Ebben a hónapban a Nyitrai Autóháztól ismét egy Renault Captur tesztautót kaptunk, de az előző modellhez képest gyökeresen más hajtáslánccal. Az E-TECH Plug-in Hybrid megnevezés egy 1.6 literes benzinmotor, valamint két villanymotor trióját, egy közel 10 kWh-ás akkumulátort és egy egyedülálló sebességváltó rendszert takar. A különleges Captur-t Pasztorek Zoltán faipari mérnök próbálta ki, aki Szentlászlón a több generációt átívelő egyedi nyílászárókat és bútorokat készítő asztalosipari vállalkozás tulajdonosa.
Még nem vezettem hibridet, csak utasként ültem ilyen autóban. Először tartottam tőle, hogy nagyon más lesz, mint amit megszoktam, az információ is soknak tűnt, ami először rám zúdult az LCD paneles műszerfalról és a központi kijelzőről, de azán ahogy múltak a kilométerek hamar letisztult minden. A mai autókról egyébként is azt gondolom, hogy olyanok, mint egy okostelefon. Meg kell ismerni őket, hozzá kell szokni a kezelésükhöz, és utána már minden magától értetődő.
Milyen autóval jár a hétköznapokon?
A saját autóm egy klasszikus alsó középkategóriás ötajtós, ami nem mai darab, de újkora óta a családunkban van. A motorja 1.6-os szívó benzines, ez épp jó kompromisszum, a takarékosság és a dinamizmus között, és azt hiszem, hogy épp az egyszerűsége folytán nem is tartogat komoly meglepetéseket a szervizben.
Meg is van az első párhuzam a Capturrel, mert a 21. századi hibrid hajtás mellé épp a jól bevált 1.6-os motort építette a Renault, természetesen a mai kibocsátási normákhozz igazítva.
Szerintem ez jó döntés volt, bár az is igaz, hogy gyakorlatilag bármilyen motort választhattak volna, mert alig hallani a hangját. Ugyanakkor úgy vélem, hogy egy klasszikusnak mondható szívómotor, viszonylag nagy hengerűrtartalommal, korlátozott teljesítménnyel, tehát nem a határon üzemeltetve, jó választás. Ebben a kombinációban érzem a tartósság ígéretét.
A hibrid hajtás is nagyon egyszerű elemekből épül fel, szinte nincs olyan alkatrész, ami elkophat, ráadásul a hajtás alkatrészeinek tömege alig több mint egy hagyományos sebességváltóé.
Ebből nem sokat érezni, de én is olvastam a rendszerről szóló cikkeket, és ott komoly szakírók is megdöbbenve írták, hogy a Renault akkor reformálta meg a hibrid hajtásláncot, amikor mindenki azt hitte, hogy már nem lehet újdonsággal előrukkolni. A Forma-1-es tapasztalataikat is felhasználták, és ilyen szempontból épp jól jött nekik, hogy a csapat egyre jobban szerepel az F1-ben. Szeretem a motorsportokat, követem is a Forma-1-et, így tudom, hogy a Renault mérnökei már számtalanszor bebizonyították, hogy kiemelkedő innovációra képesek, ezek a fejlesztések pedig utat találnak az utcai autókba is.
Vezetés közben milyen volt a Captur E-TECH Plug-in Hybrid?
Az első kilométereken olyan, mint egy elektromos autó. Néma csendben gurulni óriási élmény, a legalacsonyabb fokozatban levő szellőző ventilátor hangja és a gumik súrlódása volt a leghangosabb az autóban. Meglepően sokáig bírta az elektromos üzemmód, és utána zökkenőmenetesen indult be a benzinmotor. Mivel ez országúton történt, annál a tempónál már volt annyi menetzaj, hogy emiatt még az sem volt feltűnő, hogy megjelent a benzinmotor hangja is. A teljesítmény bőven elegendő, és a nagy nyomaték miatt jó vezetni. Először egy kicsit lustának tűnt, mintha lett volna némi késés gázadáskor, de amint sport üzemmódba váltottam, már a 160 lóerős teljesítményhez illően fürge lett az autó.
Mégis azt mondta, hogy a Captur Plug-In Hybrid akár nyugtatóként is beválna.
Nagyon érdekes, mert nem volt késztetésem arra, hogy gyorsan menjek. Nem zavartak a kamionok a hatos úton, nem akarta mielőbb megelőzni őket. Jól esett békésen utazni, élvezni a csendet. Szívesen járnék vele a mindennapokban, mert évente több mint 30.000 kilométert autózok, a vállalkozás ügyei mellett polgármesterként a település ügyes-bajos dolgaival is foglalkozom, és erre néha rövid egy nap, így sokszor magasabb fordulatszámon kell pörögnöm. A Captur arra csábít, hogy lassítsak egy kicsit, élvezzem a nyugalmat, rendezzem vezetés közben a gondolatokat.
A hibridségétől eltekintve, hogy tetszett az autó?
A forma nagyon szép, a szakmámból adódóan elidőztem a finom éleken és domborításokon. Az illesztések is precízek, ez megint csak szakmai ártalom, hogy alaposan megnéztem őket. Mi manufakturális módszerekkel, hasonló precizitással készítjük a fa nyílászárókat és bútorokat, és tudom, hogy milyen kifinomult gyártástechnológia kell hozzá, hogy ipari méretekben is ilyen illesztésekkel dolgozzanak. Az utastérben is jól éreztem magam, a belső tér igényes, finom anyagokkal, és szép megoldásokkal. Meglepő, hogy a méretéhez képes mennyire tágas a Captur, gyakorlatilag teljes értékű családi autóként is funkcionálhat. A felszereltségre sem lehet panasz, az összes modern kiegészítő megvan, és kezelni is könnyű őket.
Kinek ajánlható a Renault Captur Plug-in Hybrid?
Én úgy látom, hogy most a plug-in hibrid a leginkább használható környezetbarát alternatíva. A hétköznapokon a legtöbb esetben bőven elég egy napra az elektromos hatótáv, főként akkor, ha valaki a munkahelyén is tud tölteni. Ha pedig messze van a cél, akkor nincs hatótáv korlát, ha elfogy az akkumulátor kapacitása, az autó továbbra is hozza a hibridek takarékosságát, sőt arra is képes, hogy útközben feltöltse magát. Így megoldható az, hogy a városból elektromos módban autózzunk, országúton vagy autópályán feltöltsük az akkut, és mondjuk Budapestre érkezve ismét elektromos üzemben közlekedjünk. A fogyasztás ennek megfelelően benzinből nulla és 4-5 liter között mozoghat. Egy 160 lóerős autótól még utóbbi is kiemelkedően jó érték. Autóként pedig igazi svájci bicska a Captur, divatos, jó minőségű, és épp akkora, hogy belül kényelmes, de a városban is könnyedén mozog. Az egyetlen kompromisszumot a vételár jelenti, de ideális felhasználás esetén ezt a kezdeti befektetést hamar ledolgozhatja a minimális fogyasztásával.
T.R.
A tesztautó adatai:
Lökettérfogat: 1598 cm3
Maximális rendszerteljesítmény: 158 LE
Maximális nyomaték: 349 Nm
Saját tömeg: 1564 kg
Csomagtartó mérete: 379 l
Gyorsulás 0-100 km/h: 10.1 mp
Maximális sebesség: 173 km/h
Átlagfogyasztás (gyári adat): 1.4 l
Alapár: 10 749 000 Ft
A fontosabb alapfelszerelések: ABS + ESC, 8 légzsák, automata klímaberendezés, keréknyomás ellenőrző rendszer, tempomat, aktív vészfékező rendszer, emelkedőn elindulást segítő rendszer, sebességkorlátozó táblákat felismerő rendszer, fedélzeti számítógép, emelkedőn elindulást segítő rendszer, elektromos kézifék, sávelhagyás figyelő, tempomat, eső- és fényérzékelő, LED fényszórók, Renault Easy Connect, Renaul Multi-Sense, digitális műszeregység, csúsztatható hátsó üléssor