Ide-süss! verseny döntősei – legjobb receptek a döntőben
Az ide-süss verseny második fordulójában három fogásból álló menüsort kellett összeállítania a versenyzőknek. A zsűri azokat az ételeket, desszerteket díjazta magasabb ponttal, ami elsősorban Dél-Dunántúli tájegység földjeiből származó zöldségből, gyümölcsből, fűszerekből álltak, a helyi folyók halaiból, vagy a tájegység erdeiből származó húsokból állítottak össze a versenyzők. Az ital kiválasztásakor se mehettek a régió határain túlra!
Az alábbi csapatok jutottak a döntőbe, melyet május 7-én rendezünk meg. A továbbjutó csapatok megkapták a részletes feladatleírást.
Csapatnév: | Iskola: | Menükártya pontszáma (max 10 pont) |
Barackok | Batthyány Kázmér Általános Iskola | 10 |
Háziasszonyok | Pécsi Testvérvárosok Terei Általános Iskola | 10 |
Konyhatündérek | Dél-Zselic Tinódi Lantos Sebestyén Általános Iskola | 10 |
Sütimesterek | ANK 1. Sz. Általános Iskola, Pécs | 10 |
Szilvásgombóc | Pécsi Bártfa Utcai Általános Iskola | 10 |
Álom séfek | PRK Csikesz Sándor Ált. Isk. Drávafok | 9 |
Rakott sütnikék | Pécsi Belvárosi általános iskola | 9 |
Almamellék | Almamellék-Somogyhárságyi Ált. Isk. | 8 |
Süti-müti | Pécsi Meszesi Általános Iskola | 8 |
Hal-Ászok | Hetvehelyi Általános Iskola | 8 |
Az alábbi csapatoknak köszönjük a beküldött pályamunkát!
Csapatnév: | Iskola: | Menükártya pontszáma |
Boszorkánykonyha | Szabadszentkirályi Ált Iskola (Szentlőrinci ÁltIsk Tagint.) | 7 |
Bàlygli | Pécsi Belvárosi általános iskola | 7 |
Szakácsok | Lippói Gárdonyi Géza Általános Iskola | 7 |
Gazdasszonyok | Olaszi Általános Iskola | 6 |
Sütimester | Koch Valéria Iskolaközpont | 6 |
Csicsreiborsók | Pécsi Bártfa Utcai Általános Iskola | 5 |
olasz ízek | Olaszi Általános Iskola | 5 |
Burgonyák | Szentlőrinci Általános Iskola | 4 |
Sombereki kukták | Somberek Ált Iskola | 4 |
Szakácsmesterek | Versendi Általános Iskola | 4 |
Süss fel nap! | Mágocsi Általános Iskola | 3 |
Ízörzők | Abaligeti Ált. isk. (Pécs Bánki Donát Utcai Ált. Isk.) | 3 |
Rakacsinta | Abaligeti Ált. isk. (Pécs Bánki Donát Utcai Ált. Isk.) | 3 |
Miniséfek | Pécsi Belvárosi általános iskola | 2 |
Csipet Csapat | Kitaibel Pál Általános Iskola | 2 |
Rumos menyétek | Ciszterci Nevelési Központ | 2 |
Sütifalók | Szentlőrinci Általános Iskola | 2 |
Dencsázai kukták | Dencsháza-Hobol Általános Iskola | 1 |
spagetti lábak | Bicsérdi Ált Isk Szentlőrinci Isk Tagint. | 1 |
Fogaskerekes körhinta a Gép-ésszel verseny II. fordulójában
A Gép-ésszel verseny résztvevőinek fogaskerék áttétes körhintát kellett építenie a második fordulóban. A bíráló bizottság nem csak a működés és a műszaki kivitelezés pontosságát, hanem a az esztétikus külalakot és a kreativitást is pontozta.
Herbert Gábor a Pécs Pécs-Baranyai Gazdaságfejlesztő Nkft ügyvezetője, a Pécsi Kereskedelmi Központ műszaki vezetője és Ott Dániel a BVSZC Angster József Szakképző Iskola szakmai igazgató-helyettese választotta ki azt a 10 csapatot akik a döntőbe jutottak.
A döntőbe jutó csapatok:
Csapatnév: | Iskola: | körhinta súlyozott pontszáma (max 33,75) | körhinta pontszáma (max 27) |
Agyafúrtak | Pécsi Testvérvárosok Terei Általános Iskola | 32,5 | 26 |
Agygépek | Boldog Gizella Katolikus Általános Iskola és Óvoda | 25 | 25 |
Ajtótartók | PTE 1.sz. Gyakorló Általános Iskola | 27 | 27 |
Good Vibes Sanctuary | Szentlőrinci Általános Iskola | 26 | 26 |
Hrsz gépészei | Egyházasharaszti Körzeti Általános Iskola | 26,25 | 21 |
machine-isták | CNK Pécs | 20 | 20 |
Mérnökök | PTE 1.sz. Gyakorló Általános Iskola | 20 | 20 |
Robotok | Kanizsai Dorottya Általános Iskola | 20 | 20 |
Trójai csillámpónik | Kanizsai Dorottya Általános Iskola | 25 | 25 |
Gépágyú | Magyarmecskei Általános Iskola | 24 | 24 |
A döntő részleteiről értesítést kaptak a csapatok.
Szakmaismereti versenyek 2024 – 6 ágazat 609 résztvevő
Idén már 6 ágazatban 609 gyerek 203 csapatban nevezett be a kamarai szakmaismereti versenyeinkre.
Az első forduló február első napján kezdődött és továbbra is szakmaismereti kérdőívet kellett kitölteniük a versenyzőknek az online térben. Az összetett, színes, játékos fejtörőket tartalmazó a kérdőívet 609 gyerek töltötte ki szinte hibátlanul, így a második fordulóban nagyon sok csapat továbbjutott. A kérdésekkel arra ösztönöztük a gyerekeket, hogy kutassanak az interneten, sőt egy-egy kérdés megválaszolásához biztosan kellett nagyobb testvér, szülő, szaktanár segítségét is kérni.
A második fordulóban pályamunkát kell készíteniük a gyermekeknek iskolai/otthoni körülmények között. A Gép-ésszel versenyen fogaskerék meghajtású körhintát, az Épít-ésszel versenyen kis házikót, építményt, a Villany-Ász versenyen napelemes helikoptert kell összeszerelniük, az Autómánia verseny pályamunkája pedig egy pneumatikus targonca.
A feladat megoldásához a csapattagoknak fúrni, fűrészelni, csavarni, ragasztani, vágni, mérni, számolni kell, közben megismerkednek az elektronika, a gépészet működésének elveivel, az építőiparban. A zsűri az értékeléskor a pályamunkák, építmények precizitását, a szakmaiságát, és az összeállítás esztétikus megjelenését egyaránt vizsgálni fogja
Az Ide-süss! vendéglátás versenyünkön Baranya vármegye gasztronómiájában kell elmélyedniük a versenyzőknek és egy menüsort kell összeállítani..
Idén is hoztunk egy újdonságot! A turisztikai versenyünknek Turizmustra neved adtuk. A második fordulóban egy kétnapos baranyai programot kell megtervezniük a csapatoknak. Nagyon várjuk a megoldásokat, egy kis kiadványt tervezünk belőle összeállítani, hogy minél többen kedvet kapjanak a megyénkbe ellátogatni.
Nagyon izgatottan várjuk a pályamunkákat!
Szakmaismereti versenyek – munkaerő utánpótlás első lépése
14 éve hoztuk létre az első szakmaismereti versenyt, ami már akkor is nagy újdonságnak számított és ebben a formában azóta sincs hasonló verseny az országban. Láttuk, hogy az általános iskolások körében sikeres a program, szeretik a gyerekek, a pedagógusok és rövid időn belül a középiskolai beiskolázási számokon is megmutatkozott az eredménye. Felbátorodtunk a sikereken és más ágazatok felé is fordultunk. 10 évvel később, 2024-ben már 6 ágazatban: gépipar, elektronika-elektrotechnika, járműgyártás, építőipar, vendéglátás és turizmus ágazatban hirdetjük meg a versenyeket. A résztvevők száma meghaladta évenként a 600 főt, több, mint 200 csapatot kell egyszerre támogatni, motiválni, irányítani, segíteni.
A versenyek célja az ágazatok, a szakterületek megismertetése a pályaválasztás előtt álló diákokkal. A versenyek egyedülálló különlegessége abban van, hogy játszva tapasztal a gyerek. Nem elméleti tudást kérünk és várunk, hanem arra vagyunk kíváncsiak mennyire képes a gyerek a gyakorlati feladatban boldogulni. Alapanyagokhoz jut, meg kell fognia, el kell hajlítania, fel kell darabolnia. Közben mérnie, átszámolnia kell, át kell látnia az ok-okozati összefüggéseket. Ezeknek a versenyeknek a középpontjában a személyes tapasztalás, a gyakorlati, interaktív feladatok, az alapanyagok megismerése és a saját kompetenciák feltérképezése áll. Sok tényezőnek kell egyszerre működnie, hogy egy ilyen nagyságrendű és komplex program hatékonyan és zökkenőmentesen meg tudjon valósulni.
Az egyik (és állítjuk, hogy a legfontosabb) tényező a cég, a vállalkozás,
- aki szakmai tapasztalatával, tudásával a háttérből irányítja a versenyt,
- aki tudja, hogy ezek a gyerekek legkorábban 7 év múlva jelennek meg a munkaerőpiacon,
- aki vállalja azt a küldetést, hogy egy olyan gyerekkel ismertesse meg az adott ágazatot, és az abban lévő szakmákat (legyen az közép, vagy felsőfokú), aki az internet és a digitalizált világba született bele (és 8 másodpercig képes egy dologra figyelni)
- aki megérti, hogy hosszú idő múlva megtérülő üzleti érdeke aktívan részt venni a pályaorientációban
14 éve már, hogy egyfajta hálózatba szervezzük a pályaorientációért tenni akaró vállalkozásokat. Nagyon széles a pályaorientációs munkánk, csatlakozzon be a szakmaismereti versenybe mint:
- pályamunkákat szakmailag elbíráló zsűritag,
- döntőben a saját cégprofilját játékosan bemutató vállalkozás
- a díjazott versenyzőknek ajándékot felajánló cég