Autóteszt: Katics Ákos – Audi S7 Sportback quattro

A földgáz és villamosenergia értékesítéssel, valamint energetikai tanácsadással foglalkozó Hungaro Energy Kft. ügyvezetője az AutóCity Zrt. Audi márkakereskedésének sportmodelljét próbálta ki.

Vártam már ezt a próbautat, mert kíváncsi voltam mit tud az S7-es. Nem volt még Audim, és most a család bővülése miatt egy SUV-vel járok, emiatt külön csemege volt egy sportos limuzin. Sőt a limuzin erre az S7 Sportbackre nem is a legjobb szó, hiszen nem a klasszikus négyajtós, hanem ötajtós a karosszéria. Nekem már a megjelenésekor nagyon tetszett, sokkal sportosabb ez a forma. Nem mellesleg praktikusabb is, hiszen az ötödik ajtó nagy előny. Korábban volt négyajtósom, ott többször nem fért be a nyíláson egy csomag, hiába volt elég nagy a csomagtartó. Tetszenek a keret nélküli ablakok is, ezek mindig izgalmasabbá tesznek egy autót.

Ebben a fekete színben talán kicsit fenyegető is az autó.

Az biztos, hogy azonnal látszik, nem mindennapi a teljesítménye. Nagyon tetszenek a lámpatestek, már az is kisebb show, ahogy bekapcsolódnak a fényszórók. A hatásosságukat nem tudtam kipróbálni, de a saját autómban is adaptív ledek vannak, így tudom, hogy éjszaka hihetetlenül jó teljesítményt nyújtanak. Azzal, hogy intelligensen változtatják a fénycsóvát, mindig optimálisan világítják meg az utat.

Ha már biztonság, az S7 is tömve van elektronikai segédeszközökkel. Ezt az arzenált át lehet látni?

Szerintem igen. A legjobb benne, hogy észrevétlenül teszik a dolgukat. Én szeretem az innovatív extrákat, még a sokak által kritizált sávtartót is rendszeresen használom. Autópályán ezek a rendszerek nemcsak biztonságosak, hanem kényelmessé is teszik a vezetést. Sőt az automata parkoló funkciót is rendszeresen használom, még akkor is, ha ezzel a remek kamerarendszerrel ami az S7-ben van, gyerekjáték a parkolás. Visszatérve a külsőhöz, kifejezetten megnyugtat, hogy a hűtőmaszkon hangsúlyosan ott a dupla radarfej, így biztosan mindent lát az elektronika, abból, ami az autó előtt történik.

A cégük az egész ország területén tevékenykedik, ez nyilván sok utazással jár.

A mi üzletágunk főváros központú, ezért valóban sokat megyek. A családdal is rendszeresen utazunk, így hamar gyűlnek a kilométerek. Emiatt fontos számomra, hogy az autó ne csak használati tárgy legyen, hanem élményt is adjon. No meg persze legyen kényelmes is. Ha az Audi S7-et ebből a szempontból vizsgálom, akkor csaknem ideális. Az utastér nagyon kényelmes, a sportülések nemcsak szépek, a tartásukkal és a formázásukkal is rászolgálnak a nevükre. A kedvencem mégis a kormány, az átmérője és a vastagsága is épp olyan, ami nekem tökéletes.

A műszerfalon első pillantásra látható, hogy az Audi csúcstechnológiát épített az autóba.

A folyadékkristályos műszerfal remekül sikerült. Az, hogy szinte a teljes felületen megjeleníthető a navigáció kifejezetten praktikus, ilyen megoldással még nem találkoztam. Az összkép is elegáns, ugyanakkor valóban sugározza az autó műszakiságát. Érdekes, hogy én alapvetően a hagyományos elrendezést és a különálló kapcsolókat kedvelem, ezt a három nagy képernyőt mégis hamar megszoktam. Ebben sokat segít a haptikus visszajelzés, egy kattanással érezzük, ha valamit megnyomunk a paneleken. Számomra nagyon fontos, hogy az autó személyre szabható legyen, és ebben is kiváló az S7. Minden apró részlet egyedileg konfigurálható, és olyan korlátozások sincsenek, mint az én autómban, ahol például csak néhány színből lehet kiválasztani a világítást. Az Audinál rengeteg színárnyalat választható.

Ha hibát kellene keresni a belső térben mennyire lenne nehéz dolgunk?

Komolyan munka lenne. Gyakorlatilag nincs hiba az utastérben. Talán csak a négyüléses konfigurációba lehetne belekötni, de az extralistán ott a plusz egy férőhely is, így az S7 lehet ötszemélyes is. A tárolóhelyek viszont picit kicsik, és nincs is igazán sok belőlük, itt el tudnék képzelni némi javulást.

Elérkeztünk a lényeges pontokhoz: motor és futómű.

Nekem az utóbbi a legfontosabb. Egy élvezetes futómű örömmé teszi az autózást. De nyilván összefügg a kettő, hiszen kell egy erős motor is. Az Audi S7 remek sportfutóművet kapott, a légrugóknak köszönhetően minden területen jól teljesít. Említettem, hogy egy SUV-val járok, így most nagyon élveztem az alacsonyabb építésből természetszerűleg fakadó stabilitást. Erre rátesz egy lapáttal ez a sportfutómű, ami tényleg fantasztikus menettulajdonságokat nyújt. Precíz, pontos, élvezetes, nem lehet belekötni. Nagyon fontos, hogy az üzemmódok közötti váltással valóban megváltozik az S7 karaktere is, hiszen vannak azok a helyzetek, amikor a kényelmes rugózás a fontosabb. Lényeges elem még a quattro hajtás. Az Audi legendás összkerékhajtása már sokszor bizonyított, én pedig még amikor először összkerékhajtásra váltottam eldöntöttem, hogy csak ilyen autóim lesznek. Nem feltétlenül a havas-jeges napok miatt, hanem az általános biztonságérzet okán, amit a négy hajtott kerék ad.

És a motor? Sportmodell létére dízel erőforrást kapott az S7.

Átlagautós talán elsőre észre sem veszi, hogy dízelüzemű a motor, sőt azt sem, hogy „csak” három literes. Az elektromos turbó és a kompresszor nagyon dinamikussá teszi, ezt még úgy is érzem, hogy az én autóm benzines és még ennél is erősebb. Talán a váltó késlekedése furcsa egy kicsit, vannak olyan pillanatok, amikor picit gondolkodik mielőtt az ülésbe présel. Cserébe elképesztően takarékos. ha a gyári adatot nem is tudtuk produkálni, de a 10 liter körüli átlag a menettulajdonságok tükrében szenzációsan alacsony.

A hibrid-rendszer jelenléte érezhető?

Gondolom, hogy a kedvező fogyasztásban közrejátszik, de vezetés közben sok más kiegészítőhöz hasonlóan ez is észrevétlenül megbújik a háttérben. Az az igazság, hogy ebben a kategóriában szerintem a belsőégésű motorok mellett még mindig nagyon komoly érvek szólnak. Persze ha kipróbálnék egy e-tron GT-t lehet, hogy megváltozna a véleményem, de leginkább mégis egy RS7-re lennék kíváncsi.

A magyar utakon ez a teljesítmény kihasználható?

Nyilván kell hozzá önuralom és felelősségtudat. Ugyanakkor ez az S7 egy remek utazóautó, ami amellett, hogy rengeteg élményt nyújt, még praktikus is: a jól kihasználható karosszériával és a gazdaságos dízelmotorral van racionális oldala is.

T.R.

 

A tesztautó adatai:

Maximális teljesítmény:                              344 LE (253 kW) 3850-4000/min

Maximális nyomaték:                                   700 Nm 1750 – 3250/min

Csomagtér:                                                   525 l

Maximális sebesség:                                     250 km/h

Gyorsulás 0-100 km/h:                                 5.1 s

Átlagfogyasztás:                                          7.2 l/100km

Alapár:                                                           28 412 240 Ft

A fontosabb alapfelszerelések: 48V Mild-Hybrid rendszer, Audi pre sense, Audi virtuális cockpit, sportfutómű, LED főfényszóró és LED-es hátsó lámpa, alcantara/bőr sportülések, négyzónás klímaberendezés, quattro hajtás, MMI, Audi connect