Szabó Gábor – Ford Puma 1.0l EcoBoost mHEV

Az egyedi bútorok gyártásával és belsőépítészettel foglalkozó siklósi Szabó Bútor Kft. ügyvezető tulajdonosa az FX Autóház Kft. új Ford Puma modelljének hibrid változatát próbálta ki. A teszt elején az autóval ismerkedés a szokottnál rövidebb volt, mert Szabó Gábor jól ismeri a Fordokat.

Most egy S-Maxszal járok, és ez már a sokadik Fordom, a feleségem is Fordot használ, egy Focust, és a baráti, ismerősi körben is több Ford tulajdonos van. Korábban francia kocsijaim is voltak, de a Fordban megtaláltam mindazt, amire szükségem van, egy autóban. A Puma már az első pillanatban rokonszenves volt, és a tesztút végén is úgy szálltam ki belőle, hogy  nem kellett csalódnom, sőt nagyon kellemes meglepetések értek.

Mik ezek a fordos erények, amelyek miatt a márka mellett döntött?

A megbízhatóság volt az egyik, gyakorlatilag csak a kopó alkatrészeket, folyadékokat kellett eddig cserélnem. Rendszeresen márkaszervizbe járok, és ez kifizetődik. A másik fontos tulajdonság a vezethetőség. Ezen a téren a Ford közismerten az élvonalba tartozik, még az én nagy egyterűmet is jó vezetni, a Focus is élvezetes, és a Puma is nagyon agilis volt. Egy autónál a forma is fontos, és úgy gondolom, hogy a Ford ezen a téren is jó úton jár. Elég csak ránézni erre az autóra. A nevéhez illően olyan, mint egy ugrásra kész nagymacska, ami ebben a kategóriában ritkaság. Az első traktus szélesebb, izmosabb, aztán kecses vonalakban folytatódik, majd hátul megint szélesebb, erőt sugárzó. Ügyes a tesztautó fekete tetőfényezése. A C oszlopon ízléses az átmenet, néhány más gyártónak ebbe már beletört a bicskája, de a Pumánál ügyesen kombinálták a hátsó légterelő és a két szín találkozását. Becsapósak a méretek is, a Puma jóval komolyabb autónak mutatja magát, mint a valós hossza.

Belül ez már nem is nevezhető trükknek, mert a tágas utastér már komoly ütőkártya. Az autó alig hosszabb, mint a Fiesta, mégis rengeteg hely van benne.

Valóban nagyon tágas a tér. Elöl remekül el lehet férni, abszolút nincs hiányérzetem az én jóval nagyobb autóm után sem. A csomagtér is óriási, és ezek után azt már nem is várná az ember, hogy hátul is van hely, de mégis el lehet férni a második sorban. A magas üléspozíció miatt a kilátás is jó, és egy bizonyos életkor felett már az is nagy erény, hogy a magasra helyezett ülésekbe könnyű a beszállás.

A csomagtartóban van még egy érdekesség, a Megaboxnak nevezett tároló.

Nagyon jó ötlet volt ez a hatalmas műanyag doboz a padló alatt. Ráadásul van benne még egy további okos ötlet is, mert azzal lesz igazán jól használható, hogy az aljára került egy dugó, ahol kifolyhat a belekerült folyadék, azaz gyerekjáték a tisztán tartása. Felette ott a két magasságban rögzíthető padló, valamint a kocsi méretéhez képest valóban nagyon nagy csomagtartó, így a Puma ideális családi autó lehet.

Az utastérbe is került egy családbarát megoldás, a lecipzározható üléshuzat.

Azt hiszem ez az a megoldás, amit mindenki gondolkodás nélkül elfogadna a saját autójába! Látva ezt, nem is tudom, hogy miért nem ilyen minden autó. Pofonegyszerű leszedni a borítást, bedobni a mosógépbe, és már tiszta is a kárpit. Szép a kárpitozás, az ajtókra pedig egészen érdekes szövet jutott. Okos dolog, hogy nagy felületet burkoltak vele, azt viszont csak a jövő mutatja meg, hogy az ajtó peremén mennyire bírja a strapát. Tetszik még a dekorbetét a műszerfalon, ez a fahatású anyag otthonos hangulatot sugároz.

Felszereltség tekintetében is van egy érdekes extra, a masszázsülés eddig csak a felső kategóriában volt kapható.

Ez is nagyon tetszett, egyrészt azért, mert a deréktámasz három helyen is állítható, így mindenkinek kényelmes, másrészt remek a masszázsfunkció. Egy fárasztó nap végén, vagy egy hosszabb úton nagyon jól esik egy masszázs az autóban. Ezt leszámítva is tetszett a Puma felszereltsége. Okosan válogatták az extrákat, csupa olyan kiegészítő került bele, ami valóban haszno. Én szeretem ezeket a kütyüket, a sávtartó, az adaptív tempomat, a vészfékasszisztens mind a biztonságot szolgálja, az pedig, hogy az arra alkalmas telefont a középső rekeszbe helyezve a Puma vezeték nélkül feltölti, kedves figyelmesség. Érdekes viszont, hogy a kézifék nem elektromos. Nekem annyira nem hiányzik, sőt jobban megbízok a hagyományos kézifék-karban.

Nézzük a lényeget, a hajtásláncot. 1000 köbcenti, három henger, 155 lóerő, hibridhajtás, az átlag magyar autóvásárló csak kapkodja a fejét!

Pedig nem kellene, mert mindebből a technikai parádéból csak annyit érzünk, hogy egy különösen harmonikus, kifinomult és izmos hajtáslánc került a Pumába. A hibrid-rendszer működését csak egy apró piktogram mutatja a műszerfalon. Gyorsításkor erős és nyomatékos az autó, motorfékezéskor pedig egy picit jobban lassul a megszokottnál. Az előnyök közé tartozik, hogy gyorsításkor az elektromotor plusz nyomatékot ad, de ennél talán még fontosabb, hogy a turbólyukat is eltünteti, így a kis benzines egészen felnőttesen viselkedik.  Az pedig már önmagában is megdöbbentő, hogy a Ford egy literből 155 lóerőt tud kifacsarni. Tetszik az is, hogy a hibrid segítséggel az általam eddig nem annyira kedvelt start-stop üzemmód is gyorsabb és simább, szinte észrevétlenül működik. A váltó szintén jól sikerült darab, pontos, és okosan elosztott fokozatokat kapott, a futómű pedig fordosan élvezetes, könnyű és szórakoztató a Puma vezetése.

Az árlista alapján 120.000 forint a hibridrendszer felára. Megér ennyit?

Az előnyök közt nem beszéltünk a fogyasztáscsökkentésről. A katalógus alapján ez 3-4 deciliter benzint jelent 100 kilométerenként. Ha a kalkuláció során csak ezt nézzük, már akkor is megéri, de a járulékos előnyöket is figyelembe véve mindenképp jó ajánlat a hibrid Puma. Egyébként is meggyőző volt a kocsi, nem is tudnék olyan területet mondani, ahol hiányosságai lennének, a méretéhez képest pedig kifejezetten kellemes meglepetés volt a tudása.

T.R.

 

A tesztautó adatai:

Lökettérfogat:                                              999 cm3

Maximális teljesítmény:                               155 LE 6000/min

Maximális nyomaték:                                   240 Nm 2500/min

Saját tömeg:                                                  1280 kg

Csomagtartóméret:                                      456 l

Maximális sebesség:                                     200 km/h

Gyorsulás 0-100 km/h:                                 9.0 s

Átlagfogyasztás:                                           5.5 – 5.7 l

Alapár (Titanium):                                       6.815.000 Ft

Akciós ár (1.0l EcoBoost (125LE) M6):     5.999.000.- Ft-tól

 

Fontosabb alapfelszerelések (Titanium): első- függöny- és oldallégzsákok, ABS + ESP + fékasszisztens, elektromos szervokormány, LED fényszórók, automatikus fényszóróvezérlés, elektromosan állítható, behajtható és fűthető tükrök, Bluetooth és USB csatlakozó, kormányról vezérelhető audioberendezés 8” érintőképernyővel, vezeték nélküli telefontöltő, klímaberendezés, masszázsfunkciós első ülések, Start-Stop rendszer, visszagurulásgátló, sávtartó automatika, sebességhatároló, tempomat, hátsó parkolóradar