Autóteszt – Salamon Balázs – Ford Kuga 1.5 EcoBoost ST-Line

A prémium minőségű hordókat gyártó és több mint 40 országba exportáló szigetvári Trust Hungary Zrt. cégvezetője az FX Autóház Ford Kugáját próbálta ki.

Kedvelem ezt a kategóriát. Magam is SUV-vel járok, igaz az egy mérettel nagyobb, de úgy látom a Kuga is elég nagy ahhoz, hogy tágas családi autónak is beválik. Sőt városban még jól is jön, hogy befér egy átlagos parkolóhelyre. A forma nekem nagyon tetszik, főként az autó orra telitalálat. Markánsak a lámpák, és a jellegzetes hűtőmaszk is jól mutat. Az ST-Line csomag is jól áll az autónak, a spoilerek sportossá teszik.

Mi alapján választ autót?

Én használom az autóimat, sokat is megyek, évente körülbelül 35.000 kilométert, ezért talán törvényszerű is, hogy a választásnál a ráció az elsődleges, az emóció kicsit háttérbe szorul. Azt gondolom, hogy szerencsés az, aki úgy választhat autót, hogy az emóció kerülhet előtérbe. Ez persze nem azt jelenti, hogy nem szeretek autózni. A Pécs és Szigetvár közötti napi ingázások ideje általában hasznosan telik, reggelente átgondolom, hogy mi vár rám az adott napon, elkezdem az ügyeim intézését telefonon. Hazafelé már izgalmasabbak az útjaim, mert a Trust Hungary tulajdonosi köre az Egyesült Államokban él, az időeltolódás miatt ott akkor indul az élet, így a haza vezető út általában telefonálással, egyeztetésekkel telik.

Nem veszélyes a Szigetvár-Pécs útszakasz?

Nekem szerencsém van, mert amikor reggel megyek kifelé Pécsről, akkor hátulról süt a nap, és befelé jön a tömeg, délután pedig ismét hátulról süt a nap és a városból kifelé jön a nagyobb forgalom. De tény, hogy a megye egyik leginkább balesetveszélyes útszakasza ez, sajnos sokan ezen a 30 kilométeren akarják behozni a vélt, vagy valós időveszteségüket. Én elég nyugodtan vezetek, és türelmes vagyok, mert csak egy-két percet lehet nyerni ha siet az ember, de a kockázat sokszorosára nő. A Kugának ezen a téren is van előnyös tulajdonsága, a magas üléspozíció miatt jobban átlátni a forgalmat, így könnyebb reagálni egy veszélyes szituációra.

Amikor beült, először a térkínálatot térképezte fel.

Mivel magas vagyok, a legfontosabb, hogy legyen elég hely. A Kuga elöl nagyon kényelmes, vállmagasságban is elég széles, és a fej felett is bőven marad hely. A vezetőülés is jó, az anyaga is tetszik, szerintem praktikusabb a textil, vagy a bőr-textil kombináció, mint a bőrborítás. A harmadik sarkallatos pont a kormány. A Kugában ez is jól sikerült, vastag, jó a fogása, és van elég ellenállása is, így jobban érezhető mi történik a kerekekkel. De akár fogalmazhatok úgy is, hogy sportos az autó, természetesen a kategória adta kereteken belül értve. A próbaút ugyan nem volt hosszú, de úgy érzem, hogy egy több órás út után sem fáradtan száll ki a sofőr az autóból, ami szerintem nagyon fontos, főleg egy üzleti életben is használt autó esetén.

Hátul is kényelmes a Kuga?

Tér van bőven, a térdek és a fejek is elférnek és a beszállás is kényelmes. Itt már találtam egy gyengébb pontot, az ülőlap nekem túlságosan rövid és keskeny. Ezt ellenpontozza a hátsó támla, aminek tág határok közt állítható a dőlésszöge, ráadásul a hátsó ülések sínen is mozgathatóak.

Az extra felszerelések terén mi az, ami fontos önnek?

Nyilvánvalóan a legfontosabbak a biztonsági berendezések. A sávtartó, az ütközésre figyelmezető vagy akár a fáradságfigyelő asszisztens néha feleslegesnek tűnhet, de elég, ha csak egyszer jeleznek vagy avatkoznak be, amikor elkalandozik a figyelem, és ezzel életet is menthetnek. Jó, hogy a Kuga ütközésmegelőző rendszere nem csak az autókra, hanem a kerékpárosokra és a gyalogosokra is figyel. Tetszik az is, hogy az autó nagyon részletesen személyre szabható. Ez a kényelmi kiegészítőkre, a megjelenésre, és az asszisztensekre is kiterjed, így azt érezheti a tulajdonos, hogy az autó úgy működik, ahogy ő szeretné. A digitális műszerfal szép, a különféle üzemmódokban más grafikával jelenik meg, látszik, hogy alaposan átgondolták.

A motorkínálat nagyon változatos, de akár erőforrás kínálatról is beszélhetünk, mert van benzines, dízel, mild-hibrid, full-hibrid és plug-in hibrid Kuga is.

Nagyon jó, hogy ennyire széles a paletta. Ma sokan sokféleképpen vélekednek, hogy mi lehet a megfelelő hajtásmód, de az igazság talán most is valahol középúton van. Én úgy is megvizsgálnám a kérdést, hogy az autó teljes életciklusára vetítve nézném a jármű ökológiai lábnyomát. Beleértve az előállítást, az üzemanyagfelhasználást, a szervizelés során felhasznált anyagokat, és az életciklus végén az újrafelhasználhatóságot, ártalmatlanítást is. Azt hiszem, akkor választunk felelősen autót, ha a jellemző felhasználási módot figyelembe véve döntünk. Például egy városban használt autó esetén nyilván nem jó megoldás a dízelmotor, de a hosszútávú utakon még mindig az lehet a legjobb megoldás. A hibridek közt is vannak különbségek, nagyon szimpatikus, hogy a Ford három különféle elektromos hajtásláncot is kínál. Nyilván van olyan felhasználási mód, amire épp ez a másfél literes benzinmotor a leginkább megfelelő. A Kuga könnyű, ezért a 150 lóerő is szépen mozgatja. Én egy nagy dízellel járok, így az elején kicsit furcsa volt a benzines, de hamar megszoktam, ahogy a kéziváltót is.

A kormányzásnál már említette, hogy közvetlen, de összességében, hogy mozog a Kuga?

Vezetés közben könnyedebbnek, kisebbnek éreztem a valódi méreteinél, és ez pozitívum. Jó vezetni az autót. Próbáltam városban is, a mecseki szerpentineken is, és mindenhol nagyon jó benyomást keltett. Én sokszor megyek könnyebb terepre is, emiatt a plug-in hibridet is számításba venném, mert ott mind a négy kerék hajtott, de napközbeni töltéssel az ingázást is tisztán elektromosan meg tudnám vele oldani.

T.R.

 

A tesztautó adatai:

Lökettérfogat:                                                                      1497 cm3

Maximális teljesítmény:                                                       150 LE 6000/min

Maximális nyomaték:                                                           240 Nm 1400-4000/min

Csomagtér:                                                                           645 l

Maximális sebesség:                                                             203 km/h

Gyorsulás 0-100 km/h:                                                         8.6 s

Átlagfogyasztás:                                                                   5.7 l

Alapár (Titanium, Ford Credit finanszírozással):           7 999 000 Ft

 

A fontosabb alapfelszerelések (Titanium): ABS + ESP, visszagurulásgátló, első, oldal, függönylégzsákok, Start/Stop rendszer, vészfékasszisztens, tempomat, sávtartó és sávelhagyás figyelő, tolatóradar elöl-hátul, automata kétzónás klímaberendezés, érintőképernyős multimédia egység navigációval, kulcsnélküli ajtónyitás, esőérzékelős ablaktörlő, vezeték nélküli telefontöltő