Autóteszt – Renault Grand Scenic Blue dCi 120– Tímár Krisztián

A grafikával, nyomtatással, dekorációval és ajándéktárgyak készítésével foglalkozó Dovida Kft. ügyvezető tulajdonosa három gyermekes családapa, ezért egy vérbeli családi autót, a Nyitrai Autóház Renault Grand Scenic tesztautóját próbálta ki, amely nagycsaládos támogatással is elérhető.

Szerintem ez a legszebb az 5+2 üléses autók között. A Renault formatervezői elég bátrak voltak ahhoz, hogy megszokott hasábformát feladva egyedi karosszériát rajzoljanak. A fényezés is különleges, és itt nem csak a fekete tetőre gondolok. Egész nap azt hittem, hogy egyszerű fehér a Scenic, majd este, amikor kigyulladtak az utcai fények, akkor vettem észre, hogy gyöngyházfényben csillog az autó. A meghatározó formai elem a hatalmas kerék, a 20 collos abroncsok miatt még évekkel a bemutató után is olyan az autó, mintha egy kiállítási tanulmányautó lenne. A karosszéria vonalai merészek, a szélvédőben folytatódó motorháztető is egyedi stíluselem.

Bent is más a Scenic, mint az az egyterű amit ön is használ?

Az én autóm talán a leginkább szögletes a kategóriában, így a különbség hatalmas. Először attól tartottam, hogy a dupla első oszlop zavaró lesz, de hamar megszoktam. Hátrafelé viszont korlátozott a kilátás a kicsi hátsó ablak és a vastag utolsó oszlop miatt, de ezen segít a parkolóradar, aminek elöl is vannak érzékelői. A műszerfal szinte puritán, de a hangulatfényekkel és a Multi-Sense rendszerrel mégis rengeteg arca van. Tetszett a bőrt imitáló borítás a látványos varrásokkal, és az üléseken is szépek a bőrbetétek. Praktikus, hogy a vezetőülés ülőlapjának hossza állítható.

Az elektronikus segédeszközök közül mit használt szívesen?

Amikor beülök az autóba első dolog, hogy a telefonommal kapcsolódok a fedélzeti rendszerhez. Itt ez nagyon flottul működött, elsőre is hamar felépült a kapcsolat. A telefontükrözési funkció is magától értetődő volt, ez is nagyon hasznos szolgáltatás. Korábban a Renaultnál láttam először a kártyás kulcsot, így nem lepődtem meg, hogy ez a rendszer is hibátlan volt. Ahogy közel értem az autóhoz nyíltak az ajtók, és gombnyomásra már indult is a motor. Nagyon kényelmes megoldás, a működésén pedig látszik, hogy mekkora tapasztalata van ezen a területen a Renultnak. Szerettem még a táblafelismerő rendszert is. Ennek első hallásra lehet, hogy nincs sok értelme, hiszen látjuk a táblákat, ám ha mégsem vesszük észre, vagy elfelejtjük, elég egy pillantás a múszercsoportra, és máris tudjuk milyen korlátozás hatálya alatt autózunk. Nem vezetői segédeszköz a kesztyűtartó, de mindenképp szót érdemel, mert a megszokottól eltérően itt egy fiókot kapunk. Ennek óriási előnye, hogy hatalmas, és könnyen átlátható, viszont arra figyelni kell, hogy épp oda nyílik, ahol az utas térde van.

A Scenic mindig is a térről szólt, a Grand Scenic pedig további két pótülést ad. Ezek mennyire használhatók?

A harmadik üléssor ebben a kategóriában csak szükségmegoldás, ám amikor szükség van rá, akkor nagyon praktikus. Nyilván hosszabb útra nem alkalmas, ráadásul a csomagtér is alaposan lecsökken, ha mind a hét ülést használjuk. Viszont rövidebb utakon, akár egy edzés után a csapattársak hazaszállításakor kincset ér a hátsó sor. Ezt tapasztalatból mondom, mert a gyermekeim sportolnak, és sokszor használjuk ilyen feladatokra a családi hétülésest. Meglepett, hogy a második sorban a három különálló ülés helyett a szokásos egyharmad kétharmad arányban osztott üléseket találtam. Öt üléssel használva az autót a második sort teljesen hátra lehet csúsztatni, és ilyenkor itt is bőséges a hely. Nagyon látványos az ülések mozgatása. A raktérből egyetlen gombnyomással átrendezhető az utastér, ekkor szinte bábszínházi élményt ad az autó, ahogy sorra behúzza a fejtámlákat és ledönti az üléstámlákat. Nagyon fontos, hogy ebben az esetben a raktér is sík lesz, és bár apróságnak tűnik, de szintén fontos, hogy a kalaptartónak is van helye a raktér alatt.

A praktikum nemcsak egy családi autónál fontos, hanem egy vállalkozás életében is nagy könnyebbség, ha napközben munkaautó lehet a családi egyterű.

A Scenic erre a célra is tökéletes. A sík padlójúvá alakítható hátsó rész egy a miénkhez hasonló nyomdaipari vállalkozás számára ideális, kényelmesen beférnek a kész anyagok, vagy akár az ajándéktárgyas kartondobozokból is szép mennyiséget képes elnyelni az autó. A megjelenés is előny ebben az esetben, mert a kocsi annyira szép, hogy egy ízléses dekorral még reklámfelületként is megállja a helyét.

A jóval több, mint másfél tonnás önsúlyhoz nem kevés a 120 lóerős motor?

Mivel dízel, ezért az adatok elég csalókák. A gyorsulási adat láttán én sem vártam túl sokat, de a tesztúton nagyon kellemesen csalódtam. Finoman, kulturáltan működik, és az ereje is elegendő ahhoz, amit ebben a kategóriában elvárhatunk. Én általában nyugodtan, megfontoltan, takarékosan vezetek, és ehhez a stílushoz ideális ez a motor. Láttam, hogy van belőle két erősebb változat is, de szerintem az igények nagy részét ez az erőforrás is tökéletesen kilégíti.

Manapság a közhangulat inkább dízelellenes, a Renault mégis egy új motort fejlesztett. Egy laikus számára ez érthetetlen lépésnek tűnhet.

Vannak olyan felhasználási területek, amire még mindig egy dízel a legjobb megoldás. Például egy sokszáz kilométeres kiránduláshoz, amit mi például rendszeresen megteszünk a gyerekek sportversenyei miatt, ideális ez a motor. De annak sincs jobb opciója, aki a munkája miatt több tízezer kilométert autózik évente. Egy dízel még mindig sokkal kevesebbet fogyaszt, mint egy benzines, és ez nem csak az üzemanyagköltségek miatt fontos, hanem ezzel együtt jár az is, hogy a károsanyagkibocsátás is jóval kevesebb. Ráadásul a hosszú utakon, az autópályákon, amit mi is preferálunk, ideális üzemállapotban dolgozik a motor, ami az élettartam szempontjából is kedvező.

A futóművön érezhető a hatalmas kerekek hatása?

A kisebb kátyúkon szépen átgördül az autó, de általában épp olyan, mint amit egy francia autótól várunk: inkább puhábbra, komfortosra hangolták. A Multi-Sense rendszer hatása ezen a téren is érezhető, mert az üzemmódok közt váltogatva nem csak a belső megjelenés és a motorteljesítmény, hanem a menettulajdonságok is változnak.

A vételár mennyire arányos a szolgáltatásokkal?

Ha az árlistát nézzük, akkor az autó nem olcsó. A nagycsaládos támogatás azonban rögtön megváltoztatja a képet, hiszen kis túlzással egy jól felszerelt Clio áráért megkapható a Grand Scenic.

T.R.

 

A tesztautó adatai:

Lökettérfogat:                                              1749 cm3

Maximális teljesítmény:                               120 LE 3500/min

Maximális nyomaték:                                  300 Nm 1750/min

Saját tömeg:                                                 1753 kg

Gyorsulás 0-100 km/h:                                14.5 mp

Maximális sebesség:                                     193 km/h

Átlagfogyasztás (gyári adat):                      5.5 l

Alapár (TCe 160 FAP):                               749 000 Ft

 

A fontosabb alapfelszerelések: ABS + ESP, 6 légzsák, kétzónás automata klímaberendezés, keréknyomás ellenőrző rendszer, tempomat, aktív vészfékező rendszer, sebességkorlátozó táblákat felismerő rendszer, fedélzeti számítógép, bőrkormány, emelkedőn elindulást segítő rendszer, elektromos kézifék, sávelhagyás figyelő, automata Renault kártya