Javaslat a fuvarozás körében megjelenő körbe-tartozás kezelésére

A gazdaságban a működését illetően kritikus időszak következik, mely több, normális viszonyok között is jelentkező, de ebben a környezetben még jobban felerősödő jelenségeket eredményez. Ilyen a körbe-tartozás újbóli megjelenése, amely beláthatatlan hatással lehet a fuvarozásra is. A megbízó és a megbízott közötti bizalmi viszony megingása és később elvesztése súlyos következményekkel járhat mindkét fél számára.

A körbe-tartozás súlyos következménye, hogy azon vállalkozók, vállalkozások részére, amelyek küzdenek a túlélésért és tovább tudnák vinni a gazdaságot a válság után, nem jut elég támogatás vagy a kintlévőségeik miatt lesznek kénytelenek felszámolni vállalkozásukat. Amennyiben egy vállalkozás kintlévőségeink 20%-a nem folyik be, a tevékenység megszüntetése anyagilag kedvezőbb a számára, azonban éppen ennek elkerülése a cél.

A körbe-tartozás kezelésére az alábbi javaslatok érkeztek:

  • átgondolandó, hogy az állami-uniós támogatásokat, mentőcsomagokat, új hiteleket stb. csak azon vállalkozások vehessenek igénybe, amelyek amellett, hogy köztartozás mentesek, partnereik felé számláikat határidőre kifizetik (lesznek olyan cégek, amelyek a saját hibájukon kívüli okokból adódóan nem tudnak fizetni, de lesznek olyanok is, akik fizetőképesek, mégsem fizetnek, az ő esetükben nem indokolt támogatás biztosítása);
  • olyan garanciák kidolgozása és életbe léptetése, melyek segítségével a szolgáltatási díjak kifizetése biztonságosabbá vélik;
  • a mentőcsomagok célja a gazdasági válság túlélése és ezt követően a gazdaság beindításának segítése, ezért a nyerészkedésre való lehetőséget, az ilyen irányú törekvéseket csírájában kell elfojtani.

 

A jelenlegi helyzetben a fuvarozási szektorban az kockáztatja a legtöbbet, aki dolgozik. Ennek a kockázatnak a csökkentése a gazdaság működése, újraindítása érdekében elengedhetetlen fontos.

Fizetési moratórium a Széchenyi Kártya Programban

A 47/2020. (III. 18.) számú Kormányrendeletben a Kormány azonnali intézkedéseket hozott, mely érinti a Széchenyi Kártya Programban részt vevő vállalkozásokat is.

A rendelet alapján a 2020. március 18. napján 24 órakor fennálló, azaz ezen időpontig nem lejárt kölcsön-, illetve hitelszerződések vonatkozásában az adós a szerződésből eredő tőke-, kamat-, illetve díjfizetési kötelezettsége teljesítésére fizetési haladékot kap. A fizetési moratórium 2020. december 31-éig tart.

A Kormányrendelet a Széchenyi Kártya Program keretében megkötött valamennyi hitelszerződésre vonatkozik, azaz

  • az élő, 2020. december 31-ig lejáró hitelszerződések 2020. 12. 31-ig meghosszabbodnak és
  • valamennyi élő hitelszerződés vonatkozásában a 2020. december 31-ig esedékessé váló tőke-, kamat-, illetve díjfizetési kötelezettségek teljesítésre az adós 2020. december 31-ig fizetési moratóriumot kap.

Az érdeklődő ügyfelek hitelszerződésükkel kapcsolatos konkrét kérdésekre az adott vállalkozást finanszírozó hitelintézet tud részletes tájékoztatást adni.

Koronavírus miatti áruforgalomra vonatkozó korlátozások – Franciaország

A francia illetőségű Európa- és Külügyminisztérium (Ministère de l’Europe et des Affaires Etrangères – MEAE) 2020. március 20-án arról tájékoztatta Magyarország Párizsi Nagykövetségét, hogy a járványügyi helyzet miatt hozott intézkedések következtében március 19-től – határozatlan ideig – a kereskedelmi és vámügyi dokumentumok hitelesítése terén csökkentett szolgáltatást biztosítanak.

Bővebben…

Az Európai Bizottság elfogadta az ideiglenes állami támogatási keretet

Az Európai Bizottság elfogadott egy ideiglenes keretszabályozást tartalmazó közleményt, amely lehetővé teszi a tagállamok számára, hogy az állami támogatási szabályokban előírt teljes rugalmasságot felhasználják a gazdaság támogatására a COVID-19 terjedésével kapcsolatosan.

Bővebben…