
Italismeret - Borászat
Italismeret - Grappa
Italismeret - Kávé
Italismeret - Egyéb
Alapanyagok megtermelésének/előállításának folyamatai
Ételek és italok harmóniája
Helyi alapanyagok tisztelete
Egyéb

3. Milyen tanítási/oktatási módszertant, követendő példát látott, tapasztalt, amit saját munkájába is be tudna építeni? (Több válasz megjelölhető.)

4. Jelölje elégedettségét a továbbképzés szervezésével kapcsolatban.

Értékelje 1-től 4 pontig. 1 a legalacsonyabb, 4 a legmagasabb érték.
Szálláslehetőség
Étkezés/ellátás
Csoport programjának időbeosztása
Szakmai előadások 1. nap (San Daniele del Friuli - La Glacere kézműves sonkaműhely, Nimis - Ceschia grappa lepárlóüzem )
Szakmai előadások 2. nap (Cormons - Zoff Formaggi farm, Udine - Campagna Amica termelői piac)
Szakmai előadások 3. nap (Velence - piaclátogatás)
Szakmai előadások 4. nap (Aquileia - Al Rosari farm, Cocambo)
Szakmai előadások 5. nap (Cormons - Tomadin Alimentari élelmiszerbutik)
Olasz partner kommunikációja a továbbképzés alatt

ADAPTION felmérés a Print Copy Kft-nél

Az ADAPTION érettségi modell, amelyet többek között a Bochum-i Ruhr Egyetem termelési rendszerek tanszéke (LPS) dolgozott ki, a meglévő érettségi modellek pozitív megállapításait igyekszik átvenni és elkerülni a kritikus szempontokat. Ennek érdekében egy közös kutatási projekt keretében iránymutatásokat fogalmaztak meg arra vonatkozóan, hogy az újonnan kifejlesztett ADAPTION érettségi modellnek milyen követelményeknek kell megfelelnie, és milyen célokra alkalmas:

(1) Számos fejlettségi modell, amely a piacra került a digitalizációs vagy Ipar 4.0 vita során (szinte) kizárólag a technikai oldalra összpontosítanak. Az ADAPTION érettségi modell ezzel szemben a társadalmi-technikai megközelítésen alapul, amely a három dimenzió – technológia, szervezet és munkatársak (T-O-P) – kölcsönös függőségét hangsúlyozza. Ha egy dimenzió, pl. a technológia, változik, ez általában azt jelenti, hogy másik két dimenzióban is szükség van változásokra. A társadalmi-technikai megközelítés biztosítja, hogy a változás folyamatát teljes egészében figyelembe vegyék.

(2) Az ADAPTION érettségi modell nem viszonyítási alapként készült, és nem is célja, hogy azt sugallja, hogy mindig jobb a lehető legfeljebb vagy legmesszebbre jutni. Ennek megfelelően az ADAPTION érettségi modell célja nem a fent említett “tökéletes fejlettség” elérése a digitalizáció és az Ipar 4.0 területén az egyes szintek végigjárásával, ahogyan azt Hübner és munkatársai (2017) javasolják, hanem olyan megoldások megtalálása, amelyek a különböző tényezők kölcsönhatásából az adott vállalkozás számára az optimumot jelentik, és így a “tökéletes fejlettségi” szint alatt is lehetnek.

(3) Az ADAPTION érettségi modell különböző kiindulási helyzetekre alkalmazható. Segít a konkrét problémák megoldásának keresésében, támogatja a vállalkozás stratégiai tervezést, és serkenti a képzeletet, amikor a vállalkozási vezetők szükségét érzik a változásnak.

(4) Az ADAPTION érettségi modell különböző vizsgálati tárgyakra alkalmazható. Ezért a különböző operatív termelési területekhez és a teljes termeléshez egyaránt használható. A vállalkozásközi értéklánc áttekintése is integrált. Az ADAPTION érettségi modell nem alkalmas az olyan, nem termeléssel kapcsolatos funkcionális területekhez, mint a tervezés, a marketing vagy a humán erőforrás. A termelésre való összpontosítás célja a szükséges mélységű fókusz biztosítása, és így a túlságosan triviális eredmények elkerülése.

(5) Az ADAPTION érettségi modell változtatható/adaptálható, és nem törekszik a teljességre. Inkább az a fontos, hogy – a vizsgálati területtől függően – a felesleges kritériumok elhagyhatók, vagy a kritériumok önállóan hozzáadhatók legyenek: Az ADAPTION érettségi modell folyamatos változással fejlődik.

(6) Összességében az ADAPTION érettségi modell célja, hogy beszélgetést indítson a vállalkozáson belül. Célja, hogy ösztönözze a megoldások különböző, nem csak technikai megközelítéseinek mérlegelését, és megakadályozza, hogy az ipar 4.0 eufória áldozatává váljon, ami kontraproduktív lehet: Egy probléma vagy egy új követelmény megoldására általában többféle megoldás létezik.

(7) Az ADAPTION érettségi modell nem határoz meg rögzített átállási utakat, hanem támogatja a vállalkozásokat az egyedi intézkedések levezetésében, valamint a kiberfizikai termelési rendszer felé vezető úton a saját fejlődési útjuk meghatározásában és kialakításában.

 

A Print Copy Kft. esetében az alábbi kritériumokat kívánjuk vizsgálni. Köszönjük, hogy válaszaival segíti munkánkat!

ADAPTION - Digital Coach - Print Copy Kft.
1. Gépek digitális összekapcsolhatósága
Ez a kritérium azt vizsgálja, milyen módon lehetséges a digitális kommunikáció a gépekkel és a termelőberendezésekkel. Milyen digitális interfészek vagy kommunikációs rendszerek állnak rendelkezésre erre a célra? A hangsúly a munkaterv szempontjából releváns gépeken lesz.
2. Ember-gép interfész
Ez a kritérium a gépek és rendszerek felhasználói felületeit veszi figyelembe. Ez magában foglalja a kijelzőket (a gép által az embernek küldött információk) és a kezelőelemeket (az ember által a gépnek küldött információk). Ennek a kritériumnak a középpontjában az áll, hogy az ember mennyire van helyhez kötve a géppel való interakció során.
3. Gépi adatgyűjtés
Ez a kritérium azt vizsgálja, hogy a gépek milyen adatokat gyűjtenek, és ezeket milyen mértékben tárolják. Ezek lehetnek gépek állapotára, termelési adatokra vagy folyamatadatokra vonatkozó adatok.
4. Költségek átláthatósága (költségadatok termékreferenciája)
Ez a kritérium azt vizsgálja, hogy a költségek átláthatósága milyen mértékben biztosított. A hangsúly azon van, hogy a költségek milyen mértékben rendelhetők az egyes termékekhez, és a megfelelő adatok rendelkezésre állnak-e.
5. A költségek átláthatósága (a költségadatok időszerűsége)
Ez a kritérium azt vizsgálja, hogy a költségek átláthatósága milyen mértékben biztosított. Itt a hangsúly azon van, hogy a költségadatok milyen gyorsan állnak rendelkezésre.
6. Műszaki gép- és üzemi dokumentáció
Ez a kritérium azt írja le, hogyan dokumentálják a berendezéseken és gépeken végzett karbantartási, szervizelési és optimalizálási intézkedéseket.
7. Karbantartási koncepció
Ez a kritérium a karbantartás végrehajtásának módját írja le. Karbantartás alatt a gépek és berendezések ellenőrzésére, karbantartására, javítására és fejlesztésére irányuló műszaki és adminisztratív folyamatok tervezését, szervezését, végrehajtását és felügyeletét értjük.
Start Over

A szakképzésben sem lesz őszi szünet

Az aktuális tanév eredeti rendje változott, így a Baranya Megyei Szakképzési Centrum tagintézményeiben nem lesz őszi szünet.

 

Az őszi szünet a 2022/2023. tanévben nem adható ki, az oktatás órarend szerint lesz!

 

Fentiek értelmében az alábbi változásokat hozza a tanév tervezése:

A tanév rendjéről korábban kiadott rendelettől eltérően a 2022/2023. tanévben a téli szünet előtti utolsó tanítási nap 2022. december 21., a szünet utáni első tanítási nap 2023. január 9.

A változásokat, különös tekintettel az őszi és téli szünetet illetően, a duális képzés szervezésénél is figyelembe kell venni a következőképpen:

1. Önmagában az a tény, hogy az őszi szünet 3 nappal rövidebb lesz (november 2-4.), nem változtat azon, hogy az Mt. 123. § (1) bekezdése alapján a szabadságot az esedékességének évében kell kiadni.

A szabadság átvitele a következő évre jogszabály adta lehetőség (az Mt. 123. § (4) bekezdésben leírtak figyelembevételével), de a munkáltatót, azaz a duális képzőt erre semmi sem kötelezi.

 

2. 2022. november 2-4. közötti időszakkal kapcsolatban egyeztetni kell a szakképző iskolával, hiszen ezekre a napokra eredetileg oktatási nap nem volt tervezve:

a., Amennyiben a képzési program alapján eleve a duális képzőhelyre volt beosztva a szakmát tanuló, a szabadság kiadásának továbbra sincs akadálya.

b., Amennyiben a jogszabályváltozás miatt a szakképző intézmény mégis oktatási napot tervez erre az időszakra, ez a képzési program átalakítását teszi szükségessé. Amennyiben a módosított képzési program alapján oktatási napban egyeznek meg a szakképzésben érintett felek, szabadság nem adható ki, a szakmát tanulók az Szkr. 252/B. § a) pontja alapján mentesülnek a munkavégzési kötelezettség alól.

A b. pontban ismertetett esetben a duális képzőhely dönthet úgy is, hogy az így „beragadt” szabadságnapokat az Mt. idézett szakaszának figyelembevételével a 2023. január elején meghosszabbított téli szünetre átviszi és ekkor adja ki.

 

Felhívjuk a duális képzőhelyek figyelmét, hogy a szakképző intézménnyel való egyeztetés kiemelkedően fontos, főként azon duális partnernél, amely másik megye tagintézményéből is fogad tanulót.

Kézzelfogható támogatás a versenyképesség valós növeléséhez

Szeptemberben indult útjára a Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara legújabb nemzetközi projektje INDUSAC címmel, melynek középpontjában az egyetemi – ipari K+F együttműködések támogatása áll.

Bővebben…