Fiatal munkavállaló munkaidő korlátozása
2023. január 1-jétől több ponton is módosult a munkatörvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény, azaz az Mt. Az új rendelkezések egy része hatással van a szakképzési munkaszerződésekre is. Ilyen, a fiatal munkavállalókra vonatkozó rendelkezések kibővülése egy alcsoportra vonatkozó külön szabályokkal.
Szakképzettek munkaerőpiaci helyzete kutatás idei eredményei
Az MKIK GVI 2009 óta minden évben kérdőíves felméréssel vizsgálja a szakképzett pályakezdők munkaerőpiaci helyzetét. Míg a korábbi években ezen kutatások a tanulók szemszögéből vizsgálták a pályakezdők rövid távú munkaerőpiaci alkalmazkodását, 2022-ben a „Szakképzettek a munkaerőpiacon” kutatás célja a vállalkozások véleményének felmérése volt, a vizsgálat a pályakezdők mellett kiterjedt minden szakképzett munkavállalóra. A kutatás során szakképzett munkavállalók alatt olyan személyeket értettek, akik valamilyen szakmában bizonyítvánnyal rendelkeznek érettségivel vagy érettségi nélkül.
„Az oktatás hatékonyságának növelése a szakképzésben” – szakmai konferencia
A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara szakmai konferenciát szervez. A rendezvény célja, hogy a duális képzőhelyek és az iskolák információkat kapjanak a szakképzésben történő módszertani változásokról, valamint a duális képzőhelyi és iskolai oktatók megismerkedjenek a munkájuk során hasznosítható tanulást/tanítást elősegítő elemekkel.
Konferencia időpontja: 2022. november 29. kedd (10:00-15:00)
Konferencia helyszíne: Larus Rendezvényközpont (1124 Budapest, Csörsz utca 18/b)
A program ingyenes, de regisztrációhoz kötött.
Regisztráció
A szakképzésben sem lesz őszi szünet
Az aktuális tanév eredeti rendje változott, így a Baranya Megyei Szakképzési Centrum tagintézményeiben nem lesz őszi szünet.
Az őszi szünet a 2022/2023. tanévben nem adható ki, az oktatás órarend szerint lesz!
Fentiek értelmében az alábbi változásokat hozza a tanév tervezése:
A tanév rendjéről korábban kiadott rendelettől eltérően a 2022/2023. tanévben a téli szünet előtti utolsó tanítási nap 2022. december 21., a szünet utáni első tanítási nap 2023. január 9.
A változásokat, különös tekintettel az őszi és téli szünetet illetően, a duális képzés szervezésénél is figyelembe kell venni a következőképpen:
1. Önmagában az a tény, hogy az őszi szünet 3 nappal rövidebb lesz (november 2-4.), nem változtat azon, hogy az Mt. 123. § (1) bekezdése alapján a szabadságot az esedékességének évében kell kiadni.
A szabadság átvitele a következő évre jogszabály adta lehetőség (az Mt. 123. § (4) bekezdésben leírtak figyelembevételével), de a munkáltatót, azaz a duális képzőt erre semmi sem kötelezi.
2. 2022. november 2-4. közötti időszakkal kapcsolatban egyeztetni kell a szakképző iskolával, hiszen ezekre a napokra eredetileg oktatási nap nem volt tervezve:
a., Amennyiben a képzési program alapján eleve a duális képzőhelyre volt beosztva a szakmát tanuló, a szabadság kiadásának továbbra sincs akadálya.
b., Amennyiben a jogszabályváltozás miatt a szakképző intézmény mégis oktatási napot tervez erre az időszakra, ez a képzési program átalakítását teszi szükségessé. Amennyiben a módosított képzési program alapján oktatási napban egyeznek meg a szakképzésben érintett felek, szabadság nem adható ki, a szakmát tanulók az Szkr. 252/B. § a) pontja alapján mentesülnek a munkavégzési kötelezettség alól.
A b. pontban ismertetett esetben a duális képzőhely dönthet úgy is, hogy az így „beragadt” szabadságnapokat az Mt. idézett szakaszának figyelembevételével a 2023. január elején meghosszabbított téli szünetre átviszi és ekkor adja ki.
Felhívjuk a duális képzőhelyek figyelmét, hogy a szakképző intézménnyel való egyeztetés kiemelkedően fontos, főként azon duális partnernél, amely másik megye tagintézményéből is fogad tanulót.
A digitális ellátási láncok emberi tényezője – BE-DIGITAL
A 2022. júliusában indult “Alliance for Fostering Business and Education Innovation through Digital Supply Chains – BE-Digital” című Erasmus+ projekt célja az ellátási láncok digitális igények és lehetőségek azonosítása, hogy együttműködve az oktatási és vállalati szervezetekkel olyan innovatív felsőoktatási és szakképzési programok kerüljenek kidolgozásra, melyek biztosítják a munkaerőpiacon szükséges digitális kompetenciák és készségek elsajátítását a hallgatók számára.