Vajszló polgármestere a kategória slágerének számító Ford Transit Custom off road hangulatú kilenc személyes változatát próbálta ki, amit az FX Autóháztól kaptunk kipróbálásra. A Transit Custom sikerének egyik titka a forma, amit folyamatos fejlesztésekkel mindig sikerült frissen tartania a gyárnak. A tesztautó már az első percekben sikert aratott
A hűtőmaszk vagány lett ezzel a nagy Ford felirattal, van némi amerikás hangulata. A Rangereken is láttam hasonlót, és azokon is jól mutat. A lámpák nagyok és szépek, és még a ködlámpák is részletesen kidolgozott fészket kaptak. Oldalról is sportos a Transit, mert egy érdekesen emelkedő vonal húzódik a fényszóróktól a karosszéria végéig, és ez a sebesség érzetét sugallja. Az ablakok is szűkülnek hátrafelé, ráadásul ebben a szegmensben nem megszokott a könnyűfém felni, főleg nem feketében, így egészen sportos az oldalnézet is. Még hátul is ügyesen oldották a szögletes dobozformát, itt is szépek a lámpák, és a fekete műanyag elemek is jól bevált trükknek számítanak az autóiparban.
Az utastérben is elégedetten nézett körbe. Másra számított?
Több okból is meglepődtem. A bőrülések már az első pillanatban meghatározzák a hangulatot, nem túlzás azt mondani, hogy hívogató az utastér. A vezetőülés nagyon kényelmes, és az üléshelyzet is jó, személyautósan nyújtott lábbal ülünk, és a kormány is függőlegesebben van, mint amit a kisbuszoktól megszoktunk. A műszerfal barátságos, szép a grafika, jó a multifunkciós kormány, és a középső kijelző is éppen a megfelelő helyen van. Az utastérben meglepően sok a hely. A második sorban elképesztő a lábtér mérete, a harmadikban pedig akkora, amekkorát a második sorban vártam volna, tehát itt is nagyon kényelmesen elfér három utas. Nagyon tetszik, hogy hátul külön szabályozható a fűtés, és minden ülés fölött ott van a szabályozható levegőbeömlő.
Az utastér hátsó részében viszont van néhány szabadon maradt lemezfelület is, ezek nem zavaróak a bőrülések környezetében?
Én puritán ember vagyok, így ezek nem zavarnak. Talán a Trail kivitel szabadidős hangulatához még passzol is ez az egyszerűség. Nekem inkább az tűnt fel, hogy a tolóajtó felett is van lámpa, ami segíti a beszállást, és az is, hogy a hátsó sorban is nagy hangszórók vannak, így ott is jól szól a rádió. Ha fontos szempont a jobban burkolt utastér, arra azt hiszem a Tourneo kivitel a megoldás.
El is jutottunk a praktikumhoz. Ezen a téren segíthet a haszonjárműves örökség.
Itt látszik, hogy a Fordnak milyen komoly tapasztalata van a Transitokkal. Rögtön feltűnt, hogy elöl szinte mindenütt pohártartót találni. A műszerfalon, az ajtókban, a váltókar alatt is van belőlük. Ezek persze bármilyen funkciót betölthetnek, akár egy mobiltelefon is remekül elférhet bennük, mert az kizárt, hogy elöl a három utasnak is ennyi pohara, vagy üvege legyen, amennyi hely van. Okos megoldás, hogy a hatalmas ajtóburkolatot is kihasználták, és háromszintes tárolórendszert építettek ide. Érdekes a dupla utasülés, ami nyilván kényelmetlenebb, mintha szimpla lenne, de ha kilenc utas szállítása a cél, akkor ezzel kell rendelni az autót. Alatta praktikus a tárolórekesz, ami önmagában akkora, mint egy kisebb roadster csomagtartója. Ügyes az is, hogy a középső ülés háttámlájából egy kisebb asztalka hajtható le. Talán az egyetlen ergonómiai baki is ehhez kapcsolódik, a műszerfali usb csatlakozóba dugott eszköz útban lehet a középső utas térdének. Nagyon tetszett viszont a 220 voltos aljzat, és az, hogy a középső sor is kapott usb csatlakozókat. A központi képernyő is ügyes és gyors, egészen jól átlátható a menürendszer.
Ha Ford akkor jó vezethetőség, kérdés viszont, hogy egy 2 tonnás kisbusz mennyire lehet izgalmas?
Ezzel a motorral nagyon jól mozog a Transit, meglepően jól gyorsul, és menet közben is egészen rugalmas. Persze mi üresen próbáltuk, de nem hiszem, hogy kilenc személlyel sokkal lassabb lenne. Tetszett, hogy a pécsi belvárosban is jó volt vezetni, szinte nem is éreztem, hogy ennyire nagy autóval mozgok. Extra a váltó, jó helyen van és nagyon finoman kapcsolható. Beszédes az is, hogy sokkal gyorsabban hozzászoktam a Transithoz, mint a mostani autómhoz. Nagyon jók a külső tükrök, a különválasztott nagylátószögű alsó kis tükrökkel jól átlátható az autó környezete, és persze a tolatókamera nagy segítség a parkolásnál. Meglepett, hogy mennyire csendes az utastér, sem a motorhang, sem a szélzaj nem zavaró, itt is olyan érzésem volt, mintha egy átlagos személyautót vezetnék. A rugózás is kényelmes, nem rázott, nem nyöszörgött, érezhetően merev a karosszéria. Kulcskérdés még a fogyasztás, itt a gyári adat egészen kedvező, és menet közben is barátságos adatokat mutatott a fedélzeti komputer.
A Fordokat mennyire ismeri?
Két Fordom volt összesen, sok évvel ezelőtt két Ford Scorpio, a nagy 2.9-es benzinmotorral. Annyira szerettem őket, hogy még megvan mindkettő. Némi felújítás után remek youngtimer lesz belőlük. A Fordok után dízel autókra váltottam. Sokszor utaztam Hollandiába és erre egyértelműen a dízel volt a megfelelő választás. Most viszont megint egy benzines Suzukim van, mert ma már inkább Vajszlón belül közlekedek, a hosszabb utakat egy-egy színházlátogatás jelenti szerte az országban, erre a felhasználásra pedig ez a legjobb megoldás.
Viszont összkerékhajtású autóval jár, és a Transit részlegesen önzáró differenciálművére is azt mondta, hogy nagyon hasznos. Ennek mi az oka?
A téli útviszonyok és az esős, csúszós utak. Nem járok terepre, illetve ha elmegyek a Dráva partjára, arra célra van egy régebbi összkerékhajtású pickupom. A saját autómnál így az a fontos, hogy ha leesik egy nagyobb hó, akkor is tudjak mozogni. Ennél a Transitnál is az a nagy előny, hogy csúszós utakon sem kérdés a tapadás. Persze ezzel az emelt hasmagassággal akár egy lazább talajú úton is megállja a helyét, de én sajnálnám ezt a szép autót rosszabb utakra vinni.
Kinek lehet jó alternatíva a Transit Custom Trail?
Épp egy hasonló jármű beszerzésén gondolkodok. Szálláshelyet fejlesztünk, és a vendégeket szállítanánk vele különféle programokra, vagy akár egy villányi borozásra. A másik funkciója pedig az lehetne, hogy a vonattal érkező vendégekért elmenjünk az állomásra. A Transit erre ideális, mert nemcsak az utastere tágas, hanem az ülések mögé rengeteg csomag fér. A raktér méretén őszintén meglepődtem, nagyon jól leplezte az autó, hogy a harmadik sor mögött még ennyi hely van. A harmadik sor kiszerelésével pedig akár egy hatfős biciklitúra is bevállalható, mert hat üléssel hosszában beférnek a kerékpárok.
De szinte a végtelenségig sorolható mi mindenre jó ez a jármű. A Magyar Falu Program keretében beszerezhető falubusznak is remek választás, egy kisebb település számtalan célra felhasználhatja. Sportegyesületi felhasználásra is kiváló, de emellett egy vállalkozást is kiszolgálhat, vagy egy aktív életmódot folytató család számára családi autónak is optimális megoldás.
T.R.
A tesztautó adatai:
Lökettérfogat: 1996 cm3
Maximális teljesítmény: 185 LE 3500/min
Maximális nyomaték: 405 Nm 1750-2750/min
Átlagfogyasztás (WLTP): 7.4 l
Kedvezményes ár (Custom Kombi, FCE finanszírozással): 9.250.000.-
A Trail felszereltség részei: részlegesen önzáró, mechanikus differenciálmű (mLSD), fekete karosszéria védőelemek,’Raptor design’ matt fekete hűtőrács Ford felirattal
16 colos fekete könnyűfém keréktárcsák, Selerno bőr üléskárpit, fűthető szélvédő esőérzékelős ablaktörlővel, motorosan behajtható külső visszapillantó tükör, automatikus világítás szabályozás