A képzéssel, vállalkozásfejlesztéssel foglalkozó Humán Innovációs Csoport Nonprofit Kft tulajdonos ügyvezetője, és a LIFTprojekt szervezetfejlesztő márka, csapat alapítója a Citroen FX Pécs legújabb SUV modelljét, a Citroen C3 Aircross-t próbálta ki.
Nem volt még francia autóm, de a Citroen Cactus mindig is tetszett. Úgy látom, hogy az ott megalapozott formai irányt követi ez a modell is, úgy, hogy a most nagyon divatos magasabb, emelt karosszéria irányába mozdult el. Első pillantásra látszik, hogy miért lehet ennyire népszerű ez a karosszériaforma, a kompakt méretek mellett is tágas utasteret kínál.
A Citroen mindezt megfűszerezte egyfajta sajátos hangulattal is.
Az orr rész úgy modern, hogy egyben erőt is sugároz. Érdekes az egyedi fényszóró és helyzetjelző kialakítás, az apró ködlámpák pedig szinte elbújnak. Tetszik a szintekre tagolt motorháztető, a vízszintes krómozott vonalakba szépen illeszkedik a Citroen embléma is. Oldalról érdekesek a széles műanyag betétek a kerekek körül, ezek egyben praktikusak is, mert nem a fényezett elem sérül egy ajtó rányitásnál. Picit hiányoltam a Cactus oldalán megismert műanyag elemeket, helyette viszont ott az érdekes dekorbetét a hátsó ajtók mögötti üvegen. Hátul sem fogyott el a lendület, a lámpák és a lökhárító dekorbetétei folytatják az egységes formanyelvet.
Az utastérben is ott vannak a Cactus-szel meghonosított ötletek.
Kifejezetten barátságos a belső tér. Egyediek az ülések, már ránézésre is nagyon kényelmesek, beülve pedig beváltják az ígéretet. A bőrkárpitot viszont nem kedvelem, a nyári melegben praktikusabb a szövet. Ebből a szövetből viszont jutott a műszerfalra, ami az egyedi légbeömlőkkel tovább fokozza az otthonos hangulatot. Tetszik a műszerfal is, szeretem a hagyományos analóg órákat. A középkonzol tablet-szerű kijelzője is jó helyre került, de ennél is fontosabb, hogy hamar átláttam a rendszer logikáját.
Kedveli a legújabb elektronikai fejlesztéseket?
Egy korábbi Opel Astrával járok, a családi autónk pedig egy kisbusz, ezekben pedig még nincsenek ilyen szolgáltatások, mint ebben a Citroenben. A telefontükrözés és kihangosító funkció nem is kérdés, hogy hasznos. Nagyon jó a tolatókamerát kiegészítő felülnézeti kamera kép is. Amúgy sem nehéz belátni a C3 Aircross karosszériáját, de ezzel gyerekjáték a parkolás, bár kellene egy kis idő mire bíznék benne, mert most a biztonság kedvéért még hátra fordultam. Mi elég sokat autózunk hosszú távon, így tapasztalatból tudom, hogy a fáradság mennyire csökkenthetei a koncentrációt, így az éberségfigyelő rendszer hasznosságát is alá tudom támasztani. Igaz ezt kipróbálni egy ilyen rövid teszten nem lehetséges, így ebben az esetben hiszen a prospektusnak.
A digitalizáció egyik előnye a személyre szabhatóság, ebben a tekintetben mennyire volt elégedett?
Meglepett, hogy ilyen mélységekig el lehet jutni az autó beállításaiban. A komfortfunkciók, a klíma, a navigáció és a biztonsági felszerelések paraméterei is állíthatók. Az is tetszett, hogy minden funkció mellett ott az azonnali magyarázat, nem kell találgatni, hogy mi mit jelent. A katalógusban láttam, hogy magát az autót is nagyon sokféleképpen lehet konfigurálni, a színek és a dekorelemek mellett többféle belső hangulat is választható. Az biztos, hogy én nem a fekete színt választanám, egy vidámabb színben, vagy fehérben jobban el tudnám képzelni.
Mennyire tágas a C3 Aircross? Érezhető az a plusz tér, amit a magas építés ígért?
Meglepően sok a hely az autóban. Nem is annyira elől, mert talán ma már minden autó tágas az első két ülésen, hanem inkább második sorban, a fejek felett és a csomagtartóban látszik, hogy a hosszához képest mennyi teret ad az autó. Ha öt személynek nem is mindig elegendő, de egy négyfős családnak teljes értékű autója lehet ez a Citroen. A tágasságon kívül az is nagyon szimpatikus volt, hogy jól ki lehet látni belőle. Az első oszlopok bár vastagok, de nem takarnak annyit, mint az én autómban. Fontos, hogy tárolórekeszből is van bőven, és a kesztyűtartó is meglepően nagy. A csomagtartót már említettem, hogy mennyire nagy, ráadásul a kétszintű padlóval jól variálható.
Családi használathoz elég a motor teljesítménye is?
Meglepődtem, hogy csak 1200 köbcentis. Nagyon jól gyorsul, és még országúti tempónál is bőven van tartalék. Általában dinamikusan vezetek, de nem volt hiányérzetem, jól együtt lehet élni ezzel a motorral. A fogyasztása is kifejezetten jó, a kijelzett 6.2 literes érték egészen közel van a gyári adathoz. A családi használatban nekünk fontos elem a tetőcsomagtartó, mert sokat kerékpározunk. Jó, hogy ez is alapfelszerelés a kocsin, ez is növeli a használati értéket. A váltó viszont szokatlan volt, hátrébb elhelyezve nekem egy kicsit kényelmesebb lett volna, és váltókar is mozoghatna határozottabb utakon.
A Citroen a régi értékeihez tér vissza, ezek közül az egyik legfontosabb a komfort. A kényelmes ülések mellett a futóművet is ebbe az irányba hangolták. Ez érezhető volt?
Nem igazán figyeltem erre, de az összkép mindenképpen pozitív volt. Jó vezetni az autót, kényelmes volt városban és városon kívül is. Arra kíváncsi voltam, hogy a magasabb építés mennyire rontja a stabilitást, és úgy vettem észre, hogy ezen a téren sem kell komoly kompromisszumot kötni.
A vételár mennyire versenyképes?
A mai autóárak mellett a hatmillió alatti alapár, és a legjobban felszerelt változatok 8 millió forint körüli ára is kedvezőnek mondható. Azt gondolom, hogy kisebb családoknak akár egyetlen autóként, de második autóként megfelelő lehet a C3 Aircross.
T.R.
A tesztautó adatai:
Lökettérfogat: 1199 cm3
Maximális teljesítmény: 110 LE 5500/min
Maximális nyomaték: 205 Nm 1750/min
Csomagtér: 410 l
Maximális sebesség: 186 km/h
Gyorsulás 0-100 km/h: 11.4 s
Átlagfogyasztás: 5.9 l/100km
Kedvezményes alapár (Feel): 5 905 000 Ft
A fontosabb alapfelszerelések (Shine): első, oldalsó és függönylégzsákok, ABS, ESP,ASR, tempomat, táblafelismerő rendszer, sávelhagyás figyelő, éberségfigyelő, esőérzékelős ablaktörlő, automata légkondicionáló, Active Safety Brake.