Digitalizációs és MI-érettség – új módszertan segítheti a baranyai vállalkozásokat

Bár az MI-megoldások egyre nagyobb jelentőséget kapnak, sok európai vállalat, különösen a kis- és középvállalkozások, még mindig a felhasználásuk kezdeténél tartanak, hiszen komoly kihívást jelenthet beilleszteni a céges struktúrákba az MI-megoldásokat. Többek között ezt a folyamatot is támogatja a Digital Coach Intelligence elnevezésű EU-s projekt, melynek a Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara is partnere.

A projekt három területre összpontosít:

  • Olyan eszköz kifejlesztése, amellyel mérhető a vállalatok mesterséges intelligencia érettségi szintje. A „Digital Coach” projektben már sikeresen alkalmazott ADAPTION érettségi modellt fejlesztik tovább most a partnerek. Ez az MI érettségi modell a feldolgozóipar mellett már a szolgáltatószektor felmérésére is alkalmas lesz. A projekt célja az AI-megoldások adott szervezeti környezetbe történő professzionális beágyazásához szükséges reflexiós készségek fejlesztése és kiépítése.
  •  A tanuló- és kutatógyári megközelítés továbbfejlesztése. A tanulmányok azt mutatják, hogy egész Európában gondot okoz a szakképzett munkaerő hiánya. Ennek ellensúlyozására a cél a szakképzés vonzóbbá tétele. A tanuló gyárak különleges szerepet játszanak a vállalati képzés ökoszisztémájában. A cél az egyéni tanulási utak és az MI-alapú megoldások megvalósítására ajánlások kidolgozása a szervezeti tagok készséghiányainak leküzdése érdekében.
  •  A digitális edző (DC) feladatkör továbbfejlesztése. A mesterséges intelligencia megoldások bevezetésének előmozdításával, különösen a kkv szektorban, a DC feladatköre megváltozik. A DC mint a folyamatok és a személyre szabott tanulási utak előmozdítója kell, hogy legyen.

A 2027 májusáig futó projekt keretében a következő feladatokat vállalták a partnerek:

  • A vállalkozások mesterséges intelligencia érettségi szintjének mérésére szolgáló eszköz kifejlesztése.
  • Az ADAPTION érettségi modell továbbfejlesztése.
  • Az MI-alapú megoldások kihívásainak rögzítése nemcsak az ipari termelés területén, hanem a szolgáltató szektorban is.
  • A tanuló- és kutatóüzem koncepciójának továbbfejlesztése.
  • Az MI-alapú tanulási és segítségnyújtási rendszerek felhasználása.
  • Szimulációorientált koncepciók alkalmazása.
  • A digitális edző (DC) szerepének továbbfejlesztése.

A projekt neve: Digital Coach Intelligence
Finanszírozás: az Európai Bizottság 100% -os támogatás
Program: Erasmus+
Időtartam: 2024. december 1. – 2027. május 31.
Partnerországok: Bulgária, Görögország, Franciaország, Németország, Magyarország