ADAPTION felmérés a Print Copy Kft-nél
Az ADAPTION érettségi modell, amelyet többek között a Bochum-i Ruhr Egyetem termelési rendszerek tanszéke (LPS) dolgozott ki, a meglévő érettségi modellek pozitív megállapításait igyekszik átvenni és elkerülni a kritikus szempontokat. Ennek érdekében egy közös kutatási projekt keretében iránymutatásokat fogalmaztak meg arra vonatkozóan, hogy az újonnan kifejlesztett ADAPTION érettségi modellnek milyen követelményeknek kell megfelelnie, és milyen célokra alkalmas:
(1) Számos fejlettségi modell, amely a piacra került a digitalizációs vagy Ipar 4.0 vita során (szinte) kizárólag a technikai oldalra összpontosítanak. Az ADAPTION érettségi modell ezzel szemben a társadalmi-technikai megközelítésen alapul, amely a három dimenzió – technológia, szervezet és munkatársak (T-O-P) – kölcsönös függőségét hangsúlyozza. Ha egy dimenzió, pl. a technológia, változik, ez általában azt jelenti, hogy másik két dimenzióban is szükség van változásokra. A társadalmi-technikai megközelítés biztosítja, hogy a változás folyamatát teljes egészében figyelembe vegyék.
(2) Az ADAPTION érettségi modell nem viszonyítási alapként készült, és nem is célja, hogy azt sugallja, hogy mindig jobb a lehető legfeljebb vagy legmesszebbre jutni. Ennek megfelelően az ADAPTION érettségi modell célja nem a fent említett “tökéletes fejlettség” elérése a digitalizáció és az Ipar 4.0 területén az egyes szintek végigjárásával, ahogyan azt Hübner és munkatársai (2017) javasolják, hanem olyan megoldások megtalálása, amelyek a különböző tényezők kölcsönhatásából az adott vállalkozás számára az optimumot jelentik, és így a “tökéletes fejlettségi” szint alatt is lehetnek.
(3) Az ADAPTION érettségi modell különböző kiindulási helyzetekre alkalmazható. Segít a konkrét problémák megoldásának keresésében, támogatja a vállalkozás stratégiai tervezést, és serkenti a képzeletet, amikor a vállalkozási vezetők szükségét érzik a változásnak.
(4) Az ADAPTION érettségi modell különböző vizsgálati tárgyakra alkalmazható. Ezért a különböző operatív termelési területekhez és a teljes termeléshez egyaránt használható. A vállalkozásközi értéklánc áttekintése is integrált. Az ADAPTION érettségi modell nem alkalmas az olyan, nem termeléssel kapcsolatos funkcionális területekhez, mint a tervezés, a marketing vagy a humán erőforrás. A termelésre való összpontosítás célja a szükséges mélységű fókusz biztosítása, és így a túlságosan triviális eredmények elkerülése.
(5) Az ADAPTION érettségi modell változtatható/adaptálható, és nem törekszik a teljességre. Inkább az a fontos, hogy – a vizsgálati területtől függően – a felesleges kritériumok elhagyhatók, vagy a kritériumok önállóan hozzáadhatók legyenek: Az ADAPTION érettségi modell folyamatos változással fejlődik.
(6) Összességében az ADAPTION érettségi modell célja, hogy beszélgetést indítson a vállalkozáson belül. Célja, hogy ösztönözze a megoldások különböző, nem csak technikai megközelítéseinek mérlegelését, és megakadályozza, hogy az ipar 4.0 eufória áldozatává váljon, ami kontraproduktív lehet: Egy probléma vagy egy új követelmény megoldására általában többféle megoldás létezik.
(7) Az ADAPTION érettségi modell nem határoz meg rögzített átállási utakat, hanem támogatja a vállalkozásokat az egyedi intézkedések levezetésében, valamint a kiberfizikai termelési rendszer felé vezető úton a saját fejlődési útjuk meghatározásában és kialakításában.
A Print Copy Kft. esetében az alábbi kritériumokat kívánjuk vizsgálni. Köszönjük, hogy válaszaival segíti munkánkat!
A szakképzésben sem lesz őszi szünet
Az aktuális tanév eredeti rendje változott, így a Baranya Megyei Szakképzési Centrum tagintézményeiben nem lesz őszi szünet.
Az őszi szünet a 2022/2023. tanévben nem adható ki, az oktatás órarend szerint lesz!
Fentiek értelmében az alábbi változásokat hozza a tanév tervezése:
A tanév rendjéről korábban kiadott rendelettől eltérően a 2022/2023. tanévben a téli szünet előtti utolsó tanítási nap 2022. december 21., a szünet utáni első tanítási nap 2023. január 9.
A változásokat, különös tekintettel az őszi és téli szünetet illetően, a duális képzés szervezésénél is figyelembe kell venni a következőképpen:
1. Önmagában az a tény, hogy az őszi szünet 3 nappal rövidebb lesz (november 2-4.), nem változtat azon, hogy az Mt. 123. § (1) bekezdése alapján a szabadságot az esedékességének évében kell kiadni.
A szabadság átvitele a következő évre jogszabály adta lehetőség (az Mt. 123. § (4) bekezdésben leírtak figyelembevételével), de a munkáltatót, azaz a duális képzőt erre semmi sem kötelezi.
2. 2022. november 2-4. közötti időszakkal kapcsolatban egyeztetni kell a szakképző iskolával, hiszen ezekre a napokra eredetileg oktatási nap nem volt tervezve:
a., Amennyiben a képzési program alapján eleve a duális képzőhelyre volt beosztva a szakmát tanuló, a szabadság kiadásának továbbra sincs akadálya.
b., Amennyiben a jogszabályváltozás miatt a szakképző intézmény mégis oktatási napot tervez erre az időszakra, ez a képzési program átalakítását teszi szükségessé. Amennyiben a módosított képzési program alapján oktatási napban egyeznek meg a szakképzésben érintett felek, szabadság nem adható ki, a szakmát tanulók az Szkr. 252/B. § a) pontja alapján mentesülnek a munkavégzési kötelezettség alól.
A b. pontban ismertetett esetben a duális képzőhely dönthet úgy is, hogy az így „beragadt” szabadságnapokat az Mt. idézett szakaszának figyelembevételével a 2023. január elején meghosszabbított téli szünetre átviszi és ekkor adja ki.
Felhívjuk a duális képzőhelyek figyelmét, hogy a szakképző intézménnyel való egyeztetés kiemelkedően fontos, főként azon duális partnernél, amely másik megye tagintézményéből is fogad tanulót.